Gå til innhold

Massey 6170


sollien_1

Anbefalte innlegg

Gjest Vegard_1

Får du tak i en traktor fra de to siste åra denne var i produksjon, 1996 eller 1997 har du sannsynligvis traktor for evigheten. Solide maskiner, og en av de bedre hyttene fra sin tid. Ligger da noen ute på finn støtt, kom ut en pen en med laster her om dagen, men den var noe eldre - så den ville jeg vært litt mer skeptisk til.

 

Orginalt er vel 6170 en 110 hk sugesekser, flere jeg har sett som har fått ettermontert turbo, og det kler den godt med rundt 20 hk ekstra. Noe mer enn det bør man kanskje ikke hente, da tror jeg resten av drivlinja vil få det veldig tøft.

 

Det største minuset med disse er at de ikke har clutchfritt vendegir, \&quot\;bare\&quot\; forvalg. Trenger du ikke laster har det ikke så mye å bety, og er det montert clutchforsterker på traktoren er pedalen fjærlett. Har kjørt en 6150 med slik forsterker, og den gikk fint i lasterkjøring også.

 

Veit også om noen som har hatt små problemer med vekslinga mellom høy og lav. Er du heldig er det bare staget inn i girkassa som er bøyd, og det er en smal sak å rette. Men er problemet opplagringa inne i kassa er det fort mye mer jobb, for da må man ut med den. Tror delen koster en hundrelapp eller noe slikt - så hvis du er mekanisk anlagt og finner en traktor med dette problemet bør det være god prutingsmonn.

 

Jeg anbefaler i alle fall denne - hyggelig pris på mange av de og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6170Turbo_1

Eg kjøpte ein slik traktor for to år sidan og har dermed litt erfaring trur eg.

 

Mitt eksemplar er ein 95\'\'\'\' modell med ettermontert turbo, målt til 133 hk på \&quot\;tappen\&quot\;. Oppleves som råsterk og kjapp på gassen :o)

 

Timer: ca 6200, obs massey fra denne tida reknar \&quot\;seine\&quot\; timar.

 

Klusjen er hydraulisk og dermed fjærlet på alle desse, men er veldig ømfintlig for trykkvariasjoner i hydraulikksystemet. F. eks vis 4hjulstrekket kobler ut medan du filer på klustsjen fåe du eit nykk der klutsjen kobler ut eit lite øyeblikk. Dette problemet kan unngås ved å ha 4hjulstrekket innkobla når finjustering er nødvendig. verken eg eller Eikmaskin har funne ein fullgod løysning på dette. Elles er klutsjen nykkete uansett når den blir kjørt ordentligt varm.

 

Autotronic2-boksen er utsatt for havari, og blir skifta med autotronic3.

Dette kan gjerast dyrt på eik, eller få tak i eit ombygningsett på \&quot\;nettet\&quot\; og gjer det sjølv for ein brøkdel av prisen.

 

Girkassen er tung på gruppegira og suveren på hurtiggira (dyna4), og for min del er forvalg på vendegiret uproblematisk.

 

Alti alt ein god traktor for alderen, men vær obs på ting som kan oppstå som kan bli dyrt å reparera. Hytta er veldig bra :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Case ih 5140 og valmet 8000, må vel vara gode alternativ. Bedre kvalitesmessig også, om en skal tro folk.

 

Ikke uvanlig at drivlinja for 4-hjulstrekket havarerer på Mf 6170, fra mellomaksel til kardang. (ikke billig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Case 5140 kan nok være et alternativ, det går for å være solide maskiner. De har jeg ikke noe erfaring med, så jeg får bare stå for ryktet.

 

Men jeg er ikke helt med på at Valtra 8000-serie blir et jevngodt alternativ. Disse traktorene er gode til sitt bruk, men som en litt større all-round traktor mener jeg de ikke kan konkurrere med MF-en, eller tilsvarende John Deere fra samme tida for den del. Valtraen er lang, relativt lite manøvererbar i forhold til andre i samme effektklasse, og de to minste i 8000-serien (8000 og 8100) er sørgelig late. De er seige som fy, men ikke noen sprintere akkurat. Uansett må man gjerne opp på en HiTech (typ 8050 eller 8150) om man skal ha noe av de samme ergonomiske løsningene som MF-en, og da blir prisen en helt annen. Det skal Valtra ha, de holder seg godt i pris!

