Gå til innhold

Dieselforbruk ved Brøyting.


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er litt interessert i å høre folks erfaring med ulike typer traktorer, og evt. ulike type redskap. Selv vurderer jeg en JD 6920 med en to-trinns-fres bak, og laster med skuffe fram, evt. med skjær/plog på brøyteplate framme.

Noen innspill og erfaringer???

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

Jeg er litt interessert i å høre folks erfaring med ulike typer traktorer, og evt. ulike type redskap. Selv vurderer jeg en JD 6920 med en to-trinns-fres bak, og laster med skuffe fram, evt. med skjær/plog på brøyteplate framme.

Noen innspill og erfaringer???

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er sikkert, er at ved vegbrøyting bruker du dobbelt så mye diesel med fres som med plog. I hvertfall hvis det har kommet mye snø.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruk pr time eller pr fullført jobb? Fres drar nok meir diesel enn plog, pr. arbeidstime.

Det som også må takast med i vurderinga i bruk av fres kontra plog er om det er mykje trafikk på veien som pakker snøen før ein får brøyta. Brukte plog og v-fres alt ettersom i mange år, og ved mildver vart det mykje arbeid med å fjerne den tjukke sålen som hadde bygd seg opp, d.v.s. fleire arbeidstimer.

Har i fleire år no brukt for det meste dalen 2010, og den skjer ned hardpakka snø, slik at eg slepp jobben når mildveret slår til.

Andre fordeler med fres er at du får styre snøen, og man får lavare brøytekanter.

Ved vind og snøfokk, er det spesielt kjekt med lave brøytekanter og at ein får sende snøen samme veg som vinden. Det var fleire veger som ein hadde problem med å halde opne i snøfokk den tida det vart brukt plog og sørum kantfres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy_I._1

Tenkte pr. time, da det er lettest å sammenlikne.

Regnet med at det var stor forskjell på fres og plog.

Tar gjerne imot masse mer input på dette med forbruk. :)

 

På forhånd takk!

 

Mvh

Roy I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1

Hei.

 

Jeg har en MF 7475 med omprogramert motorstyring, så den yter ca 190Hk og jeg bruker en K-70 3400. Da bruker den 11,5-12,5 l i timen, i gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest valtra_1

Har vært ute å brøytet i helga, og på 23 timer brukte jeg 210 liter, syns ikke det er så galt med høydeforskjel på over 400 m.

Snøen er ikke så tung så forbruket vil nok være litt høyere med våt snø.

Kjører 40-45 km/t så blir ikke fullt forbruk , men er ikke noe vits å bruke mer suppe en det en trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...