Gå til innhold

Erfaringer og råd ved bruk av lessevogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal starte opp igjen med med melk og kjøttproduksjon etter noen år uten husdyr grunnet sykdom. har slått og stelt jorda og solgt rundballene eg har fått av dette eg har alt utstyr til slåing raking og pakking men har leigd pressing , på gården har eg 3 siloer og synes det er like greit og utnytte disse til eige bruk når eg først har dei og heller presse rundballer av det eg ikkje får plass til. Eg har nå kjøpt en pøttinger grand prix lessevogn , den er noen år gammel men ser ut til å ikkje ha vert brukt så mye eller i vert fall fint holdt av dei 2 forigge eigerene alt er helt og fint og inmaterene og pik up tinner er hele og rette det er tilogmed ganske mye tydelig rødlakk rundtom dette tar eg som eit tegn på at den har vert godt stelt og ikkje gått i røff steinete jord. det eneste eg ikkje likte med vogna var at den har hmv avlesser i staden for vanlig bakluke. men eg vil prøve finne en brukt bakluke om mulig eller eventuelt selge hmv avlesseren og bestille helt ny luke om ikkje prisen er spinnvill. eg har ikkje kjørt lessevogn før skal i utgangspunktet dra vogna i førsteslotten med en 75hk traktor og rekner med å få en 100hk til 2 slotten. det eg vil ha råd til er hvordan kan eg montere syreutstyr på vogna lurte på plasere noko foran pik uppen rett i strengen i stedet for inni maskineriet, skal bruke ensil 1 lurer og på hvor ofte og hvordan knivene skal slipes og sjenerelt vedlikehold av vogna. hva må eg vere opps på ved bruk. hvor brei streng kan eg rake sammen til denne vogna mener den har 31kniver ca 180cm pik up. kjøpte pøttinger grunnet at den får mye skryt og har a-k forhandler i nærheten. tar imot alle råd og erfaringer med stor takk da eg er ganske fersk med lessevogn brukte forhøster og vogn og kasse tidligere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Hadde ei pøttinger euroboss 250-vogn før. På den hadde eg syrebommen montert mellom innmatarfingrane og knivane, trur nok det er beste plasseringa. Men eg synest det var vanskelig å få dosert ut nok syre visst en skulle utnytte kapasiteten på vogna. Når eg mata ut &quot\;nok&quot\; syre såg det ut til at en del rannt ned på marka, med ei midlertidig brun stripe som resultat.

 

Men sett vekk ifrå det, so er det en behagelig og effektiv måte å hauste på. Har som deg både flatt og bratt terreng. Og der det er flatt nok til at traktoren greidde det gjekk det fint å kjøre bortimot 20 km/t etter ei 2,8m slåmaskin, sjøl med gode avlingar.

Første sesongen eg hadde den drog eg med en 100hk, so vart det bytta til 145hk. Ei slik vogn er ganske lett å drage på kraftuttaket, men det kan bli tunge lass å få med seg opp der det er bratt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Perska_1

Har hatt ei slik vogn i mange år. Har gode erfaringer.

Har ikke hatt syreutstyr på den så det har jeg ingen erfaringer med.

 

Når det gjelder strengbredden må den være så brei som mulig for å få utnyttet hele innmaterbredden (kanskje rundt 1,5m brei). Men problemet er i svingene da det blir vanskelig å få med seg hele strengen. For smal streng gjør at vogna kan gå &quot\;tett&quot\; og gir dårlige kutting.

Så det kommer litt an på hvordan stykkene ser ut og om det er mange svinger ol.

 

Vedligeholdet:

Først og fremst må du forsikre deg at slurekoplinga på kraftuttak-akslingen fungerer. Det er i tillegg en slurekopling i vogna , men begge deler bør fungere. Ellers kan det ende med totalhavari.

 

Jeg sliper knivene en gang i året. Med vinkelsliper med sandpapir lamellskive.

 

Ellers er det bare å smøre alle smørenipler. Pass på smøreniplen på siden i pickupen. Sjekk alle kjeder at de er ok. Hvis de ser tvilsomme ut (slarkete) kan du kjøpe noen å ha i bakhånd i tilfelle noe skjer under slåtta. Bruk forsterka kjede til pickupen.

 

Hvis pickupen havarerer er det nok det beste å kjøpe en ny pickup i stedet for å reparere den innvendig.

 

Ellers er det bare tut og kjør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Takker for tilbakemelding og råd. Er du fornøyd med forkvaliteten og kuttinga til vogna Perska? Hvor lang fortørking anbefaler dere. Eg skal hente vogna om en uke og vil da gå gjennom den og smørre alt opp til bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Perska_1

Kuttinga er bra. Bra nok for å gå gjennom en fylltømmer hvertfall.

 

Når det gjelder fôrkvaliteten har det forsåvidt ikke så mye å gjøre med denne vogna, men mer et generelt spørsmål om næringsverdi ved fortørka gras.

 

For det første kommer det an på om du skal legge det i plansilo eller tårnsilo. Hvis det er plansilo bør du ikke fortørke for mye (kanskje slå en dag og høste inn dagen etterpå). Men det kommer jo litt an på været da.

 

Hvis du skal bruke det i silotårn kan/bør du fortørke det mer. Hvertfall hvis du har fylltømmer. Da må du kanskje fortørke i mer enn 0,5-1 dag. Da er det nok en fordel å vende graset for å unngå ånding og tap av sukker. Bruker selv en strengvender fra Elho. Og har erfaringer med at energinivået økte betraktelig.

 

Husk å bruk riktig syre tilpasset tørrstoffprosenten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...