Jump to content

Traktor kjøp. Ikke Fendt !


Guest

Recommended Posts

Guest Brage_1

Bare så det er sagt har jeg ingen ting i mot Fendt. Flott traktor men sannsynligvis litt utenfor pris klassen min i denne omgang. Saken er nemlig den at vi må ha en forholdsvis stor traktor til og dra kombipressa til sommeren.

Penger er det som vanlig dårlig med så vi kan ikke over 200 000,- Vil ikke under 125 hester og skal ha 6 sylinder.4wd og selvfølgelig det som trengs av hydraulikkutakk og pto hastighet. Ser ut som det blir en 10 til 15 år gammel traktor med en 5000 til 8000 timer på tellere.

Ikke mye i Norge som kommer innenfor disse kriteriene så vi regner med å handle i Danmark.

Er mest kjent med Valtra/Valmet så er vel det vi har sett mest på så langt.

Men i Danmark(maskinbladet) er det jo også mye andre traktorer som kommer innenfor kriteriene og da trenger vi råd.

Tenker særlig på erfaringer med MF, John Deer og Case.

Står noen John Deer 7700. Noen som vet om dette er en solid traktor som tåler noen timer?

MF 8000 serie. Noen som har noe info/erfaringer?

Case har veldig mange modeller som kommer innenfor pris og timer.(MX135, CVX, Magnum) Noen spesielle en bør se etter, eller holde seg unna?

Er takknemlig for alle innspill. Ikke lett når en skal begynne å bevege seg utenfor den finske komfort sonen ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Brage_1

Bare så det er sagt har jeg ingen ting i mot Fendt. Flott traktor men sannsynligvis litt utenfor pris klassen min i denne omgang. Saken er nemlig den at vi må ha en forholdsvis stor traktor til og dra kombipressa til sommeren.

Penger er det som vanlig dårlig med så vi kan ikke over 200 000,- Vil ikke under 125 hester og skal ha 6 sylinder.4wd og selvfølgelig det som trengs av hydraulikkutakk og pto hastighet. Ser ut som det blir en 10 til 15 år gammel traktor med en 5000 til 8000 timer på tellere.

Ikke mye i Norge som kommer innenfor disse kriteriene så vi regner med å handle i Danmark.

Er mest kjent med Valtra/Valmet så er vel det vi har sett mest på så langt.

Men i Danmark(maskinbladet) er det jo også mye andre traktorer som kommer innenfor kriteriene og da trenger vi råd.

Tenker særlig på erfaringer med MF, John Deer og Case.

Står noen John Deer 7700. Noen som vet om dette er en solid traktor som tåler noen timer?

MF 8000 serie. Noen som har noe info/erfaringer?

Case har veldig mange modeller som kommer innenfor pris og timer.(MX135, CVX, Magnum) Noen spesielle en bør se etter, eller holde seg unna?

Er takknemlig for alle innspill. Ikke lett når en skal begynne å bevege seg utenfor den finske komfort sonen ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt har jeg ingen ting i mot Fendt. Flott traktor men sannsynligvis litt utenfor pris klassen min i denne omgang. Saken er nemlig den at vi må ha en forholdsvis stor traktor til og dra kombipressa til sommeren.

Penger er det som vanlig dårlig med så vi kan ikke over 200 000,- Vil ikke under 125 hester og skal ha 6 sylinder.4wd og selvfølgelig det som trengs av hydraulikkutakk og pto hastighet. Ser ut som det blir en 10 til 15 år gammel traktor med en 5000 til 8000 timer på tellere.

Ikke mye i Norge som kommer innenfor disse kriteriene så vi regner med å handle i Danmark.

Er mest kjent med Valtra/Valmet så er vel det vi har sett mest på så langt.

Men i Danmark(maskinbladet) er det jo også mye andre traktorer som kommer innenfor kriteriene og da trenger vi råd.

Tenker særlig på erfaringer med MF, John Deer og Case.

Står noen John Deer 7700. Noen som vet om dette er en solid traktor som tåler noen timer?

MF 8000 serie. Noen som har noe info/erfaringer?

Case har veldig mange modeller som kommer innenfor pris og timer.(MX135, CVX, Magnum) Noen spesielle en bør se etter, eller holde seg unna?