 

Hvis ikke merke eller forhandlertilhørighet spiller så stor rolle ville jeg vel også tatt en titt på Ford 7840/8340. Dette er også solide slitere med et godt rykte. Et annet alternativ kan vel kanskje være en Deutz? Etter sigende kan en Agrotron av første årgang (der de sekssylindra er benevnt med 6.xx) et noe mer utrygt valg enn MK2-utgaven, de første med effekta som modellbetegnelse. Har kjørt mye med en Agrotron 115, og dette er en fantastisk traktor! Onkelen min hadde og i mange år en 6.15 - den var det heller ikke mye å utsette på, men ble bytta etter kluss fra verkstedet sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

MXU er ingen egentlig ingen Case IH men en New Holland som er produsert i Østerrike. Den tilsvarer New Holland TSA. Jeg tror MXU har dårligere rykte på seg enn de gamle Maxxum 51XX og etterfølgeren MX (uten bokstaven U) hadde.) MXU er en mere moderne og komfortabel traktor men den gamle MX hadde en mere solid transmisjon.

MXU har ikke separate kløtsjpakker for framover / bakover. Det er bare en elektronisk / hydraulisk sjalting av et gammeldags mekanisk vendegear. Mange har også slitt med bremsehavarier. Men, det spørs jo hva slags kjøring den har gått i tidligere. Det er entreprenørkjøring med snøskjær fram / tilbake 600 ganger om natta, og tunge dumperhengere som tar livet av transmisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Når det gjelder Case MXU, så bommer nok Oddbjørn ganske mye i sine betraktninger, det må nødvendigvis ryddes opp i. Det stemmer at MXU er en rød TSA, som har fått siste finish´n i Østerrike. MX har ikke noe spesielt sterk bakstuss, er de bra oppjustert å gått mye i transport vil kronhjul og pinjon slites ut tidlig, men har også sett pent brukte eksemplar få \&quot\;syka\&quot\; når de nærmer seg 10 000 timer, og de ekstra clutchene til vendegir skaper egentlig bare mere effekttap. Når MXU bare har et vanlig vendegir, så må det legges til at girkassen kobler fri vendegiret både forfgra, altså motorn og bakfra, så vendegiret og hovedgiret har det fint. Og alle med litt peiling på traktor og bremser vet jo at bremsehavari skyldes sjåføren, selv om det er vanlig å skylda på traktorn, men det hjelper så lite....

 

Vil nå mene at MXU 135 er en god maskin, men ikke spesielt service-vennlig, hvertfall med laster. Men det er litt trøblete med det elektriske girskiftet (12 til 13), man mister litt mye moment da, men det er noe man må venne seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Syns du skulle sjå på John Deere...

Dei har betre hydraulikk, lukket senter var ekstrautstyr på mf 6170-90, men std på jd premium.

Alle jd 6syl frå 6000 og seinare seriar har 6,8 liter motoren.

 

6600 eller 6610 vert nærmaste modellane ift mf 6170.

Alle med nr 66xx eller høgare har turbo.

10 serien kom her til lands tidleg i 1998.

 

Alle traktorer i 6000 serien som eg har sett, har kløtsjfritt vendegir og 4 hurtiggir. Enten 6x4 eller 5x4 gir, men fins både med og utan automatiske hurtiggir frå 10serien.

Nokon få 4syl se-traktorer hadde 4x4 gir utan kløtsjfrie.

 

Sml med mf har jd maks moment på lågare turtall, men høgare moment. Det betyr at når ein presser dei, stig mf raskere, men gir fortare opp. Originale oppleves mf som meir turtallsvillig men mindre seig og \&quot\;sterk på botn\&quot\; enn jd.

Jd sine har maks moment nede på 12-1400, og konstant effekt frå 1800-2100. ikkje lett å kvele...

Nokon få frå 10 serien kan ha den trinnlause autopower girkassen, og sjølsagt seinare seriar..

Men pass på at den har 96 liters aksialstempelpumpa...

Dei fleste har, men det går jo nokon med 60liters (se).

 

Kort sagt, kjøp isåfall ein premium..

Men som alltid er det viktigste forhandleren..

Nærhet og godt forhold til forhandler betyr også her mest av alt.

 

Lykke til. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Høyres jo ganske greit ut..

Kjører du bare 300t betyr jo prisen endel,

men alt er jo ei prioritering, kva du sjølv vil ha og syns det er verdt å betale for i forhold til behov / ønskeliste..

