Gå til innhold

Fendt vinner igjen og igjen!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Enig i siste innlegg. Er ikke jeg som bonde med 2 gamle MF rundt 100 hk der den nyeste er 10 år, profesjonell traktorbruker? Kjører traktor 6 dager i uka 52 uker i året. Fendt er sikkert bra traktorer men synes ikke de forsvarer den stive prisen.Greier meg meget godt med de jeg har, prøver å kjøpe pent brukt og bruker heller det jeg sparer på det til å fornye redskapsparken når det er behov for det. Og så sover jeg godt om natta uten å gruble på hvordan jeg skal få endene til å møtes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym
For en diskusjon... Trur ikkje kyrne produserer meir mjølk eller grasset veks fortare om du køyrer fendt eller zetor. Det handler om å ha ein traktor som den som brukar den føler seg komfortabel i og at ein har eit godt forhold til forhandler. Godt ingen mennesk er like!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest h.m_1
forstår ikje koffer adle seie fendt e så mye dyrere enn andre merker, har sjøl fendt 700 serie, ska du ha ein deer/massey eller ander kurante merker. me trinløs å alt d anddre utstyr som er orginalt på fendt så er d ikkje så møje pris forskjell.den lille prisforsjellen får du igjen i kvalitet ( ingen verksted udgift) å diesel utgifter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Skjønner ikke hvorfor folk gjør seg så inderlig små og rakker ned på traktorer som de selv ikke har, eller som de ikke har råd til!!

 

Klarer du deg med en Zetor, så for guds skyld kjør Zetor! Er vel mere uvitenhet om tingenes tilstand som gjør at noen av dere ikke klarer å la naboen eller andre i Norges land kjøre Fendt. Jeg personlig hadde klart meg lenge med en New Holland, John Deere, Valtra, Case eller noen andre merker. Men som saken er i dag så har jeg god råd og jeg velger å kjøre Fendt fordi den rett og slett gjør meg enda rikere!!

 

Hvorfor kjører folk Ferrari, Porsche, Lamborginhi, Mercedes, Bugatti osv? Hvorfor kjører ikke disse Lada, Ford, Passat osv? Jo ganske enkelt for at de har råd til det, og at livskvaliteten er bedre og at de rett og slett blir rikere av det!

 

Sånn er det bare.

 

Så at noen av dere bruker den meste av tiden her inne på å rakke ned på Fendt, så er det av ren misunnelse. det er dere klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tracker:

 

Hvorfor kjører alle store Fendt? Ikke bare her i landet, men i hele Europa?

 

Kan du ikke bare gi deg med dine tåpelige innlegg. Kom heller med noe fornuftig om din egen traktor! Er det for vanskelig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei, eg har lest mange inlegg frå temaet og no er eg nødt til å senda nokon ord. Eg er ikkje i tvil om at Fendt er ein av dei beste traktorane på markedet. Økonomi er vel den viktigaste bakgrunnen for ny-investering av traktor/redskap. Nokon har pengar på konto , nokon ikkje. Det neste er bruken av traktoren og då tenkjer eg antall timar pr. år OG fakturerte timar pr.år. Det er mange gardsbruk i landet som har store timetal på traktoren utan at det blir fakturert. Eg har eit inntrykk av at mange inlegga er av unge brukere som kansje ikkje eig nåla i veggen , eg seier det ein gong til, eg har eit inntrykk . Fendt 828 , egenvekt 9450 kg + diesel +fører +fr-hydraulikk og pto, pluss evt. laster. Det hadde vore interesant og sett forbruket til Fendt 819 i denne sammenheng. Den er etter brosjyra frå eik 150 kg lettare.

