Gå til innhold

valmet 465


Gjest

Anbefalte innlegg

er det noen som har synspunkter eller erfaring om 465.virker som en veldig snopp traktor litt høy pris,men så holder den prisen godt!!!!!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Lurer på å kjøpe en 94 mod 465s noen som har innspill om denne traktoren ? Er godt kjent med større valmet men vet ikke så mye om de små, bortsett fra at det er enkle traktorer. Er inneforstått med at de har gammeldags kraftuttak og 4 hjulstrekk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har en 665s 95mod. selv og kan bare anbefale disse traktorene-

Det er selvsagt enkle traktorer (f,eks pedaler i gulvet), men ting som dette gjør f.eks at de er fri for wireoverføringer som kan trøble i kulde. .

Dessuten gjør jo S utgaven ca 35-37 km/t langs vei orginalt, selv om det er 30km/t traktor.

Lette og sterke og suverene til skogsarbeid.

Meget driftsikre og med el, hydraulikk som fungerer bra.

Så det er nok ikke uten grunn at de ligger høyt i pris.

Kraftuttaget er vel som på andre traktorer fra denne tida (2 hastigheter og manuell innkobbling.)

Men noen entrepenørtraktor er det jo ikke, da det stilles større krav til komfort her.

Men om driftsikkerhet er det viktigste kan jeg varmt anbefale disse traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
465 har 320-motor. Den er enda mer slitesterk enn forgjengerne 309 og 311, da den ikke har problemer med hverken frostvæske i olja eller sylinderforinger som løsner. Framakselen er fra SIGE-Dana og tåler faktisk doble traktorstørrelsen!! Men, noe skal du være oppmerksom på: Styrekulene slites, og de er dyre. Kløtsj- og bremsepedalene sitter tredd innpå en felles aksling som går tvers gjennom traktorkroppen. I pedalene finnes smørenipler. Hvis det ikke blir smurt så ruster pedalene fast slik at kløtsjen blir med ned når du bremser osv. Dermed kan dødgangen bli borte, og kløtsj eller bremser tar fort kvelden. Dette er ikke grunner for å ikke kjøpe traktoren, men det er grunnlag for pruting!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke mye og klage på,men hvordan er den på giran tenker siden det bare er 8 gir fram over blir det stort sprang mellom giran siden den er ganske høyt giret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

De 4 i lavserien er jo greie nok. så det blir jo egentlig bare 4 gir til transport \&quot\;modus\&quot\;: 1 og andre er greie nok, mens det blir litt større forskjell fra 2 til 3 og fra 3 til 4. Avstanden virker størst mellom 2 til 3.

Men så lenge disse traktorene er veldig lette og alle gir er synkroniserte, synes jeg dette fungerer helt ok.

Drar igang både med henger med gravemaskin og full tømmerhenger i 1 høggir uten problemer. Men det går ikke og sammenlige med dagens moderne girsystemer. Men at det er enkelt og ukomplisert er vel med på og gjøre det mer driftsikkert, og det er hva som betyr mest for meg. Dessuten ligger de 4 lav girene og reversgir på linje, slik at dette blir nesten som et vendegir, ved f.eks snømåking( med mye fram og tilbake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte et par ting, er det bra varme apperat tenker da på skikkeligg godt,bor på et kulde hull hvor det kan være 15-20 grader og snø,snø brøyting er det hoved tingen den skal brukes til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,fresing fåregår som oftest på 4 låg og da får du 4 reversen rett ovenfor hvis jeg forstår de rett,lå og rev rett ovenfor og høy til venstre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det stemmer at reversen er litt høyere gearet enn lavserien. Derfor blir 4. gearet litt for sakte framover med skjær, men passe med snøfres. Brøyter du plasser med fres så er 4. gear raskt nok. Varmeapparatet på dem er normalt meget bra. Men den har bare 4 luftmunnstykker, så det kan bli litt vanskelig å holde rutene frie for dugg.

