Gå til innhold

Er det lov å ha syre forran på traktoren på offentligveg?


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurte egentlig bare på om det er lov å ha 200l fat forran på traktoren når du kjører på offentlig veg? Blir jo nesten verre en å kjøre med et runball spyd tenker jeg for vist du krasjer front mot front med en buss så sitter jo alle pasjasjerene med syre i fanget.

 

Lurer for skal invistere i syreutstyr på 455''''n å da er det 200l fat som er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo_Emil_1

Lurte egentlig bare på om det er lov å ha 200l fat forran på traktoren når du kjører på offentlig veg? Blir jo nesten verre en å kjøre med et runball spyd tenker jeg for vist du krasjer front mot front med en buss så sitter jo alle pasjasjerene med syre i fanget.

 

Lurer for skal invistere i syreutstyr på 455\'\'\'\'n å da er det 200l fat som er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TorH_1

Ja er forsåvidt lov hvis mengden er under 60 liter.

Skal du ha med deg større menger må du ha ADR kompetanse bevis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Sikker på dette TorH?

Vi bruker syre på 1000 liters kontainer og får som regel levert desse på garden med lastebil, kjøper som regel 2-3 stk i slengen. Men eg meiner bestemmt på at lastebilen ikkje har hatt ADR-merking. Har også henta syre på FK ein gong med bilhengar (2 stk 1000 liter), og spurte då selgaren om dette med ADR. Han svarte då at det ikkje var noko krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Tok ADR beviset 1997, og jeg vet at det har blitt noen endringer på klassifiseringen av syre. Som 25 liters kanner mener jeg bestemt at det ikke er ADR, men er litt usikker dersom det er 85% maursyre. (Beviset mitt har gått ut så jeg kan ikke reglene lenger). Uansett, mest aktuelt på en traktor framme er vel et 200 liters fat og jeg vil ikke påstå at det er hverken lov eller ulovlig, men hør med FK, det er jo de som selger det.

 

Som et lite hint om hvordan ADR reglene var før kan jeg fortelle at vindusspylevæske kan selges på 4 liters kanner inne i en matvare butikk ( i hvert fall før), men tappes de på 5 liters kanne må lastebilsjåføren ha bevis for å kjøre ADR gods........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du har lov å kjøre 1000l før du må ha adr bevis... noen stoffer er d mindre mengder. ang spm om plassering fremme på traktor tror jeg ikke det er so populært om det skulle skje noe men det er jo ikke så mange andre måter å gjøre det på. Om ikke annet ville du bli dømt etter vegtrafikklovens paragraf 3... aktsom, hensynsfull osv...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

http://hms.cobuilder.no/hmsdoc/256361013724789207.pdf

 

Du trenger IKKE adr, bortsett fra 85% maursyre, og det bruker vel ingen lengre!

 

Tror ikke det er noe stort problem å ha syre foran på traktoren, bare du har høytmonterte kjørelys!

 

Skal de ta deg for noe så er det den samme regelen som de bruker mot frontlasterredskap, er så diffust at det er vanskelig å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TorH_1

¨Tok ADR bevis nå i april, spurte nettopp ang transport av ensileringsmiddel. Største mengden med farlig veske (etsende) var 60 liter.. Flesteparten gir balnke i den. Samme regelen gjelder for diesel og bensin også. Kun 60 liter.

 

Kjører du kofasil kan du kjøre det du vil, kjører du grasaat kan du kjøre 60 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Som sagt, kun ensil/grasaat med 85% maursyre som krever ADR!

Og ingen med vett i hue bruker det i en presse, det er vel på vei til å fases helt ut i silo også.

 

Ensil1/ensil pluss osv krever ikke adr, da de per definisjon ikke er etsende, men \&quot\;irriterende\&quot\;.

sjekk linken jeg la ut før i tråden, der er databladene, der står alt :)

sjekk også www.leigekjoring.no der står det en grei oversikt over ensileringsmidler.

 

 

Kofasil krever såklart heller ikke ADR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kommer her med en ny innfallsvinkel:

For å transportere ADR gods, må man ha bevis.

Dersom man kjører etter veg med presse og har 200 liters fat i fronten, da driver man IKKE transport. Man er på vei til et oppdrag med nødvendig utstyr påmontert.

Er det noen som støtter meg på den argumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...