Gå til innhold

Massey 240/250 tråden


DuraAce

Anbefalte innlegg

Hei,

da har min "nye" traktor ankommet og jeg har såvidt prøvekjørt den litt. Førsteinntrykket er overraskende positivt. Det er en 1986 modell 250 med original Turbokonvertering fra den var ny med 4200 timer og 2WD.

 

Ordentlig velholdt eksemplar uten bulker og lekkasjer. Det som overrasket meg aller mest var det lave støynivået i hytta. Jeg så for meg bruk av hørselvern men det må isåfall kun være på lengre oppdrag. Må studere litt nærmere, men tipper hytta er opphengt i gummi. Traktoren føltes på ingen måte gammel sett opp mot 350 (Turbo) som jeg har prøvekjørt tidligere og var veldig nær til å kjøpe.

 

Er det andre her på forumet som har/har hatt en slik traktor så gi en lyd da. Jeg skal forsøke å ta noen bilder å putte opp på nett ettervert. Traktoren er utstyrt med to dobbeltvirkende hydraulikk-uttak bak, og det ser ut som det har vært en hjelpesylinder på trepunkten. Det er spor etter dette med en knekt brakett nede ved innfesting til slingrestaget. Samme prinsipp som finnes på større modeller fra 1-2-3-5-600 serie.

 

Av ting jeg lurer på så finnes det en bryter nede i fremkant av setet med bryter for Hare eller Skilpadde. Hva er dette? Jeg leste noe om MultiPower på nettet et sted, men merket ikke noe forskjell når jeg flyttet på denne bryteren. Dessuten virker det litt merkelig at man skal benytte en bryter som er helt totalt feilplassert i forhold til girspaken.

 

Utover det så ble overgangen fra MF135 ganske stor, ikke udelt positivt. Inn og utstigning blir litt mer knotete, spesielt pga. L-S-H girspaken som peker nærmest 70 grader bakover i H og sperrer for passasje av beinet som skal over midten. Det gedigne rattet var også fryktelig stort? Spørs om det er en tilvenningssak da. Men traktoren har da servo, så et digert ratt virker litt unødvendig.

 

Gleder meg til å teste den ut mer til diverse oppgaver på gården fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1

Hei. gratulerer med ny traktor.

Har for en del år siden eid en 250 turbo, traktoren var snerten og sprek.

Blei en del tull med motor og turbo etter passer 4000 timer. Ny turbo og ny topp blei montert så gikk det bra i ca 500 timer så begynte motoren og lekke olje. Et lokalt landbruksverksted mente at denne motoren ikke hadde gått av å turbolades. Ikke veit jeg, men dyrt blei det.

Håper du er mere heldig en meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dag_1
Bryteren nede i framkant av setet merka med hare eller skilpadde er for å justere farta på løftearmane når du senker dei. Fint å kunne ha forskjellig fart etter kor tung redskapen er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...