Gå til innhold

grassblanding til 3 slott system


Gjest

Anbefalte innlegg

Er ute etter å legge om endel areal når jeg har noe som fungerer til formålet. Var i dag stort sett timotei og svingel og kløver blandinger, med noe bladfaks. Kommer til å satse på tre slotter fremover, da det er vekstseslng som er for lang for kun to slotter. Har slått delvis tre, delvis drøyd andre Slotten men allikevell hatt alt flr mye gjenvelst etter den. Flerårig raigrass har tidligere vist seg å få det tungt her, så på tanke og fprsøks stadiet tenker jeg nå å prøver blanding med flerårig raigrass , kløver samt hundgrass som hoved tyngde. Hva tror dere om det? Forholdsvis fuktig klima, mest sandjord og ganske tidlig førsrealott. Ca 5-7 juni siste år
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har brukt Hundegras i renbestand på arealer som blir beitet vår og høst med sau, og høstet en til to ganger. Overvintring har ikke vært noe problem. Hundegras kan være utfordrende i fjøset, men funker fint i fullforblanderen blandet sammen med andre bunter. Prøvde med flerårig raigras, men det er seinere om våren, og ga derfor ikke ønsket vårhamn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dette er interessant. Hvor i landet er det snakk om?

Er det flere som har erfart at flerårig raigras er for tregt om våren? Jeg vurderer ei eng med mer sprut i enn tradisjonell timoteieng til beite-slått-slått-beite, er på god kornjord så går fint om den ikke varer så lenge. Da pløyer jeg og tar ei kornavling.

 

Har tenkt på FKs beite sau/ku 60 (flerårig raigras, engsvingel og hvitkløver)

Evt. raisvingel?

 

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Raisvingel er vel det som gir mest avling i volum. Hykor toler noe tøffe vintre.

 

Ku/sau +60 er god til beiter og varer en god stund hos oss, men gir små avlinger på slåtteeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Hundegras tåler tørke. Ny hundegrassort Laban er aktuell. Skal være god i overvintring og vil nok starte tidligere på våren enn raigraset. Viktig å passe på å høste på tidlig utviklingstrinn, så den ikke taper seg i kvalitet. Spør ellers din lokale NLR-rådgiver om dette. http://www.nlr.no/ Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest ToreD_1
Lenge siden dette var oppe, men prøver likevel. PRøv å ta kontakt med Knut Haga, han holder til i Namdalsområdet, og har blandet noe han kaller optimistblanding. Den er laget for intensiv drift, og inneholder såvidt jeg husker hundegras, timotei og kløver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...