Gå til innhold

120 hk traktor og 3,2m slåmaskin, går ikkje fortare enn 8 km/t...


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjørt ein slått med heilt ny kverneland 4332 ct slåmaskin. Klarte ikkje meir enn 6-10 km/t, då begynner motoren å gå ujevnt og klarar ikkje halde turtallet. 120 hk skal vel vera plenty med kraft til å kjøra 15 på flat mark? Har prøvd å stilla crimperen men det hjelper ikkje nevneverdig å ha den på minst aggresive hakk. Maskina er levert til å gå på 540. Vil den gå jevnare om den blir girt om til å gå på 1000 på pto?

Har kjørt 3m kuhn med crimper og 1000 rpm på 90 hk før, og var ingen problem med kraft, kunne kjøra så fort som det gjekk med tanke på humpar o.l...

Håpar nokon har tips ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Grasmengden hos oss på første slått ( Nord-Rogaland) har vært veldig bra, med store mengder i år og det merker du til tider godt på traktoren. Vi har 2 x 3m Claas maskiner men i motsetning til Rune har vi bare 160 hk og da ble resultatet 8-10km/t enkelte ganger på flaten. Kjørte tidligere Kverneland 4228 på en 125hk Fendt og det jeg har lagt merke til både nå og da er at du skal ikke ha veldig mye motbakke før traktoren sliter og farten synker betraktelig ved store grasmengder. Om du har mye eller lite gras vet du jo best selv.

8 km/t er imidlertid så pass sakte at jeg nok ville ha fått sjekket traktoren i første omgang.

 

Mener også at om det skulle vært noe galt med slåmaskinen burde du ha merket noe varmgang om du har kjørt lenge og det er noe alvorlig galt.

 

Alle våre maskiner har vært stilt inn til 1000 o/min for da har vi hatt litt høyere turtall og effekt på motoren når vi har behov for det. Men tviler på at det er avgjørende i ditt tilfelle.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...