Gå til innhold

Problem med kuler på trekkstengene, Ford Tw25.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Har en eldre Ford som jeg nå har kjøpt en Ôverum plog til. Plogen har KAT3 dragaksel, som er for stort for Forden. Så jeg vil bytte ut trekk kulene med noen som også er KAT3, og var inne på Økonomideler og fant noen som var KAT3/2 [varenr: DE 33006] (hva vil det si at de er KAT 3/2??).

 

Men. Jeg prøvde forsiktig å slå kulene ut med en hammer, uten at det gikk. Så spørsmålet er: Hvordan bytter jeg ut mine trekkkuler?

 

Jeg ser for meg en del forskjellige løsninger med vinkelsliper og sveis, men ønsker å unngå det. Jeg vet heller ikke om det er smidd eller sveiset jern. Kunne vurdert å sette på Waltersheid kroker, men kan de sveises på om trekkstengene er smidd? Jeg ønsker å holde kostnadene på rundt 60,- for kulene, ikke 5-6.000 for nye stenger, haker, etc.

 

Håper dere vil komme med innspill! (-:

 

Mvh Peter Raugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Hei. Har en eldre Ford som jeg nå har kjøpt en Ôverum plog til. Plogen har KAT3 dragaksel, som er for stort for Forden. Så jeg vil bytte ut trekk kulene med noen som også er KAT3, og var inne på Økonomideler og fant noen som var KAT3/2 [varenr: DE 33006] (hva vil det si at de er KAT 3/2??).

 

Men. Jeg prøvde forsiktig å slå kulene ut med en hammer, uten at det gikk. Så spørsmålet er: Hvordan bytter jeg ut mine trekkkuler?

 

Jeg ser for meg en del forskjellige løsninger med vinkelsliper og sveis, men ønsker å unngå det. Jeg vet heller ikke om det er smidd eller sveiset jern. Kunne vurdert å sette på Waltersheid kroker, men kan de sveises på om trekkstengene er smidd? Jeg ønsker å holde kostnadene på rundt 60,- for kulene, ikke 5-6.000 for nye stenger, haker, etc.

 

Håper dere vil komme med innspill! (-:

 

Mvh Peter Raugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Kat. 3/2 vil si at kula passer på ei kat.3 trekkarm, og kat.2 redskapsfeste. Det er bare en overgang fra kat.3 til 2.

 

Den kula du har sett på mener jeg bestemt er til ei trekkarm med fanghaker.

 

Det er nok ikke bare å bytte kulene på trekkarmene sånn helt uten videre. Mulig noen her har et jungeltips om hvordan man kan gjøre det. Tror dem fryser ned kulene slik at dem krymper før de blir satt på plass i trekkarmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Hei! Tusen takk for innspill.

 

Slik jeg ser det nå så blir det et spørsmål om å enten bytte ut trekk-øyene på trekkstengene med KAT3 fanghaker. Evt kjøpe en ny KAT2 bæreaksel til plogen.

 

Trekant eller hmv kunne sikkert vært noe, men føler kanskje det blir noe spinkelt på redskap som veier en del.(?)

 

Tracker! Det jeg er redd for er akkurat det å kutte av trekkøyene, uten å være 100% sikker på at det nye kommer til å sitte godt på. Jeg knakk jo noen trekkstenger på en gammel massey tidligere i år, som jeg ikke fikk sveiset fordi det var \&quot\;smidd!\&quot\;. Dette er en 1984 FORD TW, kan den ha smidde trekkstenger?? Hvordan finner jeg ut av det?

 

Mvh Peter Raugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Triangel og HMV er vel ikke å anbefale på noe større enn en 3-skjærs plog. Har du prøvd å undersøke hva brukte trekkstenger med Kat. 3 fanghaker koster? Da kan du jo bruke både Kat.2/3 redskap. Hvis det er en stor plog så er det sikkert en grunn til at dem har brukt Kat.3 dragaksel på den :-)

 

Dette var nok en populær traktor i Danmark i sin tid, så det er mulig Traktordeler Sør kan skaffe brukte trekkstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Om det er støpejern skal det allikevel ikke være håpløst å sveise, men det bør gjøres av en som har peiling. Jeg anbefaler fanghaker - en genial oppfinnelse som gjør kobling av redskap mye enklere i all framtid!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Peter_Raugland_1

Yes Tracker. Det blir nok slike fanghaker ja. Evt å sende mail til Traktordeler Sør.

 

Jeg sendte jo en mail til BMS i Vestfold, og etter noen dager fikk jeg svar fra dem. Da hadde de forhørt seg med gutta på Øverum i Sverige som bekreftet det du sier, ang at det er KAT3. At 2 er for svakt.

 

Takk for alle inspill. Helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...