Gå til innhold

Fendt vinner igjen og igjen!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Arion_1
Helt enig med PL. Selv om jeg ofte er uenig med deg, er du en av de mest saklige på dette forumet Idefox! Kom deg tilbake! Du er en av dem det går an å diskutere med uten at du kommer med \&quot\;min traktor er bedre enn din\&quot\; kommentarer. Forøvrig sier det vel sitt når denne tråden snart har passert 100 innlegg. Traktordiskusjoner generelt og Fendt spesielt evner alltid å provosere. En trådtittel med teksten \&quot\;Fendt vinner igjen og igjen!!\&quot\; er den perfekte oppskrift for en lang debatt. Det er bra, så lenge vi holder oss til saken og ikke slenger dritt om andre og andres merker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Geiranimo_1

Skal vere enig i at det har vore kjekt å følgje med på denne diskusjonen. Men akkurat no trur eg det er skreve nok om saken. Det er mange andre innlegg å svare på, ting som er litt viktigare, og dei får ikkje oppmerksomheit. Folk treng hjelp der ute (ikkje for å høre dramatisk ut altså), råd og tips i frå folk med erfaring. Eg f.eks. har berre fått eit svar på innlegget mitt om kjøremønster til enrotors rive. Dette er vel noko mange folk har erfaring om. Har null kunnskap om temaet så det hadde vore veldig fint om nokon kunne hjelpe.

 

http://www.gardsdrift.no/id/32665/viewtopic/3788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
HeHeHe!!! Har kun et lite spørsmål, siden det er SÅÅÅ mye spisskompetanse her, viss valget står på en trinnløs valtra 142 direct, å fendt 415 vario, å jeg havner på valtra 142 direct pga alt jeg synes er mye bedre på valtraen enn fendten, har forresten testet begge 2.. Regner jo med nå at jeg er helt ubrukelig med disse meningene, er jeg nå så useriøs å tjukk i huet, siden jeg ikke kaster ut 200 for fendtmerket, at jeg bare kan avvikle hele virksomheten min??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias_1

Hvis Fendt er den beste Traktoren med den beste total økonomien osv. Hvorfor er ikke da Fendt en bestselger? Jeg ville tro at den \&quot\;beste\&quot\; traktoren er den traktoren med den beste kombinasjonen av drivstofforbruk, brukervenelighet, kvalitet, holdbarhet og forhandler osv. Og da som følge av alt dette ligge som den mest selgende traktoren her til lands.

 

Hadde Fendt hvert den beste traktoren med den beste totaløkonomien så ville vel alle kjørt Fendt? Men i og med at det ikke er tilfelle, så vil vel det si at det er visse punkter Fendt ikke er \&quot\;best\&quot\; på. Jeg sier ikke at Fendt er en dårlig traktor, heller tvert imot! Men jeg vil våge å si at den har visse mangler på diverse punkter.

 

Så til dere som kjører Fendt. Hvis den er så utrulig enestående og uslåelig, hvorfor er den ikke den mest solgte traktoren i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjører Fendt 414tms 2008 mod sjøl. Kjøpte den to år gammal med ca 1200 timar på tellaren. Min begrunnelse for å kjøpe Fendt var at eg hadde lyst på ein Fendt, enkelt og greit!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Her var det jammen mange ivrige debatanter!

 

Hadde dere brukt halvparten av energien på å høste opplysninger om agronomien - jord og plantelæra framfor landbruksteknikken hadde det jammen meg blitt mye svært godt norsk landbruk!

Hvilken farge traktoren har bør ikke være det som er viktigst på en gard. En gjennomsnittlig gard i Norge er vel enda ikke oppe på 300 daa, og det er vel kanskje litt lite for å forsvare en Fendt 828 som det faktisk er snakk om her, hvis noen husker starten på tråden?

 

Dere prater på totaløkonomi som om dere skulle vært regnskapsførere flere av dere, men det er da sannelig ikke traktorvalget som skal redde Norsk landbruk, og fordre bedre gardsdrift.

Det er en ærlig sak å være glødende interessert i dieselmotorer, girkasser og dekkdimmensjoner, men en traktor med to gammeldagse girstenger og mekanisk lasterspak gjør ofte samme jobben, kanskje litt saktere - GARANTERT til en billigere penge. Da snakker vi totaløkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Gamle traktorer bruker ikke mer diesel enn nye. men store traktorer bruker mer diesel enn små. Da må det vel være billigere med mindre og eldre traktorer. Skal en drive med god økonomi så må en spørre seg selv om hvor liten traktor en kan greie seg med... En må sikkert regne med flere reperasjoner med en gammel traktor enn med en ny, men en må jo uansett ha en traktor stående i reserve mens nytraktoren er på service.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hva med å protestere mot regjeringen for å få ned avgiftene på drivstoff a? Så kan alle kjøre det dem har lyst på uansett forbruk!

