Gå til innhold

latsar--- elektrisk feil-!!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

hei!

 

har ein trima 3.60 lasat me elektrisk joystick styring( cdc styring trur eg de hette) probleme er: mens eg bruker lastaren så plutselig slutta han å virke, nett som om han heng seg opp, åsså blinker de grøne og gula lyse på om kvarandre påsida av joystiken... så går de ei stund så virker han igjen åsså stopper han igjen osv, nåken gonger er de heile tida mens nåken gonger kan han virke nesten heile tida... - har funne ut at de er på sentralen utforbi de er gale.. når eg dunker på den så virker han igjen- har tatt av alle kontaktane og sjekka at de er god kontakt der, der så dei går inn i ein elektrisk styrboks.. nåken så har opplevd lignade?? traktoren er kjørt 3000 t -05 mod.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

har ein trima 3.60 lasat me elektrisk joystick styring( cdc styring trur eg de hette) probleme er: mens eg bruker lastaren så plutselig slutta han å virke, nett som om han heng seg opp, åsså blinker de grøne og gula lyse på om kvarandre påsida av joystiken... så går de ei stund så virker han igjen åsså stopper han igjen osv, nåken gonger er de heile tida mens nåken gonger kan han virke nesten heile tida... - har funne ut at de er på sentralen utforbi de er gale.. når eg dunker på den så virker han igjen- har tatt av alle kontaktane og sjekka at de er god kontakt der, der så dei går inn i ein elektrisk styrboks.. nåken så har opplevd lignade?? traktoren er kjørt 3000 t -05 mod.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Trima cdc er det største makkverket som er laget. Hadde det samme problemet på en Valtra 8550, byttet tre sentraler på et år. Lakk olje, unøyaktig presisjon og kunne ikke riste skuffen.

Bytt til sentral med vanlig spak så får du noe som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jah de hadde igrunn vart de beste, er jaffal jevla irriterande når han slutte å virka!!!! ... jaaa må du bytte heile sentralen då???? kva kosta den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel nok å bytte bare styringsenhet ved elektronisk feil. Den gule og røde lampa som blinker om hverandre danner sammen et feilkodenummer, sjekk dette opp imot instr. boka. Hvis du har spørsmål ta kontakt med forhandleren du kjøpte traktorn av/merkeforhandler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Den store feilen er at den elektriske hjerne-enheten er plassert ute ved hydraulikksentralen. Der sitter den i saltsprut og møkk... Hvorfor i all verdens rike er den ikke plassert tørt og trygt inne i førerhuset? Det er jo bare å skjøte ledningene med en drøy meter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bytte hele sentralen nei... alt er å få i deler. både ventiler, databoks å alle delene i selve sentralen. når det blinker feil på spaken så ken det like gjerne være den som har feilen.

Du har i tillegg feilkodelamper under databoksen på sentralen. ta av dekselet og skjekk om det lyser lamper på undersiden av boksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

hansi, det jeg svarte på var om det skulle byttes til sentral med manuell spak, da du må bytte alt.

Er som regel hjernes som sitter på sentralen som har feilen, men kan jo være i spaken og men det er mer skjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Ja var bare hjernen som blei bytta. Lekker sentralen din olje, det gjorde den på 8550-en, veit ikke om det har noen betydning men!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja d er samme symptomer som jeg hadde på min JD 6920sTrima+5, 06mod.En svakhet ble d sakt fra ålø.Så du må nok bare bestille ny \&quot\;HJERNE\&quot\;, veldig dårlig sådan,med d mener jeg aldrig har kjørt noe så lite følsomt,skulle valgt mek.sentral isdedet.Jeg vurderte også bytte sentral til mek.,men d ble enda dyrere en ny boks. PS.kansje laster produsentene burde ta lærdom av \&quot\; japse\&quot\; hydraulikk fra anleggsmaskiner.!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at cdc styringa til ålø er drit. Har hatt masse feil og ingen finner ut noe. Har vært flere tilfeller hvor lastrstyringa har gått i heng og lasteren har vært umulig å bruke. Da står den og blunker lurt med lysene sine til deg og liksom sier: hahaha der fikk du den....I tillegg er den upresis og helt umulig å riste skuffa f.eks. Skulle gjærne bytta i mek styring men da blir d dyrt. Lurer på om ikke det er Walvoil som lager disse for ålø... Et godt råd: ikke kjøp cdc fra ålø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes personlig ikke at den vanlige mekaniske lasterspaken er noe god å bruk, den er søppel i mine øyne. Ville mye hellre hatt en elektrisk spak.

