Jump to content

Forslag til rimelig 2 wd lastertraktor


Guest

Recommended Posts

Guest arton_1
Har mye transport av storkasser(400-600 kg) og stabling og er lei av 4wd traktor med dårlig sving. River opp gårdsplassen også. Prøvde en liten MF(45 hk) og syns den var snedig, men motor og gir passet ikke. Kunne tenke meg en større traktor ca 60-80 hk med et passende girutvalg for slikt arbeid. Har tenkt å bruke maks 120-130000 på en slik. Noen gode forslag og erfaringer?
Link to comment
Share on other sites

Har mye transport av storkasser(400-600 kg) og stabling og er lei av 4wd traktor med dårlig sving. River opp gårdsplassen også. Prøvde en liten MF(45 hk) og syns den var snedig, men motor og gir passet ikke. Kunne tenke meg en større traktor ca 60-80 hk med et passende girutvalg for slikt arbeid. Har tenkt å bruke maks 120-130000 på en slik. Noen gode forslag og erfaringer?
Link to comment
Share on other sites

Skal du ha 2wd lastertraktor så er det to ting som er svært vesentlige: \&quot\;Vendegir\&quot\;-funksjonen som Rune nevner, og vektfordelingen. Altså: Er girkassen lettvinn i lasterarbeid, eller må du gire to girstenger hver gang?

Det neste er vektfordelingen. Framakslingen må sitte så langt fram som mulig. Lasteren bør også være kort / sitte så langt bak som mulig. Små Valmeter er OK, de har framakslingen langt framme. Det finnes noen få Valmet 505 eller 605 2WD og de er helt ubrukbare som lastertraktorer fordi framakslingen sitter langt bak. Massey Ferguson er heller ikke bra, det har vi krangla om før.

Det finnes en god del John Deere 2WD og de har ypperlig konstruksjon til dette bruket. Lang akselavstand og baktung konstruksjon. Framhjula stikker foran fronten. Lasteren bør helst være en trima 1310 eller 1420 som skal sitte så langt bakover det går. Kan du kjøre på 4.gear så går JD litt raskere på revers enn framover med OK hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Deutz fra 80 tallet, modellene D6807C-7807C og DX3.70 og 3.90 har liksom vendegear. \&quot\;Mellom\&quot\; passer fartsmessig sammen med revers og står ovenfor hverandre på gruppegearspaken. Det har vært flere slike tilsalgs på finn.no.

NB! De mindre modellene har ikke denne funksjonen.

 

Traktorene er driftsikre og rimlige i drift, effekten er fra 68 til 78 hk.

Link to comment
Share on other sites

Mange Valtra 800-900 (omtrent 1/3 av dem ) og alle Valtra A85-A95 har vendegearspak. Noen har vendegearspaken på venstre side, de fleste har den på høyre side. Men, nå var det vel rimelig 2WD lastertraktor han spurte etter? Under 120 000? Og da er det solgt bare et mikroskopisk antall 2WD Fendt og Valtra?
Link to comment
Share on other sites

Guest Magne_1

Kjørte i Danmark en Fiat 90-90 med 2WD. Hadde en fantastisk venderadius. Men er nok ikke mange av dem i Norge så hvis det skulle være intessant så må du sjekke i Danmark. Fiat 90-serien er gode traktorer med god komfort og vendegirspak på venstre side av førersetet som passer bra til lasterkjøring.

Ellers har vi selv en Ford 4610 som vi er godt fornøyd med. Dette er også driftsikre traktorer og med en god komfort etter datiden.

 

Imidlertid vil jeg støtte deg Caseih og Rune at en kompaktlaster nok er det beste valget.

Link to comment
Share on other sites

MF med vendegear på venstre sida av rattet.....

Den har vel den berømte fjæra på hovedgearet som koster 39 kroner men tar 2 dager å skifte.....

Link to comment
Share on other sites

Guest arton_1

Mange gode svar her, har tenkt på MF 362/372 med vendegir. Har hørt om denne fjøra, men hvis denne reperasjonen har blitt utført er da dette problemet eliminert?