Er takknemlig for alle innspill. Ikke lett når en skal begynne å bevege seg utenfor den finske komfort sonen ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Kikk på 150 -200 HK. Disse er ofte like billig, til dels biligere, enn 120 - 150 HK, også i Norge
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Kikk på 150 -200 HK. Disse er ofte like billig, til dels biligere, enn 120 - 150 HK, også i Norge
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Hva med en stor New Holland 40-serie? 8340? (Den siste \&quot\;Ford\&quot\;)... Den er glad i diesel men jeg har inntrykk av at det er en solid arbeidshest for pengene. Ellers tror jeg heller jeg ville hatt en gammel John Deere, i stedet for en gammel Case.

Case MX har nok lavere dieselforbruk og bedre førermiljø enn NH 8340. Men jeg synes MX har en tendens til kostbare reparasjoner på transmisjon, framaksel og hydraulikksystem når de får mange timer på telleren. De har som regel vært skrudd opp minst 50 hester det meste av livet. Cumminsmotoren tåler det, men etter et transmisjonshavari er som regel hydraulikksystemet ( og dermed pumpa) ødelagte av metallspon. Jeg hadde ikke kviet meg for en gammel MX hvis den skulle dra ei harv eller en plog. Men graspressekjøring, på 80% håndgasspådrag 19 timer i døgnet er en stor belastning for en \&quot\;gammel\&quot\; traktor.

 

Vær også klar over, at danskene sliter ut og ødelegger andre ting på maskinene enn vi gjør i Norge. Kanskje du skulle spørre et par-tre danske forhandlere hva som har vært gjengangerfeil på den aktuelle traktoren i Danmark? (Spør ikke en forhandler som har en aktuell traktor for deg stående, da innrømmer de selvfølgelig ingenting. Og verksmesteren er tre ganger mer pålitelig enn noen selger.

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Hva med en stor New Holland 40-serie? 8340? (Den siste \&quot\;Ford\&quot\;)... Den er glad i diesel men jeg har inntrykk av at det er en solid arbeidshest for pengene. Ellers tror jeg heller jeg ville hatt en gammel John Deere, i stedet for en gammel Case.

Case MX har nok lavere dieselforbruk og bedre førermiljø enn NH 8340. Men jeg synes MX har en tendens til kostbare reparasjoner på transmisjon, framaksel og hydraulikksystem når de får mange timer på telleren. De har som regel vært skrudd opp minst 50 hester det meste av livet. Cumminsmotoren tåler det, men etter et transmisjonshavari er som regel hydraulikksystemet ( og dermed pumpa) ødelagte av metallspon. Jeg hadde ikke kviet meg for en gammel MX hvis den skulle dra ei harv eller en plog. Men graspressekjøring, på 80% håndgasspådrag 19 timer i døgnet er en stor belastning for en \&quot\;gammel\&quot\; traktor.

 

Vær også klar over, at danskene sliter ut og ødelegger andre ting på maskinene enn vi gjør i Norge. Kanskje du skulle spørre et par-tre danske forhandlere hva som har vært gjengangerfeil på den aktuelle traktoren i Danmark? (Spør ikke en forhandler som har en aktuell traktor for deg stående, da innrømmer de selvfølgelig ingenting. Og verksmesteren er tre ganger mer pålitelig enn noen selger.

Link to comment
Share on other sites

Guest runeav_1

Strekker du deg til 250000,så kan du få min CASE 5150 PRO.

Dette er vel den beste traktoren som er produsert.

Traktor som kun er godt i jordbruk.Nylig hovedservise på 3000 timer.

Denne yter 200hk+++

Link to comment
Share on other sites

Guest runeav_1

Strekker du deg til 250000,så kan du få min CASE 5150 PRO.

Dette er vel den beste traktoren som er produsert.

Traktor som kun er godt i jordbruk.Nylig hovedservise på 3000 timer.

