Gå til innhold

Forsømt vedlikehold og dieselfilter


Glytzhkof_1

Anbefalte innlegg

Har ein relativt lite brukt traktor (1900 timar) frå 1978. Vedlikeholdet har nok vore så som så. Eg spylte nettopp ut litervis med rustvatn frå kjølesystemet og bytta ein sprukken kjøleslange, og eg trur det same gjeld andre deler av traktoren. Eg trur det einaste som har vore bytta regelmessig er oljen.

 

No har eg starta jobben med å prøve å berge dieseltilførselsystemet. Det lek ein del. Skifta ei ødelagt fødepumpe og oppdaga at det er fullt av koparpakningar over alt og må avgårde og få tak i ein haug av dei før eg kan skru av meir. Eg lurer på om dieselfiltera kanskje ikkje har vore bytta i det heile! Er det mogeleg tru? Over 30 år gamle? Eg ser i allefall ingen merker på skruane og han som disponerte traktoren før meg seier dei ikkje har vore skifta.

 

På tilførselsrøyret til den eine sylinderen ser det ut til å piple ut ein dråpe diesel no og då. Veldig lite, men det er fukt der og det er det ikkje på dei to andre sylinderane. Ein må jo anta at røyra er fulle av drit, men traktoren går jo. No lurer eg på om eg skal køyre gjennom litt rensemiddel i dieselen, men hvis dieselfiltera er så gamle så lurer eg på om eg skal bytte dei først og så køyre gjennom rensemiddel? Er det i såfall lurt å berre bytte eit av filtera og så bytte det resterande sekundær eller primærfilteret etter at rensemiddelet har jobba litt? Det er ein gammal Zetor 4712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

røra i diesel pompa og til dysene er nok ikke noe drit i.

byt filter husk at zetor har to typer fin og grov. når du har byta fødepompa så er det nok reint dit. fyll olje på dieslpompa luft godt.

og start opp kneker ikke noe på dem men dem stoper.med tet filtr.

min gamle 4911 stopa da filtra lå bån av kopen runt 95 ingen kune si noe om når dem var bytta, jeg er nå tredje eieren siden 81. har gåt 2000

timer totalt. inget galt. noen har traktor andre har zetor hi hi jeg har to den andre er en 5245 som er fra 85-85, min far kjøpte den ny men ingen vet hvor mye den har gått. men aldri noe tull utenom det som jo må kome, nor det går neste ver dag kan tipe at den har gåt 7000 timer. og det syns det.Hell på en halliter med 2t på første tanken forrestn så du får smurt dysene. rense midel av forsjlige typer er som

retskrivinen min helt ubrukelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

røra i diesel pompa og til dysene er nok ikke noe drit i.

byt filter husk at zetor har to typer fin og grov. når du har byta fødepompa så er det nok reint dit. fyll olje på dieslpompa luft godt.

og start opp kneker ikke noe på dem men dem stoper.med tet filtr.

min gamle 4911 stopa da filtra lå bån av kopen runt 95 ingen kune si noe om når dem var bytta, jeg er nå tredje eieren siden 81. har gåt 2000

timer totalt. inget galt. noen har traktor andre har zetor hi hi jeg har to den andre er en 5245 som er fra 85-85, min far kjøpte den ny men ingen vet hvor mye den har gått. men aldri noe tull utenom det som jo må kome, nor det går neste ver dag kan tipe at den har gåt 7000 timer. og det syns det.Hell på en halliter med 2t på første tanken forrestn så du får smurt dysene. rense midel av forsjlige typer er som

retskrivinen min helt ubrukelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...