Poenget mitt er at det er store bruk/bruksforskjeller. For å sammenligne 828 må me trekke inn tilsvarende konkurenter JD 7930 Claas 850 NH T 8 ,MF 8600. Eg for min del har ein traktor som er 8400 kg med fronthydraulikk og alt anna tenkelig utstyr (har også orginalt montert varme i frontrute og bakrute fekk du med deg den idefox ) Eg har siden nyregistrering 3.januar rulla 508 timer her er det snakk om kun brøyte arbeid. Gjennomsnitt forbruk pr i dag : 9,7 liter pr driftstime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest h.m_1
tracker:ka du meinte va aprilspøk??? har du våre å hørt ka prisforsjellen e??? når eg handla fekk eg pris på mf 7480 å fendt 716 i 2008 me litt mindre utstyr på mf å selve traktoren e åg bittelitt mindre enn fentden prisforskjell 80 000, sko eg hatt d sama på mf, hadde prisen våre nokså lige vil eg tru.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest h.m_1
kun service men d har du jo på adle traktorer vist du vil ta vare på di:::: hadde mf før kjørte an 1500 timer på verksted 5_6 gonge udenom service, kjenne folk me new holland: verksted 1 gong i mnd...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sth_1
Grunnen til at Fendt kommer så godt ut av forbruksmålinger er etter min mening pga. TMS. Dette fungerer i praksis ved at motoren går på minst mulig turtall. Når det blir for tungt øker turtallet etter behov. Dette gjelder også ved kraftuttaksarbeid. TMS til Fendt gjør dette mulig uten at det påvirker framdriftshastighet. Oss som kjører lastebil vet at turtall er essensielt med forbruk og det er ingen etter min mening som jobber på så lavt turtall som Fendt. Dette betyr mer jo større traktoren er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1
h.m.: kun service? Det har vært 2 Fendt her i byggda, og begge sto utrolig mye på verksted, så den blir drøy. Jeg har selv kjørt John Deere i 8 år uten verkstedbesøk, men påstår likevel ikke at det ikke oppstår feil på JD. Vi må da kunne være litt realistiske, selv om vi er glad i merkene våre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
sth: Det du beskriver finnes på alle merker med trinnløs girkasse....og sikkert noen uten også. Det at traktoren kjører på lavest mulig turtall bruker en jo i forskjellige situasjoner, men akkurat kraftutaksarbeid ville jeg vært mer skeptisk til. I alle fall hvis meningen er å ha konstant kraft-hastighet for å gjøre bra arbeid. CNH derimot, har på gang en vario, kraftutaks transmisjon. Det kan jo bli spennende......og virkelig dieselsparende hvis det blir suksess.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Modell Puma 165 CVX

Motor ant. Syl/volum cm3 6 / 6700

Type turbo/intercool

Nom/Maks. Effekt hk 167 / 215

Nom/Maks. Dreiemoment Nm 774 / 874

Transmisjon Trinnløs 0-50

PTO 1000/1000E

Hydraulikk type Lukket senter CCLS

Hydr. Kapasitet l/min 150

Eksterne ventiler 4 doble.el betj

Maks løftekraft bak (kg) 10463

Vekt kg 6850

Pris fra kr. 932 300

 

Modell 716 718

Motoreffekt hk/kW 167/123 181/133

Makseffekt hk/kW 172/126 186/137

Volum l/ant syl/lading 6,1/6/TI 6,1/6/TI

Dreiemoment Nm 724 780

v/motorturtall o/min 1450 1450

Trinnløs Variotransmisjon 50 km/t

Egenvekt kg 6555 6555

Fjærende foraksel std std

Standard dekk foran 540/65R28 540/65R28

Standard dekk bak 650/65R38 650/65R38

Pris fra kr 1 165 471 1 208 213

 

 

 

1.165.471 1.208.213

- 932.300 - 932.300

= 233.171 = 275.913

 

Skal bruke veldig mykje mindre diesel for å spare inn ca. 250.000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

At FENDT er ein kjempetraktor er vel ingen som helst tvil om. er vel tenkt kvalitet gjennom heile traktoren. har vel vore ein av grunnane til at eigarane, i alle fall før agco, heller ikkje ville utvide produksjonen av traktorar pr år. det er jo som fleire har sagt før, deutz fahr leverar motorane. antagelegvis noko av dei meir drivstoffgjerringe motorane, kanskje dei mest drivstoffgjerrige, gjennom mange år. e jo ingen tilfeldigheit at fendt, som er så kvalitetsbevisst vel dei som leverandør. dette seier meg vel og at deutz er meget drivstoffgjerrige, men at tms`en til fendt set siste spikaren i kista.