Men har jo da erfaring/kjennskap til at magnetventilene er noe følsomme ovenfor spon i oljen. Må ellers si at de vi leverte med cdc spaker(de med blå plast) ellers igrunn gikk greit, vet om at forjengeren var noe verre, dvs. den helt svarte spaken der det sluttet å fungere og man måtte bytte hjerne og joystick(ombygging til nye spaken).

 

Nå er ikke jeg sikker på kostnaden med å bytte hjernen, men hvis det er ca.10.000,- så tror jeg at jeg heller hadde prøvd å byttet sentral og det til en ifra HYCAN, har ikke noe erfaring med dem men det virker som et meget bra system.

Noen som har prøvd dette?

 

http://www.hycan.no/no/front/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er nok sikker den styreboksen jah.. de lyser kun et lys under på styreboksen,(når han ikkje virke) åsså viss du gir han et dunk så kjem de fleire lys på , og så virker han...... noken så veit kva den styreboksen/ hjernen kostar ca?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Hei mf6470...

 

Når du no har kikka under styreboksa, og att ikkje alle diodene lyser når dei skal lover ikkje bra. Der skal vere ei diode for kvar funksjon du bruker. Du ser vel kansje att det er brendt også rundt desse.

 

I mi tidligere karriere som mekaniker har eg skifta minst ett dusin med slike bokser.. Ålø lover att no skal dei vere forbedra versjon av desse. slik att dei vare ut garantitida....\;) Då må kunden sjølv kjøpe ny. Det var ei stund att desse boksane vart skifta på garantien ett par 3 ganger for det hadde gått ett år..

 

En fordel kan vere å koble CDCen over tenninga, slik att den ikkje blir ståande på unødig.

 

Når det gjeld prisen, så vil eg tru den ligg på ca 12000,- pluss mva..

 

Eg har sjølv en MF 6265 med CDC, og den skifta vi boksa på for 2 år sia.. har fungert sidan.. men er like spent kvar gong eg starter opp..

 

So no har eg akkurat forhørt meg me Hycan AS, og dei kan levere ett komplett system med sentral og el.joystick med bedre føling enn CDC for ca 13000,-.

Så neste gang denne styreboksa begynne og tulle blir nok Hycon AS kontakta. Kan eg då få selt den gamle sentralen for 5-6000 og kjøpe ny komplett ville eg kome rimeleg utav det. (Dette er norskprodusert styring) I dette systemet så ligg det meste av elektronikk i joystikken, inne i hytta....

 

Dette er mi meinig om CDC..

 

Då får gjere som du vil med din... Eg har vertfall sett det meste av dette systemet ikkje fungere....

 

Og er du heldig, så ryk joystikken neste år, og da er det nye 12- 15000 ut i lufta.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

njaa kunne ikkje sjå at de var brendt der men,..hmmm.. ja viss dei er så dyre ,så spørst de om ikkje eg og kansje må vurdere hycan... har dei forhandlerar, eller kjøper ein direkte av dei?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å spør om nåke dumt: sentralen skal vell ikkje vera jorda på eiit viss? eller at dårlig jording ein anna plass er feilen? hehe.. har sitt kor møkje gale ein jordingsfeil kan skapa...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Ta kontakt med HyCan As, www.hycan.no, og hør kva dei har å tilby til deg.

 

Einaste jordinga utenom det vanlege er ei ekstra jording på spaken, for å forhindre statisk elektrisitet frå føraren.. det kan vere nokk til å ta knekken på spaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...