Guest Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Jeg er litt interessert i å høre folks erfaring med ulike typer traktorer, og evt. ulike type redskap. Selv vurderer jeg en JD 6920 med en to-trinns-fres bak, og laster med skuffe fram, evt. med skjær/plog på brøyteplate framme. Noen innspill og erfaringer??? Mvh Roy I. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Roy_I._1 Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Jeg er litt interessert i å høre folks erfaring med ulike typer traktorer, og evt. ulike type redskap. Selv vurderer jeg en JD 6920 med en to-trinns-fres bak, og laster med skuffe fram, evt. med skjær/plog på brøyteplate framme. Noen innspill og erfaringer??? Mvh Roy I. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Morten_H_1 Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Heisann! Jeg har en ny MF 5475. Har foreløbig kun hatt denne til dumperkjøring, da sluker den ca 20-22l pr time. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Det eneste som er sikkert, er at ved vegbrøyting bruker du dobbelt så mye diesel med fres som med plog. I hvertfall hvis det har kommet mye snø. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Forbruk pr time eller pr fullført jobb? Fres drar nok meir diesel enn plog, pr. arbeidstime. Det som også må takast med i vurderinga i bruk av fres kontra plog er om det er mykje trafikk på veien som pakker snøen før ein får brøyta. Brukte plog og v-fres alt ettersom i mange år, og ved mildver vart det mykje arbeid med å fjerne den tjukke sålen som hadde bygd seg opp, d.v.s. fleire arbeidstimer. Har i fleire år no brukt for det meste dalen 2010, og den skjer ned hardpakka snø, slik at eg slepp jobben når mildveret slår til. Andre fordeler med fres er at du får styre snøen, og man får lavare brøytekanter. Ved vind og snøfokk, er det spesielt kjekt med lave brøytekanter og at ein får sende snøen samme veg som vinden. Det var fleire veger som ein hadde problem med å halde opne i snøfokk den tida det vart brukt plog og sørum kantfres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Roy_I._1 Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Tenkte pr. time, da det er lettest å sammenlikne. Regnet med at det var stor forskjell på fres og plog. Tar gjerne imot masse mer input på dette med forbruk. :) På forhånd takk! Mvh Roy I. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sigbjørn_1 Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Hei. Jeg har en MF 7475 med omprogramert motorstyring, så den yter ca 190Hk og jeg bruker en K-70 3400. Da bruker den 11,5-12,5 l i timen, i gjennomsnitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Har vært ute å brøytet i helga, og på 23 timer brukte jeg 210 liter, syns ikke det er så galt med høydeforskjel på over 400 m. Snøen er ikke så tung så forbruket vil nok være litt høyere med våt snø. Kjører 40-45 km/t så blir ikke fullt forbruk , men er ikke noe vits å bruke mer suppe en det en trenger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.