 

når det gjeld tal er det mange måtar å lese dei på, og å rekne seg fram til dei. eg for min del tykkjer ikkje det blir riktig å samanlikne traktorar som får mindre forbruk pga. tilsetting av adblue, i høve til traktorar som ikkje har det, utan å ta meirprisen på adblue med i reknestykket. viss ein i reknestykket over sparte utgifter til drivstoff òg hadde rekna inn prisen på adblue, tykkjer eg for min del ein hadde fått eit meir samanliknbart reknestykke.

 

ein kjøper vel heller ikkje ein traktor berre med tanke på kor mykje drivstoff den brukar. det er totalpakka som tel, alt frå trivsel i hytta til forhandlar. eg for min del tykkjer ikkje det er ein traktor i prisklassen til fendt 312 veridig å plassere hydraulikk-uttaka ned mellom setet, nesten på same måte som på ein valmet 465 s frå 1998, sjølv om resten av traktoren er det state of the art. kor mykje ein 828 brukar er heller ikkje serleg interesant for meg, eller for gjennomsnittsbonden her i landet. når ein traktor veg opp mot 10 t, har den etter mitt syn ingenting på marka å gjere. savna testar og samanlikningar av litt mindre traktorar som høver betre her i landet, dei ligg kanskje ute, berre eg som ikkje som har funne dei :)

 

berre to avsluttande tankar: 1. har det inntrykket at prisenforskjellen på fendt i høve til i alle fall tre andre merker ikkje er så stor som den var? 2. eik er ikkje samvirke. den dagen fk forhandlar fendt, står det nok ein grønn med røde felgar på tunet mitt og \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Listepriser er en ting, et godt tilbud er noe annet!

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en 820 Vario TMS. Alt utstyr, inkl frontlaster.

 

Pris: kr 1 100000,-+mva.

 

Da var det ingen tvil.

 

Har nå passert 600 timer, Vario TMS er genialt. Drivstofftelleren står nå på 4300 liter. Det blir et gjennomsnitt på 7,16 liter pr time. Ingen traktor i samme effektklasse/vektklasse slår den.

 

Skal ha traktoren inne på sevice hver 1000 time. Smør og skifter motorolje på hver 500 time selv. Koster meg kr 7800,-mva pr 1000 time. Har snakket med de fleste merkeforhandlerene, Noen er dyrer, men ingen er billigere på denne vekt/effektklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Må si meg helt enig med midtun her. Dette er tross alt bedre gardsdrift, og ikke bedre maskinstasjondrift.

 

Hadde vi bare hatt like heftige diskusjoner om husdyr og relaterte emner, hadde dette faktisk vert eit forum å bry seg om.

 

For de som er intereserte, anbefaler jeg å sjekke \&quot\;British farming forum\&quot\;

De kjører en helt annen linje med mye større variasjon i emner, og de holder en mye mer ydmyk holdning over for meddebatanter en det som blir vis her inne.

 

Diskusjoner som \&quot\;min er bedre en din\&quot\; osv. er fraverende der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er veldig forundret hvorfor alle de største velger Fendt!? Hvorfor hører ikke alle på Idefox? Da hadde jo alle vært fornøyd!

 

Tror du virkelig at alle andre store som velger Fendt gjør det fordi de liker Fendt aller best? Der tar du skammelig feil, det er utelukkende for at totaløkonomien sier at det er det beste valget. Det må du da forstå Idefox.

 

Du må da forstå hvorfor du provoserer så mange, ikke alle liker \&quot\;verdensmestere\&quot\; som nesten aldri kan forstå andre sine meninger!!

 

Du må da forstå at det er totaløkonomien som er avgjørende Idefox, og hvis du ikke forstår hva totaløkonomi er så får du sette deg på skolebenken igjen!