 

Er så dritlei at vi bare uffer oss over skatter og avgifter og ikke gjør noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Høhø, lave drivstoffpriser er jo nemlig grunnen til forurensing. Vi kjører fisk til Japan og lager fiskepinner, og kjører dem hit igjen for å bespise oss sjøl. Fendt er bra, men god totaløkonomi er først og fremst avhengig av et godt jordbruk, ikke om traktoren heter Fendt eller Zetor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Hehe, detta jar je tenkt på også. En traktor over 60 hester bruker så mye diesel når den drar vedmaskina. At det hadde lønt seg å satt elektrisk motor på vedmaskinen i stedet! Og kanskje heller tømt den dieselen på oljefyren. Ser rett som det er folk som klyver ved med en 130 hesters sekser........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rune! zetor crystal som ble lansert i 1969 brukte 244g/kw.

Ergo er gammel zetor rimeligest og kjøre med.

Har heller ikke masse elektronikk som til enhver tid er på verksted pga. feilkoder.

Jobber selv hos en av de fire store maskinleverandørene og ser noen av fakturaene som eiere av hitec traktorene får servert. Stakkars hedninger i fattigland sier jeg bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alutrac_1
hvordan er forholdet mellom effekt og liter pr time på en liten og stor motor. f.eks mf 135 mot 3090
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Til Alutrac: Gamle traktorer brukte ofte svært lite diesel. Det er det to grunner til: For det første gikk traktoren i seg sjøl lettere, fordi det var så lite utstyr på traktoren som stjal krefter. 4WD, planetgear både i fram og bakaksel, våte skivebremser, våte clutchpakker for PTO og hurtiggear, etterhvert også vendegear, større hydraulikkpumper, alt det elektriske utstyret, aircondition..... Her drar det 4 hester hit og 5 hester dit, og den eneste måten å kompensere det på er å tilføre mere drivstoff. De gamle veide også mindre, så de trillet lettere også av den grunn. Prøv å trille en 50 hesters tohjulstrekker på betonggolvet, det klarer en mann fint. Men to mann klarer omtrent ikke å rikke en hundrehesters firehjulstrekker!

 

Det neste er motorutviklingen. Etter at de direkteinnsprøytede dieselmotorene kom i de fleste traktorer mellom 1955 og 1965 så har man ikke klart å forbedre dieselforbruket så mye målt i gram pr kilowattime. Turbo og andre forbedringer har selvsagt hjulpet, men det har blitt spist opp av at selve traktoren går tyngre som jeg beskrev ovenfor. De nyere utslippsreglene med krav til verdier av f.eks. NOx (Nitrogenoksid) medfører også at dieselforbruket faktisk kan øke. Hadde motorfabrikantene fått stille inn motorene som de ville, hadde forbruket vært mye lavere enn det er nå. Det er derfor man kan få ned dieselforbruket ved chip-tuning av motoren, fordi man da omgår eksoskravene. Dermed utnytter man alle fordelene en elektronisk styrt innsprøytning har. Common Rail med høyt innsprøytningstrykk stjeler faktisk mye krefter fra motoren, fordi pumpa går tungt i seg selv. Returdieselen blir svært varm som følge av dette krafttapet. Dieseltankene på en moderne maskin eller lastebil er så varm at snøen smelter på tanken i 30 minusgrader, og den varmen er jo energi som er \&quot\;stjålet\&quot\; fra motoren. Ser man på spesifikasjonene for lastebilmotorer så var det spesifikke dieselforbruket i gram pr kilowatt-time kanskje lavere for 20 år siden enn nå.

 

Å sammenligne en Mf 135 med en 3090 blir vanskelig, fordi det er så stor forskjell i størrelsen på dem. Setter du dem til å utføre lett arbeid som å kappe ved, så vil trolig 135\'\'\'\'\'\'\'\'en bruke under en fjerdepart så mye som en 3090. Men setter du dem i tungt arbeid på jordet, og sammenligner dieselforbruket i liter pr dekar pløyd mark, så er det ikke sikkert 135\'\'\'\'\'\'\'\'en kommer så godt ut allikevel. Du kan sammenligne det med liten 16-tonns lastebil og et 50 tonns vogntog. La oss si, at lastebilen kan laste 7,5 tonn, og bruker 2,5 liter diesel på mila. Skal du kjøre 30 tonn høy en strekning på 10 km med lastebilen så må du kjøre 4 vendinger tur-retur. Det blir 80 km, og du har da brukt 20 liter diesel. Forbruket er da 0,66 liter diesel pr tonn høy. Vogntoget kan derimot laste alle de 30 tonnene på en tur. Hvis vogntoget bruker 5 liter diesel på mila, så blir dieselforbruket pr mil og pr time det dobbelte av hva den lille lastebilen klarte det på. Men det interessante er det totale dieselforbruket, eller forbruket pr tonn transportert høy når jobben er ferdig, og da blir forbruket på vogntoget akkurat det halve av hva den lille lastebilen klarte det på....

