Gå til innhold

Traktorvalg


Gjest

Anbefalte innlegg

Regner med att dette emnet kansje har vært tatt opp endel ganger før på dette forumet her, men tar sjansen allikavell ;)

 

Jeg har nylig kjøpt meg et lite småbruk, og i den forbindelse må jeg selfølgelig kjøpe meg en traktor.

 

Jeg er ute etter en traktor til maks 40 tusen kroner. Jeg har sett på traktorer som feks MF135, Ford 3/4000 serien, Fiat 500 serien osv...

 

Det jeg ønsker å gjøre med traktoren er lett gårdsarbeid, og for meg vil det si att jeg ønsker å bruke snøfreser, veiskrape, vedkløyver og diverse "små" utstyr til jordene.

Forøvrig kan jeg nevne att eiendomen jeg har kjøpt ligger flatt til, og jeg regner derfor ikke med att det er nødvendig med 4x4 i første omgang.

 

Har dere noen konkrete forslag folkens?

Og er det ting med traktorene jeg nevner over som dere syntes er spesiellt negative eventuellt positive. Jeg er rimelig blank når det kommer til dette, så all hjelp taes imot med takk! :)

 

Og selfølgelig, er det andre traktorer dere mener kan passe til mitt bruk som jeg ikke har nevnt, så blir jeg glad for å bli tipset om dette.

 

Takker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.h.va_1

Regner med att dette emnet kansje har vært tatt opp endel ganger før på dette forumet her, men tar sjansen allikavell \;)

 

Jeg har nylig kjøpt meg et lite småbruk, og i den forbindelse må jeg selfølgelig kjøpe meg en traktor.

 

Jeg er ute etter en traktor til maks 40 tusen kroner. Jeg har sett på traktorer som feks MF135, Ford 3/4000 serien, Fiat 500 serien osv...

 

Det jeg ønsker å gjøre med traktoren er lett gårdsarbeid, og for meg vil det si att jeg ønsker å bruke snøfreser, veiskrape, vedkløyver og diverse \&quot\;små\&quot\; utstyr til jordene.

Forøvrig kan jeg nevne att eiendomen jeg har kjøpt ligger flatt til, og jeg regner derfor ikke med att det er nødvendig med 4x4 i første omgang.

 

Har dere noen konkrete forslag folkens?

Og er det ting med traktorene jeg nevner over som dere syntes er spesiellt negative eventuellt positive. Jeg er rimelig blank når det kommer til dette, så all hjelp taes imot med takk! :)

 

Og selfølgelig, er det andre traktorer dere mener kan passe til mitt bruk som jeg ikke har nevnt, så blir jeg glad for å bli tipset om dette.

 

Takker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Traktorene du nevner er vel rimelig greie alle sammen. Har ikke konkret erfaring med de, men i den størrelse fant jeg en David Brown 885 på finn.no: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=29264873. Denne har gått lite, og ser fin ut. Ikke den beste hytta, men antagelig på linje med de traktorne du nevner. Har en slik sjøl, som snart har gått 8000 timer. En veldig lettkjørt og lettstarta traktor. Minuset kan være at merket har gått ut av produksjon for lenge siden, men jeg har ikke hatt problemer med deler hittil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smaabrukar_1

Dersom du kjøper Ford vil jeg anbefale deg en 4000/4600. De har våte skivebremser mot 3000 sine trommelbremser. I tillegg har 4000 tannhjulspumpe på hydraulikken, og er etter min mening en sterk og grei traktor for et mindre gardsbruk!

 

Skift frostvæske med jevne mellomrom, og hold traktoren ved like så har du en trofast hjelper i mange år!

Den vi har er en 74 modell som har vært på garden i 26 år uten annet enn service, clutchbytte og nå sist skifte av bremseskiver i bakakselen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
MF hadde på eldre modeller bare 13 eller 17 l/min oljeleveranse. Du blir grådig lei av å kløyve ved med en slik en. Ville vurdert å kjøpe ford 4000/4600 eller større da de har våte bremser. et annet godt alternativ er John Deere. De har våte bremser på alle fra starten på 70 tallet. Behagelig hydraulikkregulering og ofte flere dobbeltvirkende uttak. Mange modeller å velge i. Ofte kan store eldre traktorer være relativt rimelige, så ikke vær redd for å kjøpe en på 80-90 hk, dersom du ikke har det trangt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Denne må vel være midt i blinken: finnkode 29145783. Ikke det mest annærkjente merket\;men har inntrykk av att eierene er mer fornøyd enn kritikerene vil ha det til.

Denne var i tillegg svært pent brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest j.h.va_1

Takker for alle innspill!

 

Det ligger mange traktorer jeg kunne vært interessert i på Finn, men dessverre så ligger de fleste i for stor avstand fra der jeg bor.

 

Jeg har sett på flere forskjellige traktorer, og var i dag å så på en Volvo BM 430. Virket som en okei traktor. Startet lett, virket bra på clutch/hurtiggir/Hydraulikk. Itillegg var hytta fin, og varmeapparat fungerte. På minus siden kan det nevnes att dekk var slitt, og det var ikke servo. Itillegg var laster enkeltvirkende, og opplegg for manuell tipp manglet. Finn kode: 29353807

Hva syntes folket om prisen på denne?

 

Jeg vurderer også å stikke å se på en Case IH 1390. Kjenner ikke til så mye om denne traktoren, men for meg ser det ut som jeg får forholdvis mye mer traktor for pengene. Hvordan er kvaliteten på disse traktorene? Er det spesielle ting jeg bør se etter?

Finnkode: 29478013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...