Gå til innhold

hk for å dra kombipresse


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest silo01_1
hvor stor traktor trenger man for å dra en kombipresse.ser at noen kjører med traktorer ned mot 100hk mens noen sier man bør over 150hk.tenker på en orkel kombipresse som skal gå på både flata og i bakker men kun til eget bruk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor stor traktor trenger man for å dra en kombipresse.ser at noen kjører med traktorer ned mot 100hk mens noen sier man bør over 150hk.tenker på en orkel kombipresse som skal gå på både flata og i bakker men kun til eget bruk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders_And_1

Hvor fort vil du presse ? Eller sagt på en annen måte, hvor mange baller i timen ?

 

Det går å presse rundballer med 100 hk, men da er det ballen som bestemmer farten hele tiden. Og alle ballene vil ikke bli fylt opp, det blir for lite krefter i motbakken. Eller ikke lave nok gir....

 

Med 180-200 hk er det du som bestemmer farten, da kan du kjøre passe fort oppover, nedover og bortover.

 

Så hvor du vil plassere deg mellom 100 og 200 hk får resten av gardsdrifta di bestemme. Pris, vekt, størrelse, og mange andre ting bestemmer dette. Personlig mener jeg at du bør ha minst 130 hk, da har du såpass med krefter at du får fylt pressa i bakken. Selv om farten blir lav.

 

En annen ting å tenke på er at du bør ha en traktor som veier rundt 5 t, og som har bra dekk. Vekt og grep er viktig for å beholde styringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Anbefaler deg en effekt på minimum 150 HK. Kjører selv kombi med 225 HK og det syns jeg ikke er mere enn passe der det er styggbratt.

 

Brede hjul med bra mønster er også en viktig del av fremkommeligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jahn_Birger_1
Jeg kjører Orkel HiQ på en Massey Ferguson 6470, som har maks 135 hk, og det går greit. Er delvis ganske bratt på noen av jordene som blir presset, men da er det nok bare å gire ned. Brems på pressa er nok et must i bratta. Traktoren har LS-hydraulikk, som er en fordel kraftmessig. Men det har vel de fleste av nyere traktorer idag. Sammenlignet med en John Deere på over 200 hk, som presset mesteparten av 1.slåtten min så er det ikke noe mindre for i de ballene som er presset med 6470`n, fordi en må ta det litt roligere med en mindre traktor. Det tar noe lengre tid, men fint å ha bra med gras i ballene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså ikke for og være ufin men har ikke helt trua på at du har klart og fylle like mye i en orkel Hiq med en traktor på 135hk såm en på 200hk....for Hiq krever enormt med hk!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe Krone 1250, da kan du vel klare deg med 100 hk,

det er vel brukbare baller etter den og ? Det er vel sånn at jo større og sterkere jo tyngre (jordpakking) og dyrere, dieselprisen begynner å merkes den og. Eller er det jeg som er en konservativ gammel stølling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jahn_Birger_1
Er nok mange teorier og meninger om dette mf7400, men man ser det svært godt når ballene er kommet inn på forbrettet. Er mange faktorer som spiller inn her da, spesielt fortørken. Med en litt svakere traktor blir hastigheten jamt over mindre, men pakkingen blir ikke noe dårligere. Men tenker man kun baller pr time så er det klart at større taktor er tingen. Hvilken traktor kjører du mf7400 foran HiQ-en da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er flere erfarne rundballepressere som påstår at Orkelpressene krever sterkere traktor en andre (går tyngre) Hvorfor gjør de det? Har hørt flere som skylder på glidelagre, men den kjøper jeg ikke. Hvis efekten skal \&quot\;forsvinne\&quot\; i lagret, så må det bli varmt. Det er enkel fysikk, energi forsvinner ikke. Skulle energien som isåfall forsvant i lagret blitt merkbar, så måtte det blitt veldig varmt, og da ville det smeltet.

Ergo: kjøper ikke teorien. Hva er årsaken, eller er det en myte at Orkelpressene går tungt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en variabelkammerpresse så slipper du den for traktor stressende sluttpakkinga som på fastkammerpresser. Det er fordi reimene presser gresset fortløpende som det kommer inn etter at ballen er ca 40-50 cm i diameter ihvertfall. Etterhvert vil jo tyngden på ballen virke inn på skyssen og den er ikke ubetydelig med en ball bakpå eks. Er ellers enig med Anders And og idefox`s innlegg. En annen fordel med variabelkammer er at du vil få færre baller med mer fòr i, og du kan avslutte en ball med bra fasong fra ca 1 m i diameter pga den jevne pakkingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silo01_1
grunnen til at jeg velger orkel er nærhet til fabrikken og posetive erfaringer med andre orkel produkter.dette blir den mest kraft krvende opperasjonen på gården derfor har jeg ikke lyst på større traktor enn nødvendig.kan new holland 110-90 av de seneste modellene være en grei traktor til denne jobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det med kutting:

 

Kutteknivene står i to høyder på lessevognene, derfor dårligere kutting men de går lettere.

