Jump to content

Valtra T-serie vs.8x50-seie


Guest

Recommended Posts

Trenger noen råd til evt kjøp av valtra. Vurderer å bytte ut en gammel county med noe mer moderne, men vil gjerne ha noe som er så nær som mulig når det gjelder fremkommelighet i skogen med tømmervogn etter. Har ingen erfaring selv med valtra, men hører det skal være gode solide og enkle maskiner som egner seg i skogen. Har f.eks begge seriene sperre på fremakslingen? Blir de veldig fremtunge med laster? Vet at T-serie har lengre akselavstand, og sådan er mer stabil mtp laster. Hvordan er lavturtallsmotorene i T140 og 8350 kontra de vanlige, hvor mange timer tåler disse traktorene, bør en være forsiktig med å kjøpe noe som har gått 7-8000 timer?

Noen som har erfaringer/meninger å dele?

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest O.S_1

Trenger noen råd til evt kjøp av valtra. Vurderer å bytte ut en gammel county med noe mer moderne, men vil gjerne ha noe som er så nær som mulig når det gjelder fremkommelighet i skogen med tømmervogn etter. Har ingen erfaring selv med valtra, men hører det skal være gode solide og enkle maskiner som egner seg i skogen. Har f.eks begge seriene sperre på fremakslingen? Blir de veldig fremtunge med laster? Vet at T-serie har lengre akselavstand, og sådan er mer stabil mtp laster. Hvordan er lavturtallsmotorene i T140 og 8350 kontra de vanlige, hvor mange timer tåler disse traktorene, bør en være forsiktig med å kjøpe noe som har gått 7-8000 timer?

Noen som har erfaringer/meninger å dele?

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Egentlig er jo T-serie og 8X50 serie samme maskinen i bunn og grunn. T har som regel lengre akselavstand, det slenger enkelte 8550 og opp med lang akselavstand også. De med lang aksel avstand har motorolje tappingen bak venstre framhjulet. Mens de med kort akselavstand har tappingen midt foran framakselen. Som regel er det sperre foran på dem, men se etter for sikkerhets skyld. Du ser det på at de har en tynn oljeslange som går inn i diffen i framakselen, enten oppå eller bak.

En fordel med lavturtallsmotorene både T140 og 8350 er at de har større hydraulikkpumpe. Pumpa gir omtrent det samme på maks turtall, men den gir mere på lavt turtall så du trenger ikke gi så mye gass for å fart på krana. Eller lasteren.

En Valtra med laster er jo forsåvidt framtung. Men på en så stor og tung traktor som disse sekserne så er det ikke noe problem. De letter seg ikke bak bare av en rundball slik 6000-serien gjør. Problemet er heller at nesa som stikker framover gjør at du mister rekkevidde på lasteren. Hvis du skal laste inn på lastebiler og slikt.

 

Begge er utrolig slitesterke maskiner, hvis de er OK og se på og har hatt service så gjør det ingenting om de har gått endel 1000 timer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Stephan_1
Slenger meg på denna gamle tråden. Er alle T140 lavturtalls modeller? Og er det bryter til å velge mellom Eco og normal modus med høyere turtall? Eller er det kun 1800rpm's modus på T140? Går en T140 i 50, eller er den kun 40km? Har hørt noen sier at T140 er veldig lat, er det mulig å få litt mere krutt i den ? Er vel i utgangspunktet samme motor som i T160 med 6,6liter'n?
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Anonym

Lavturtals modellene til valtra 8350 og T140 har Max dreiemoment på lavere turtall enn ordinære valtra, det finnes ingen bryter for å slå dette av eller på, lastebilmotorer har hatt dette i mange år nå fordi det sparer drivstoff å kunne ha Max trekkkraft på lavest mulig turtall.

Motoren kan selvfølgelig kjøres på like høyt turtall som andre motorer om ønskelig.

Tror T 140 ble solgt både som 40 km og 50 km

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...