Største problemet er vel å finne en 2 hjulstrekker av såpass ny årgang.

Link to comment
Share on other sites

Guest bolgebah_1

Kanskje et litt \&quot\;upopulært\&quot\; forslag, men en svært billig løsning er Zetor fra 80-tallet. 8+2-kasse, revershastigheten i høyserie er særdeles kurant. Hovedgirspaken har du riktignok i gulvet midt i hytta, men hytta er så grotesk diger at du aldri i verden får problemer med at denne er i veien. Spaken er dessuten vinklet bort fra rattstammen slik at du har god plass til å svinge foten foran når du skal ut og inn av traktoren. Hvis du kommer over f. eks. en 7211 med laster ville jeg iallfall ha vurdert det. Kanskje har du en av disse utallige polakkene i nærområdet som samler på slike og gjør letejobben for deg - det er sikkert lettere for ham å selge en Zetor med laster i Norge, siden hjemmemarkedet hans ikke er interessert i slikt.

 

En Ford 4610 eller der omkring tilhører samme effektklasse, og rattgiringa er faktisk veldig praktisk. Imidlertid må du garantert bruke begge spaker når du skal skifte kjøreretning (8+4). Det samme gjelder for 50-serien til John Deere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke anbefale Zetor til lasterkjøring. Kløtsjene på dem er for svake. Men, den er forsåvidt både billig og enkel å skifte.

Skal du ha Ford med rattgir så pass i hvertfall på at traktoren er så ny at girene ligger i H-mønster. De eldre har en forferdelig lang vei mellom 2. og 3. gear.

Link to comment
Share on other sites

Zetor har ikke 8 + 2 kasse, den har 10 + 2.

Men de har så lett for å låse seg i revers når de blir slitte. Gearstanga står i fri, og traktoren står i revers.

Det slenger en og annen Zetor med vendegear i stedet for 540/1000 PTO, finner du en slik så er det jo et alternativ. Men oljekapasiteten på Zetor er for liten til lasterkjøring.

Link to comment
Share on other sites

Et ankepunkt mot Deutz er varmeapparatet, hvis du skal bruke den om vinteren. Motoren er luftavkjølt, så oppvarmingen skjer fra motorolja i stedet for kjølevann.

Den 3.50\'\'\'\'en som står på Finn.no er så ny at den har termostatstyrt kjølevifte. Det hjelper betraktelig, hvis den er i orden, men dessverre er mange av viftene tvangskjørt for å få dem kalde nok om sommeren.

Det meste av den kjøringa som foregår i kulde er lett, og da er det problematisk å få opp varmen i denne traktoren.

Her tror jeg du trenger kupèvarmer om natta før du starter opp i stedet for motorvarmer, for Deutz er vanligvis utrolig lettstartede i kulda.

Link to comment
Share on other sites

5oo ev. 600 serie MF. 575 ,590.675. De kan det vel slenge en og annen 2wd av. Ellers er ikke utvalget av nyere brukt 2wd stort gitt..
Link to comment
Share on other sites

Har sett enkelte MF 3000,6100 og 4200 serie med 2wd aventert,men det er langt fra dagligkost på Finn.no.Og enda sjeldnere med laster.

Er normalt ikke tilhenger av bruktimport,men for og få ett tilfredsstillende utvalg her tror jeg britiske og tyske nettsider kan være steder og lete.Evt.ta kontakt med en importør av brukt traktorer.Mener og ha hørt att både FK og Eik er behjelpelige i slike tilfeller(sikkert de andre store importørene også),så det kan være lurt og kontakte dem også.

Link to comment
Share on other sites

Er det aktuelt å bruke pallegaffel på tårn bak på traktoren i staden for lastar framme ? Du vil ha betre utsikt til pallegaffel, og vekta av lasta vil komme på drivhjula i staden for framhjula. Traktoren får også betre framkomstevne på sleipt underlag.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...