Gå til innhold

Traktor til kombipresse.


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi presser i dag med en 120 hk traktor på vår kombipresse, driver som entreprenører og presser ca 6000 baller i året. Dette går greit men er i tøffeste laget når det er bratt og kravet til effektivitet er der hele tiden.

Har derfor hatt et par stk på prøve:

 

En JD 6930 trinnløs og effektøking (tror jeg) 2007 model. Den gikk på økonomi ca1700o/min.

 

En Fendt 716 Vario 2002 model uten effektøking. Her var økonomikraftutaket på 1550o/min som ble for lavt og vi måtte bruke det vanlige på 2000 o/min.

 

Blir kanskje ikke reelt og sammenligne dem men JDen gikk så fort du ville uten at du trengte å gjøre noe. Mens på Fendten måtte du gi etter på gasspedallen når det ble tungt og du samtidig fikk full balle.

Tror ikke dette hadde noe med merkene å gjøre, men syntes jo det var litt kipt å måtte sitte å gi etter med gassen akkurat som på 120hesteren når det buttet i mot, den hadde jo 160hk (men det var da ingen problem å holde turtallet oppe).

Er dette forskjellen på traktor med og uten effekt økning og noe vi bør ta med i betraktingen uansett hvor stor traktor vi kjøper eller er dette litt tilfeldig, traktorene var jo ganske forskjellige i alder.

 

Og et spørsmål til, hva er den ideelle traktor størrelsen på en kombipresse når en i tillegg til effektivitet og komfort tar med drivstoff økonomien. Hva ligger drivstorforbruket på der ute?

 

Ønsker ingen merkedebatt, men konstruktive innspill da det nærmer seg en handel.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Vi presser i dag med en 120 hk traktor på vår kombipresse, driver som entreprenører og presser ca 6000 baller i året. Dette går greit men er i tøffeste laget når det er bratt og kravet til effektivitet er der hele tiden.

Har derfor hatt et par stk på prøve:

 

En JD 6930 trinnløs og effektøking (tror jeg) 2007 model. Den gikk på økonomi ca1700o/min.

 

En Fendt 716 Vario 2002 model uten effektøking. Her var økonomikraftutaket på 1550o/min som ble for lavt og vi måtte bruke det vanlige på 2000 o/min.

 

Blir kanskje ikke reelt og sammenligne dem men JDen gikk så fort du ville uten at du trengte å gjøre noe. Mens på Fendten måtte du gi etter på gasspedallen når det ble tungt og du samtidig fikk full balle.

Tror ikke dette hadde noe med merkene å gjøre, men syntes jo det var litt kipt å måtte sitte å gi etter med gassen akkurat som på 120hesteren når det buttet i mot, den hadde jo 160hk (men det var da ingen problem å holde turtallet oppe).

Er dette forskjellen på traktor med og uten effekt økning og noe vi bør ta med i betraktingen uansett hvor stor traktor vi kjøper eller er dette litt tilfeldig, traktorene var jo ganske forskjellige i alder.

 

Og et spørsmål til, hva er den ideelle traktor størrelsen på en kombipresse når en i tillegg til effektivitet og komfort tar med drivstoff økonomien. Hva ligger drivstorforbruket på der ute?

 

Ønsker ingen merkedebatt, men konstruktive innspill da det nærmer seg en handel.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Takker for utfyllende tilbakemelding.

 

Når jeg snakker om effektøking så mener jeg den orginale powerboosten eller hva de nå kaller det hos de forskjellige merkene. Dette varierer jo fra merke til merke hva den gir ekstra på transport-/kraftutaksarbeid men JDen gav vel over 30hk ekstra tror jeg(188 på maks).

 

Kraftutakshastigheten på pressa er jo selvfølgelig et annen moment som har innvirkning på både drivstoff og hvor mye krefter som er til rådighet.

 

Kjører forøvrig med Valtra 6850 og Vicon Balpack. Lite vektoverføring så det skader ikke med ekstra vekt på traktoren for å si det sånn. Forbruket her er 10-11 l/time blandet transport og pressing.

 

Håper på flere innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
anbefaler deg å sjekke om det er tms på fendten. hvis ikke, må du prøve en med. da vil traktoren selv regulere framdriftsfarten avhengig av belastningen der bak., med det samme turtallet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Jostein: Brukte Valtraen bare 10- 11 l/t ved pressing? I følge målingene som Rune har gjort bruker jo en Valtra minst dobbelt så mye diesel i forhold til hva en annen traktor gjør på samme arbeid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Jeg er ingen ekspert på teknikken i nye traktor motorer, men kan ikke grunnen til at turtallet stiger være at traktoren prøver å få opp turtallet til der den er sterkest/har mest effekt. Dvs ca 2000 o/min på motor og ca 1000 o/min på kraftuttaket. Ved å kjøre kraftuttaket på 800 o/min ligger jo traktor turtallet en del under det traktorens hjerne tror den skal prøve å oppnå og ingen har vel fortalt den at den IKKE skal øke når belastning øker.

 

Dieselforbruket ligger nok der det på blandet kjøring, men det er tross alt bare en 120 hester. Og vi presser skjeldent mer en 20-25 baller i timen. Uten at vi skal gjøre denne tråden også om til den evige merke debatten.........

 

Vi er ute etter den traktoren som fungerer best til vårt bruk og våre forutsetninger og ønsker objektive tips fra alle med erfaringer uansett hvilke merke de liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Rune vi har nok diskutert dette før, men syns dine påstander er veldig feil. Bare se på din egen JD med 200 hk i forhold til det som er orginalt i den, bruker mindre suppe fordi den går lettere.

Har selv hatt 6850, og den måtte gå på max for å dra noe som helst, det vil si over 2000 omdreininger uansett.

På våre 6 sylindrede går motoren på 1550 rpm. og de går lett på samme type jobb som 6850 sleit med å utføre. Min erfaring er at 6-er bruker ca 20% mindre drivstoff i arbeid en en 4-er som sliter i samme jobb.

Ja det renner litt igjennom ved transport med 2300rpm i forhold til de som har samme hastighet mellom 16-17 hundre rpm, men det har jeg heller ikke bestridet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...