Dei to tinga er jo ikkje alltid det same :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Bache G.... At de gamle maxxum har problemer med kronhjul og pinjong er jeg klar over, og jeg har i tidligere debatter advart mot nettop det. Men som du selv sier: *Er de bra oppjusterte og har gått mye i transport vil kronhjul og pinjong slites ut tidlig\&quot\;.... Men jeg synes de som er i tvil om generell driftssikkerhet på transmisjonen på MXU skal spørre på et Case-IH verksted som har LANG erfaring. De verkstedene som har vært med så lenge at de fikk oppleve overgangen fra den gamle maxxum-transmisjonen til den nye MXU / TSA. De har garantert skiftet mere kløtsjpakker og bremser på MXU enn de gjorde på MX.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mye snakk om ulike Case, John Deere og andre bra merker, men det var en her som nevnte Deutz Fahr.

Det er et merke som du kan vurdere nærmere, de suverne på drivstofforbruk og kvalitet slik at totaløkonomien er særdeles god.

 

Se også på Lamborghini og Same det er identliske produkter, men hold deg til de store modellene som er bygget i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Oddbjørn, hvis du mener clutch og brems er så stort problem på MXU så vil jeg gjerne ha en forklaring på det. Hva annet enn førerfeil mener du det er som gjør at bremsene på MXU tar kvelden?

 

Og vi må også huske at de fleste traktorer med mekanisk pumpe mellom 100 og 200 gamp blir oppjustert en god del, mange tåler det, men MX´n er noe veik bakover, i motsetning til f.eks. Ford 40-serie som har den kassa som MXU bygger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Bache G: Jeg er helt enig i at brente bremser og brente vendegearkløtsjer er sjåførfeil. Men det er ikke til å komme fra at enkelte traktormodeller har større problemer med dette enn andre.

Det jeg mener med innlegget mitt, er akkurat det som står i siste delen av innlegget. Jeg skriver det derfor en gang til: Vennligst les det nøye:

 

\'\'\'\'\'\'\'\'......spør på et Case-IH verksted som har LANG erfaring.

De verkstedene som har vært med så lenge at de fikk oppleve overgangen fra den gamle maxxum-transmisjonen til den nye MXU / TSA. De har garantert skiftet mere kløtsjpakker og bremser på MXU enn de gjorde på MX.......\'\'\'\'\'\'\'\'

 

Med det mener jeg at: Erfarne Case-verksteder sier at den gamle maxxum-transmisjonen hadde mindre problem med kløtsjpakker og bremser enn MXU har hatt.

 

Motormessig har de vært svært bra alle sammen, enten motoren kalles Case/Cummins, Cummins, CNH, EEA eller FPT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Bache G: Du sier at \'\'\'\'\'\'\'\'MX´n er noe veik bakover, i motsetning til f.eks. Ford 40-serie som har den kassa som MXU bygger på\'\'\'\'\'\'\'\'

 

Ja, men det er bare selve girkassa i MXU som stammer fra Fords 40-serie. Bakakselen på MXU stammer fra FIAT, det ser du helt tydelig på den.

AK - maskins verksteder har nok skiftet mere bremser på TSA enn de gjorde på 40-serien. Men noe av årsaken er kanskje at TSA / MXU går i 50 km/t, og det var vel ikke vanlig på 40-serien. 50 km/t traktorer får enda større belastning på bremsene, men det er jo egentlig sjåførfeil det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Oddbjørn: Er fullstendig klar over at MXU har Fiat-bakaksel, og ikke Ford, og i det ligger også at MXU/TSA har mye bedre bremser, og da tenker jeg på at bremsen ikke er en slitedel som på Ford, og at den har mye større bremseeffekt, og der er vi ved saken kjerne, det gjør bl.a. at traktorn tar opp for mye av bremsinga til henger\'\'\'\'n. Men ved folkelig kjøremønster er ikke det noe problem. Vil nå tro A-K har reparert mer brems på 40serie/TS, p.g.a. parkbremsvajere som ikke returnerer ordentlig slik at bremsene ikke blir slakke nok ved kjøring, feiljusterte/stramme bremser, samt vippearma foran på skinka som setter seg og forårsaker det samme, i tilleg til at de kan slites ut, men det skal mye til.

 

Men jeg lurte nå på om hva DU Oddbjørn mente som forårsaket bremsehavari, siden du er så skråsikker. Eller clutchhavari, som du også nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...