 

Men dette var altså med full last.... Hvis du kjører en mil med det tomme vogntoget for å kjøpe en pølse så bruker vogntoget kanskje 3 liter på mila, mens den lille lastebilen kanskje hadde brukt 1,7 liter på mila for å hente pølsa. Ved lett belastning kommer altså den lille maskinen bedre ut. De fleste motorer bruker minst drivstoff pr kilowattime ved mellom 50% og 75% belastning. Men ta i betraktning at en stor motor bruker mere drivstoff på å dra seg selv rundt. Man kan ikke ta en 18-sylindret lokomotivmotor på 2000 hester og sette den i ei møkkpumpe som krever 70 hestekrefter. Selv om lokomotivmotoren lett ville klart det på tomgang så hadde den brukt flere ganger så mye drivstoff som en 100 hesters fire-liters traktormotor, som da belastes med ca 3/4 for å levere de 70 hestene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Stusser litt over at alle seier at Fendt er så mykje dyrare enn dei andre ? Er for tiden på jakt etter ny traktor, og er ut og får nokre tilbud. Sitter no med eit tilbud på ein NH T5070 m/el.hydraulikk og den kostar 481000,- og tilbudet på ein Fendt 211 Vario er på 506000,-

Da kan vel ikkje kallast stor prisforskjell ? Veit at desse traktorane er små, men dei er store nok for meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Artig å se at disse prisforskjellene ikke er så store som folk skal ha det til. Og det eksemplet ditt med en 5070 og en 211 er jo meget relevant. Omtrent like store traktorer med nogenlunde likt utstyrsnivå. Fendten har trinnløs girkasse som normalt sett koster noe mer, og du kan antakelig \&quot\;unnskylde\&quot\; prisforskjellen bare med girkassa. Tar du med i betraktning at Fendten antakelig holder seg mye bedre i pris (bl.a. pga. girkassa), og at den formodentlig bruker mindre drivstoff bør det ikke være noe dårlig kjøp. Rent bortsett fra at hytta på en 211 er hakket mindre enn det som er komfortabelt. Knalltraktorer begge to, lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Begge traktorane er utan laster.Når eg ser på utstyrslista må eg sei at dei er veldig like,og må være eit godt utgangspunkt for å vise prisdifferansen.

Ser at på sidene til Eik, er prisen på ein 211 satt til \&quot\;fra 670 283,-\&quot\;

Kan ikkje være rett å bruke denne prisen som grunnlag, når tratoren koster faktisk 160000,- mindre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Øyvind_1

Festlig å lese denne tråden...

Ser at nokon trur fundamentalt at eit merke er best.

Ser at mange er farga av den ein sjølv trivs med.

Ser og at nokon meiner seg å vita kva som er best for dei andre, som etter utsagn her ikkje kan ha tenkt gjennom tinga før dei har kjøpt traktor.

Ser at traktor handler om følelsar for mange, og derfor engasjerer i slik grad at saklighet vert underordna.

 

Det er ein forskjell på å snakka MED folk og TIL folk.

 

Den som bare snakkar TIL folk,

som ikkje er interessert i det andre folk seier,

som ikkje er åpen for at andre kan tenkje lurt,

Vil heller ikkje få innpass i den eigentlege diskusjonen.

 

Dei som vil debatt, vert ikkje med ned på lavmålet, som omfattar:

- personangrep

- fundamenalistisk argumentasjon

- bombastiske fastslagingar av utsagn som sanne

- kronisk overlegent syn på andre.

 

Tenk over kva de vil før de postar.

Mange kunne heva sitt eige nivå med å vera åpen om at hensikta med å skrive er å omvende andre, ikkje å delta i debatt...

 

- Og eg kjem ikkje til å unnskylde dette..

 

Hvis nokon føler seg truffen av det har eg bare ein ting å sei:

- Det ER meininga. Ikkje å angripe deg som person, men noko av det du får lira av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Takk for innlegget Øyvind! Håper det er mange som føler seg truffet. De burde i hvert fall gjøre det. Jeg er helt enig med deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Har ikke svar på spørsmålet ditt,men jeg har også lurt på hvorfor de går så tidlig..

Har en her hjemme som byttet motor på en 412 på ca 6000t..

Girkassene havarer ofte også rundt 6-9000t virker det som.

Naboens 415 er inne på verksted med girkasseskift nå,har gått 6000t.

Om Fendt bruker lite diesel så virker det som de tar det igjen i verkstedregninger, 

lite utgifter til vanlig,men når det først skjer noe så er det dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har fulgt med på finn en god stund nå og det ser ut til å være en gjenganger at motor og vario er byttet, spesielt på 820, men og på større og mindre modeller. Har bare lurt litt på hva som forårsaker feilen iom at motor og vario havarerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting på vario kan rett og slett være feil bruk, altså sjåfør feil. Det blir kjørt på for tung belastning, samme gjelder JD (og sikkert andre).  Har ikke Fendt selv, men har en kammerat som er mekaniker på eik, som sier det ofte kan komme av dårlig opplæring osv... Ville bare lufte det jeg har hørt, men ikke har erfaring på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...