Gå til innhold

JD 6320 Premium hydraulikk


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på et par ting...

 

Trodde den hadde den store hydr.pumpa (på 96 l/min?), men det har den nok ikke. Hvor stor er/var standard på disse? 2005 mod fra England.

 

Gjør det noe om hydr.uttaken står og presser når sylinderen har gått hele slaget sitt? Jeg kan jo løfte trekkstengen uansett. Er det ikke det som er den største forskjellen mellom lukket og åpent senter? JD har jo lukket på Premium. På Valtraen (vanlig Hitech) kan ikke 3pkt. betjenes før tipputtak er i nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Lurer på et par ting...

 

Trodde den hadde den store hydr.pumpa (på 96 l/min?), men det har den nok ikke. Hvor stor er/var standard på disse? 2005 mod fra England.

 

Gjør det noe om hydr.uttaken står og presser når sylinderen har gått hele slaget sitt? Jeg kan jo løfte trekkstengen uansett. Er det ikke det som er den største forskjellen mellom lukket og åpent senter? JD har jo lukket på Premium. På Valtraen (vanlig Hitech) kan ikke 3pkt. betjenes før tipputtak er i nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Eg blandar lukka og åpe senter, navna..

 

Men eg trur det heiter lukka på john deere, dei har hatt same i 30 år.

 

Det som er det nye er LS - Load Sensing.

Det gamle jd systemet har fullt trykk i sentralen alltid, og ei pumpe som gjev variabel mengde. Denne sender ut volum etter behov.

 

Eit åpe senter slepp gjennom olja til sump når det ikkje er nokon åpne ventilar, fx eldre Valtra har dette.

 

På jd 6000 fins mange typar ventilar for ytre hydraulikk, ofte med ein vribryter på toppen som styrer om spaken går tilbake eller vert ståande. Når spaken står i eine retningen kjøres det fullt trykk på uttaket og mengde etter behov, slik som dei gamle jd.

Når spakane står i midten eller i flyt, går pumpa ned på eit kviletrykk på ca 30 bar.

Derfor høyres hydraulikklyden når du trør på bremsa, det kjøres trykk på dei men ikkje mengde.. og når du svinger, men ulik lyd fordi det går volum og..

 

Så til poenget.. Meiner at 60liters pumpa ikkje har LS.

Derfor fungerer dette litt annleis, slik at sentralen alltid har trykk men når du held i spaken signaliserer du eit volumbehov, og får fullt trykk på uttaket.

Traktoren treng ikkje ha LS for ytre hydraulikk, sjølv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Når du har ein engelsk traktor, kan denne mangla diverse utstyr som har vore i \&quot\;pakken\&quot\; som norske premium har.

Det er eigentleg ganske tilfeldig kva utstyr den har, då kvar forhandlar har sin måte å gjera det på.

 

På tidlige norske 6000 var hyd pumpa ein viktig forskjell på se og premium.

Se kunne sjølsagt fås med stor pumpe også, nesten alt det premium hadde.

 

Altså ikkje nokon automatikk i at din engelske har likt utstyr som dei norske, fins et utal variantar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Takker.

Tror den store pumpa på 6020 skulle hatt 96 liter, lurer da på om jeg bare har en på 60 eller noe sånn.

 

Men er det ikke noen traktorerer som levert full mengde olje uavhengig av motorturtallet? Vi hadde tidligere Ford 6610 85 og 86 mod, og de mener jeg ga like mye på lavt som høyt turtall. Det kan jo også være at de ga så lite at en nesten ikke merket forskjellen...

Lukket og åpent senter: har det noe med spørsmålet mitt om at en pumpe kan gi maks mengde uanhengig av turtall?

 

Jeg har svart vribryter på toppen av alle tre uttakene bak. Tror det er de som kalles Deluxe 200. Deluxe 300 har kanskje såkalt kick-back? Spakene mine går ikke tilbake i nøytral når sylinderen bunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Takker.

Tror den store pumpa på 6020 skulle hatt 96 liter, lurer da på om jeg bare har en på 60 eller noe sånn.

 

Men er det ikke noen traktorerer som levert full mengde olje uavhengig av motorturtallet? Vi hadde tidligere Ford 6610 85 og 86 mod, og de mener jeg ga like mye på lavt som høyt turtall. Det kan jo også være at de ga så lite at en nesten ikke merket forskjellen...

Lukket og åpent senter: har det noe med spørsmålet mitt om at en pumpe kan gi maks mengde uanhengig av turtall?

 

Jeg har svart vribryter på toppen av alle tre uttakene bak. Tror det er de som kalles Deluxe 200. Deluxe 300 har kanskje såkalt kick-back? Spakene mine går ikke tilbake i nøytral når sylinderen bunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Takk, Rune.

Bruker både den svarte knotten og mengdereguleringen hyppig avhengig av utstyret jeg bruker. Sving på slåmaskin- ikke for fort, åpne og lukke gjødselspreder - ikke for fort.... osv.

 

Kjenner du til noe om det med mengde utfra motorturtall som jeg lurer litt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...