 

Gleder meg til den dagen du har kjørt på traktoren din 7-10000 timer og skal selge den på det åpne marked! finnes ikke mange som vil betale mange kronene for \&quot\;skuta\&quot\; di da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kasper : \&quot\;du må da forstå\&quot\; , \&quot\; du må da forstå\&quot\;. Kan det være at det er du som ikke forstår? Sier totaløkonomien at Fendt er best? Alle maskinstasjonene i Danmark som kjører JD eller andre merker da? Har de ikke snakket med totaløkonomien dei da? Idefox blir beskyldt for å være dum fordi han ikke forstår, eller deler deres mening om Fendt...... Han er ikke alene for å si det sånn. Fendt er en kanon bra traktor.....de inrømmer jo alle her.....men alle som ytrere en mening om at den ikke alltid er suveren, blir beskyldt for å være uproffesjonel traktorbruker og andre ting. Kan være det er ekstra sårt for fendt eiere å høre at andre mener det finst traktorer som er fullt på høyde med fendt....de har jo tross alt betalt et par hundre tusen for mye for traktoren i tilfelle :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Mye usaklige svar her. Det som for meg er tydelig er at Fendteierene sier at det er et godt økonomisk valg selv om den er noe dyrer. Veldig leit at at Rune her kommer med et så usmakelig innlegg! Men som jeg registrerer her er det noe få innlegg av noen som ikke klarer å høre at det sies at Fendt er bra!

 

Skjerp dere, må kunne gå an å lese et innlegg uten at dere kommer med direkte usmakelige innlegg.

 

Det som Fendt eierene skriver er jo bare positive ting om traktoren, og hva kommer tilbake? Jo, bare ting som tilsynelatende skulle være negativt for Fendt! Men husk, all omtale er positivt for merket!!

 

Istedet for å komme med negative innlegg, prøv heller å komme med noen positive innlegg om ditt eget merke. Som ofte er etterlyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Anita: Javisst, kunne skrevet side opp og side ned om alle fordelene med min lille valmet til ca 160tkr, men da er en ikke en gang med i det \&quot\;gode selskap\&quot\; som denne diskusjonen gjelder.

 

Nei, det dette forteller meg er at det må finnes alt for mange bønder/entrep. når dette tydlig er det viktigste som finnes.

Eller kanskje for mange \&quot\;store\&quot\; er mer riktig.

Nå har forresten de første \&quot\;konkursene\&quot\; rammet i mitt område, så det viser vel at noe er på \&quot\;rett vei\&quot\;.

Bare det at en \&quot\;må ha\&quot\; en traktor i millionklassen sier vel det meste, uansett merke.

Er vel med disse som med en ny bil, verdien minker med 100tkr, etter første turen rundt på tunet.

Det finnes jo en \&quot\;haug\&quot\; med nesten nye traktorer i denne kategorien til salgs, til ca 600-800tkr.

Skulle tro at det gikk an få til noe arbeid med fjorårsmodellen av en traktor også, eller?

Kanskje til og med med en valtra 202 D, selv om girstangen må brukes en gang av og til.

Så fort går vel ikke utviklinga i denne bransjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjørte Fendt 820 noen netter i vinter.

Det at det ikke er no feil med dem,stemmer ikke etter min mening.TMS`systemet kutta ut,kom ett deilig lydsignal.Feil på en føler i følge eiger.Kunne ikke bruke rotorlampa,da gikk sikringen.Trøbbel med at den gikk dårlig,urein diesel kanskje..

OG den brukte diesel,halv tank på 10-11 timer.(150liter??)

Skriver dette for å få fram min mening om at Fendt,er jo en veldig bra traktor,men ikke så utrulig mye bedre enn noe annet seriøst merke.

Men skjønner jo at dem som har råd til det,unner seg litt status!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd at du tar kritikken du får fra noen få så alvorlig Idefox.

Det siste innlegget ditt som du erstattet med \&quot\;God helg\&quot\; synes jeg var bra! Balansert og i mine øyne uten å rakke ned på noen.

Det er typisk at den værste dritten kommer fra de uregistrerte brukerne.

Vi kan ikke la oss skremme vekk fra forumet av slike.

Håper du redigerer tilbake til de opprinnelige innleggene, du er en av de som er saklig her og har mye kunnskap å bidra med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...