Ellers har motoren Bosch rekke dieselpumpe. Derfor er den driftssikker og startvillig om vinteren. Disse gammeldagse Boschfiltrene er ikke så ømfintlige for voksing i dieselen om vinteren som de fleste nye maskiner er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

65-serie traktorer med bokstaven \&quot\;S\&quot\; har oftest høyere utveksling og går derfor i nesten 40 km/t.

Men de er ikke typegodkjent for 40 km/t og derfor var hastigheten redusert til ca 33 km/t. Det ble gjort enten ved å sette ned turtallet, eller å sperre 4.H gear så det ble bare 7 gear. På de fleste traktorene har disse plomberingene blitt fjernet gjennom årene så de går ganske radig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

4 låg går IKKE for sakte når en brøyter åpne plass med skuffe eller skjær, og da passer det fint med 4 bakover. Langs vei er 4 låg for sakte, men da bruker en jo ikke revers hele tiden.

Selv bruker jeg 3 låg ved brøyting av åpne plasser, synes dette er passe(har det ikke så travelt).

Har aldrig hørt om noen hvor et gir er sperret, derimot er maksturtall redusert fra 2350rpm til 2100rpm på motor.Dette p.g.a at disse S utgaven var 40km/t traktorer i Finland hvor det ikke var krav om brems på framaksel. Min 665s er plombert og helt orginal med 30\&quot\; dekk og den går 35km/t (har både analogt og digitalt speedometer).

En kamerat har en 365 med 34\&quot\; dekk og den går 37km/t.

Varmeapparatet er vel helt ok. Det sitter ihvertfall ikke i taket som på mange andre traktorer, hvor det er umulig og få varme på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

For de som vil vite nøyaktige data om 65 serien og da spesielt 665s kan se på denne testen utført av Profi DLg i 1994. Her er toppfart målt til 35,5 km/t for og være nøyaktig. Ellers legg merke til lavt diesel forbruk, høyt støyniva i og utenfor hytta. Og det store spriket mellom 2 og 3 gir vises også her. Bra vekt/effekt forhold.

Her ser en også at 4 låg går over 10km/t(og det synes jeg er mer enn nok til brøyting av gårdsplasser og liknende)

http://www.dlg-test.de/pbdocs/traktoren/valmet-6654s.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Joa, det var endel Valmeter som hadde sperret 4. høg. Det var to knaster i girmekanismen som gikk i butt så du ikke fikk 4 og H samtidig.

Den satt innafor et lite lokk på sida av girkassa.

Tror dom bære slo ut en spennstift for å få den bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,supert med litt bruker info,får du 465 både med 30\&quot\; og 34\&quot\; bak hjul? er det en 465s som har 34\&quot\;? søkte på konedata.net og der var de kun 2wd som hadde 30\&quot\;,men sett dem aventert med begge delan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det finnes en rekke dekkombinasjoner som er mulig.

På min 665s står orginaldekka fremdeles på 12.4R-24 og 18.4R,30.

Grunnen til at det er brukt 30\&quot\; dekk orginalt på S utgaven var nok for og ytterlige få ned toppfarten(sammen med nedjustering av maxturtall). Modellen uten S har 34\&quot\;dekk som standard, men på disse er toppfarten beskjedne 27-28 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

me kjøpte ein 465s rett før jul 98. den har me fortsatt, som nr 2 traktor etter 2005. den har no gått snart 6300 timar. har berre gode ting å seie om den, bortsett frå ei tung betjening av clutchen til kraftuttaket og at vifta når set er varmt kunne vore betre. 3 sylindra, så startar lett, har turbo og det gjer den sprek kombinert med lav eigenvekt. vi har hatt ein reparasjon, og det var eit trøstelager på kraftuttaket, og det var skifta på eit par timar.

er ein billeg traktor i ny-kjøp, men held seg godt i pris. samanlikna med andre er det ein enkel traktor, kor det ikkje er lagt vekt på komfort, men funksjonalitet. me fekk vår levert med

360/70 r24 og 480/70 r30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er traktoren på plass å det virker som en lettkjørt å kvikk liten traktor, gleder meg til å få brukt den til både skogarbeid og brøyting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...