 

2011 pressene til Orkel har 2 typer kammertrykk som standard fra 2011. De har bare ved ett tastetrykk mulighet for å gå som de andre pressene, altså med en akkumuleringstank som holder bakluka på ett innstilt trykk, pluss at Orkel kan også gå og \&quot\;pulsere\&quot\; bakluka, dette trengs det noe mere krefter til, men noe mere gras inn i ballene.

Jeg har forøvrig meget stor tro på denne pressa så jeg har bestilt meg en til kommende sessong.

 

Bredplasten er også kraftig forbedret på 2011 modellen da plasten går rundt hjørnene på ballen, og overlapper folien på sidene. Dette gjør Orkel unik med tanke på det med bredplast da konkurrentene bare legger bredplast kun rundt ballen og ikke over hjørnene. Dette gjør at ballene er meget sårbar på akkurat hjørnene.

 

Hos Orkel så vil du da legge 10 lag med plast over HELE ballen da konkurrentene bare legger 8 lag plast.

 

Der konkurrentene legger 4 lag plast, legger Orkel 6 lag plast osv.

 

Jeg hadde ev variabelkammerpresse på prøve nå i høst, helt uaktuelt hvis en er ute etter en presse som takler alle forhold. En variabelkammerpresse fungerer godt på fortørket gras, høy og halm. Men på 2. og 3. slått, samt grøntfor osv er det HELT håpløse greier. Alt for dårlig komprimering utvendig på ballen osv. Bare prøv, er sikker på at dere kommer fram til samme konklusjon.

 

Jeg presser ca 7000 baller i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Sigurd: Har en liten teori om Orkel-pressa og glidelagrene, glidelageret har jo kontaktflate hele veien irundt, og ikke bare punktvis, og vil jo ha mere areal å overføre varme på. Fettet vil jo også kjøle ned noe. I tillegg, har jeg forstått det slik at rullene i Orkelpressa er litt mindre enn noen andre presser, så ballen vil bule ut mer mellom hver rull, og det blir mere å ta igjen når det skal pakkes sammen igjen. Men godt mulig jeg er helt på viddene her, skal ikke påstå noe, bare litt spekulasjon.

 

Her i grenda er det forresten en som kjører HiQ med Fendt 412.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Fikk høre av orkel at rotasjonshastigheten på ballen er høyere på deres presser sammenlignet med andre merker. De mente at dette gjorde at deres presser trengte mere effekt og ga høy komprimering av ballen.

Kjører selv HiQ presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører min HiQ mellom 600 og 630 omdr. Pressa kjøres med 1000 omdr. kasse. Fungerer helt perfekt da jeg i praksis kan variere traktorens motorturtall fra 1500 til 1900 omdr. Pressens omdr.hastighet varierer ikke så mye fordi 1000 omdr.kasse blir brukt.

 

Etter at jeg kjøpte Orkelpressa har dieselforbruket sunket mye fordi jeg nå får kjørt på et meget økonomisk turtall til enhver tid.

 

Jeg drar pressa med en Fendt 820. Merker ikke pressa uansett hvor bratt det måtte være. Hvis det er ekstremt bratt så begynner traktoren slure mot underlaget. Har som oftest antispinnfunktionen innkoblet på ca 20% sluring. Da graver ikke traktoren opp marka, traktoren girer seg ned og blir dermed mere skånsom mot underlaget. Tørr å påstå at Fendt Vario TMS er den mest perfekte traktoren til denne typen arbeid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er galt med noen av disse Hi-Qene, vet om en Fendt 818 som tar godt i når det nærmer seg fullt kammer. Denne har 245hk og nesten 2000nm på tappen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kjære \&quot\;dieselross\&quot\; Når du påstår at en Fendt 818 har 2000 Nm er det nesten for dumt!! Når du chipper 818 fra orginalt 850 Nm (180 hk) til 1040 Nm (225 hk) så sier det seg nesten selv at 2000 Nm er langt utover det som i det heletatt er mulig med vanlig chipping!!

 

Lurer virkelig på om du skjønner hva du snakker om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas\; tror jeg vet ganske godt hva jeg skriver om, tror jeg skrev at det var 2000nm på tappen. Når man tester store traktorer brukes 1000 omdr. giret og da får du ca halve turtallet fra motor ut på tappen, ergo dobbelt moment. Og motormomentet er orginalt 850 nm så 1000 er ikke vanskelig å oppnå. Skjønner??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...