Gå til innhold

Forskjellen på NH TL100A og TS100A?


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

TL-serien til New Holland bygger på Fiats gamle 90-serie, og ble produsert i Fiats fabrikk i Modena, Italia. Først som Fiat L- og Ford -35 serie. Dette var et av fusjonsproduktene som kom etter at Fiatagri kjøpte opp Ford rundt 1990. Fiatchassiset fikk et fordbeslektet førerhus, og dermed betydelig økt komfort.

TS-serien, derimot, bygger på Fords gamle 40-serie som ble oppjazzet og videreutviklet. Mener denne ble produsert i Fords gamle fabrikk i England.

Dette er slik jeg har oppfattet utviklingen. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Pris og komfort.

Tl100a er primitiv - rett og slett en gammel fiat.

Ts100a er moderne, med ei ganske luksuriøs hytte og finere giring.

 

Gå for Tl100a \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
At kløtsjfritt er et feil begrep har jeg fått med meg, men vil en god gammel, tørr kløtsj tape mindre effekt enn en våt flerplatekløtsj?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

På godt - og tydeligvis også på vondt..

L/46-serien til NH tok vel mye av det samme skrittet opp når de lanserte TL. Kløtsjfritt vendegir, og våt flerplatekløtsj som en følge av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Når det gjelder TL kontra gamle L-serien, mener jeg at dette effekttapet ikke merkes i praksis. Har hatt både NH 7635 (tilsvarende L95) uten hydr. vendegir og nå TL100A med hydr. vendegir, og TLA\'\'\'\'en oppleves som betraktelig sprekere enn den gamle. Tror årsaken ligger at Iveco-motorene ble kastet på båten til fordel for CNH-motorer, som har en brukbar seigdragningsevne på lavt turtall. Iveco var som ei motorsag å regne i så måte. Men det kan godt hende at en TLA uten hydr. vendegir vil være litt sprekere enn med dette vendegiret, men jeg ville ikke byttet det bort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamos_1
Er helt enig med blåtass. Hjemme har vi en New Holland L95. Den oppleves som lite seig. Må ha endel turtall på den kontra f.eks. Case IH JX1100U som jeg har kjørt litt på skolen jeg går med blant annet 7,5 kubikks gjødselvogn. L95\'\'\'\'en hjemme var utrolig lat. Det ble bemerket ovenfor AK-mekanikere. De justerte litt på dieselpumpa. Den kommer aldri til å bli noen traktor med seigdrag, men ble utrolig mye sprekere etter at den fikk litt mer diesel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Alt er relativt. At girkassa er bedre kan jo diskuteres da effekttapet sannsynligvis er noe større hos TSA. Men mer komfortabel er den nok helt sikkert. Tipper TL100A oppleves sprekere enn TS100A, uten at jeg har prøvd dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se: http://tractortestlab.unl.edu/

 

Her har de testet T6020 med 16x16 semipowershift og også med samme 24x24 kasse som T5070.

Powershiften har 85,6% av målt PTO effekt ut på hjulene og tilsv 5070 har 87,3%.

Altså minimale forskjeller som sannsynligvis ikke vil være merkbare i praksis.

Tror nok moderne powershiftkasser har et ufortjent dårlig rykte, noe som vel delvis bekreftes av at de nye New Holland med AdBlue motorer har ca samme forbruk med trinnløs som med powershift.

 

(T5070 er også testet men det er 2WD, og her ble verdien 79,0 %)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Angående den testen, så har både 5000-serie med 24x24 (clutchfrittvendegir) og 6000-serie med 16x16 4 cluther til sammen i girkassen, og to av cluthcene må i aksjon for å få maskinene i drift på begge to, så effektapet i 6020 kan vel komme av gropere bakaksling og større hydraulikk-pumper. I praksis vil jo også høyere egenvekt påvirke hvordan 6020 er i forhold til 5070, men det skjønte dere sikkert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...