Denne yter 200hk+++

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Jeg hadde prøvd å få tak i en Case 1056 XL, uten tvil en seig muskelbunt som får jobben gjort. Det er naturligvis ikke uten grunn så mange av disse til salgs! men leter man litt dukker det opp en her og der.
Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Jeg hadde prøvd å få tak i en Case 1056 XL, uten tvil en seig muskelbunt som får jobben gjort. Det er naturligvis ikke uten grunn så mange av disse til salgs! men leter man litt dukker det opp en her og der.
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
Case 1056 er en legendarisk 80-talls drager med en herlig motorlyd. Men jeg vil ikke anbefale den til slik hard pressekjøring. Den har ikke hurtiggear, den har manuell PTO-kløtsj, den har tungtrådd fotkløtsj, dårlig svingradius, kun et fåtall av dem har aircondition, hydraulikkapasiteten er kanskje i minste laget. De har heller ikke motorytelse nok hvis kravet til kjøperen er minst 125 hester. Noen fikk ettermontert turbo og ble i tillegg skrudd opp en hel del ekstra. Men da ble det også endel kløtsj- og girkassehavarier. De som gikk originalt uten turbo var det meget sjeldent med havarier av noe slag på. Hadde jeg fått tak i en pen 1056 skulle jeg stelt og pusset den som en veteran, og ikke ødelagt den med å sette den i pressa.....
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
Case 1056 er en legendarisk 80-talls drager med en herlig motorlyd. Men jeg vil ikke anbefale den til slik hard pressekjøring. Den har ikke hurtiggear, den har manuell PTO-kløtsj, den har tungtrådd fotkløtsj, dårlig svingradius, kun et fåtall av dem har aircondition, hydraulikkapasiteten er kanskje i minste laget. De har heller ikke motorytelse nok hvis kravet til kjøperen er minst 125 hester. Noen fikk ettermontert turbo og ble i tillegg skrudd opp en hel del ekstra. Men da ble det også endel kløtsj- og girkassehavarier. De som gikk originalt uten turbo var det meget sjeldent med havarier av noe slag på. Hadde jeg fått tak i en pen 1056 skulle jeg stelt og pusset den som en veteran, og ikke ødelagt den med å sette den i pressa.....
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
Ikke for å forsvare hverken FK eller JD egentlig, men hvem er det som kan en traktor bedre enn merkeverkstedet? Og kjenner til de utbedringer og ombygginger som er blitt gjort, eller skulle ha blitt gjort, gjennom årene? Hvis det oppstår et avansert problem, så lønner det seg å reparere traktoren der de kan den sjøl om timeprisen er høyere. Ellers må du få tak i en som jobbet på FK da denne traktortypen virkelig var i slaget, og som jobber på et billigere verksted nå.......
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
Ikke for å forsvare hverken FK eller JD egentlig, men hvem er det som kan en traktor bedre enn merkeverkstedet? Og kjenner til de utbedringer og ombygginger som er blitt gjort, eller skulle ha blitt gjort, gjennom årene? Hvis det oppstår et avansert problem, så lønner det seg å reparere traktoren der de kan den sjøl om timeprisen er høyere. Ellers må du få tak i en som jobbet på FK da denne traktortypen virkelig var i slaget, og som jobber på et billigere verksted nå.......
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Anonym

Helt enig, skjønner ikke hvorfor Felleskjøpet tydeligvis vekker enten eller følelser i folk. Enten fornøyd, eller så bare stay away. Dere som misliker Felleskjøpet handler ikke på Coop heller da?

 

Samvirke er fysj?!

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Helt enig, skjønner ikke hvorfor Felleskjøpet tydeligvis vekker enten eller følelser i folk. Enten fornøyd, eller så bare stay away. Dere som misliker Felleskjøpet handler ikke på Coop heller da?

 

Samvirke er fysj?!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Brage_1

Ja ja til tross for overskriften ble det en Fendt ! Riktig nok en gammel og nesten innkjørt en, men står nå Fendt på den. 612, 92 mod.

Virker jo som en rå traktor, men må nok ha litt mer timer i den før jeg melder meg helt inn i menigheten.

Trur jeg har funnet ut av det meste virker, men så vidt jeg kan skjønne er det ikke hold funksjon på hydraulikk utakka. Så lurer på om det er noen her som har tilsvarende traktor, eller kjenner til om det var vanelig at de bare ble levert med flyt? Går det i tilfelle å bygge om et av utakka? Eller må jeg til med tau på spaken, som når en kløyver ved med gamle Fiaten?

Link to comment
Share on other sites

Guest Brage_1

Ja ja til tross for overskriften ble det en Fendt ! Riktig nok en gammel og nesten innkjørt en, men står nå Fendt på den. 612, 92 mod.

Virker jo som en rå traktor, men må nok ha litt mer timer i den før jeg melder meg helt inn i menigheten.

Trur jeg har funnet ut av det meste virker, men så vidt jeg kan skjønne er det ikke hold funksjon på hydraulikk utakka. Så lurer på om det er noen her som har tilsvarende traktor, eller kjenner til om det var vanelig at de bare ble levert med flyt? Går det i tilfelle å bygge om et av utakka? Eller må jeg til med tau på spaken, som når en kløyver ved med gamle Fiaten?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...