Gå til innhold

Universal 550 84 mod


Gjest

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en Universal 84 mod 4wd. Sjekket med A.K. Maskin ang. deler. Ifølge dei var det mulig å få tak i deler blant annet til kraftoverføringen til drift på framhjula. Men blei litt bekymretnår jeg leste denne annonsen: http://www.bedregardsdrift.no/id/13398 Er det noen som kan avkrefte eller bekrefte om det går an å få tak i deler. Har sett på økonomideler og tegningene som ligger ute på deres delelager sider ser for meg veldig like ut med dei som er i instruksjonsboken. Traktor skal brukes til div. småting, mest snømåking. Betalte 10.000,- for den regner med å legge ut 10.000-15.000,- så trodde jeg hadde gjort et godt kjøp men er ikke så sikker lenger. Det som skal ordnes er drift på framhjul, dynamo (har økonomideler på lager) Hydrolikk på frontlaster, nye dekk på framhjul, skifte ut hjulbolter, få lys i frontlykter igjen. Gjør alt arbeide sjøl dersom jeg får tak i deler.

Håper noen kan komme med noen tips eller egne erfaringer med Universal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roy_k._1

Har kjøpt en Universal 84 mod 4wd. Sjekket med A.K. Maskin ang. deler. Ifølge dei var det mulig å få tak i deler blant annet til kraftoverføringen til drift på framhjula. Men blei litt bekymretnår jeg leste denne annonsen: http://www.bedregardsdrift.no/id/13398 Er det noen som kan avkrefte eller bekrefte om det går an å få tak i deler. Har sett på økonomideler og tegningene som ligger ute på deres delelager sider ser for meg veldig like ut med dei som er i instruksjonsboken. Traktor skal brukes til div. småting, mest snømåking. Betalte 10.000,- for den regner med å legge ut 10.000-15.000,- så trodde jeg hadde gjort et godt kjøp men er ikke så sikker lenger. Det som skal ordnes er drift på framhjul, dynamo (har økonomideler på lager) Hydrolikk på frontlaster, nye dekk på framhjul, skifte ut hjulbolter, få lys i frontlykter igjen. Gjør alt arbeide sjøl dersom jeg får tak i deler.

Håper noen kan komme med noen tips eller egne erfaringer med Universal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Er ikke dette en lisensprodusert Fiat? Hva er det egentlig som er feil med 4WD? Hjulbolter og dekk må da vel ikke være noe problem å få tak i?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roy_k._1

Dekk og bolter er ikke noe problem å få tak i. Men for meg ser det ut for at alle deler som Økonomideler har i sine delekataloger til Fiat passer til Universal, eller tar jeg feil? Problemet med 4wd er at \&quot\;tannhjul\&quot\; som går fra drivaksling og over på kardangen er utslitt så jeg har bare drift på bakhjulene. Disse delene har økonomideler, ser ihvertfall sånn ut i delekatalogen deres, kan jo hende de ikke passer det vet jeg ikke enda.

Dynamoen er eksakt lik hos økonomideler som den som er montert hos på min traktor, samme produsent osv.

Takker for hjelpende svar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tru at økonomideler tar delen i retur om den ikkje passar, så sant den er heil og i orden. I alle tilfelle vil du heve verdien på traktoren og kvaliteten på den mange hakk for kvar ny del du skrur på den. Håpar du får det til, for dersom du får traktoren til å gå som den skal med moderat påkost, har du jo ei rimeleg maskin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Vel så fremst ikke dette tannhjulet koster skjorta så synes jeg du skal prøve å bestille et nytt fra Økodeler. Som magnar sier så kan du returnere tannhjulet igjen hvis det ikke passer. Men dette gjelder nok kun hvis de har delen på lager. Hvis Økodeler må bestille dette tannhjulet så kan du neppe returnere det. En dynamo kan du sikkert finne hos ditt lokale bilhuggeri. (Bare prøv å finne en som du vet er i orden). Ta en telefon til Økonomideler, de er hjelpsomme og har god peiling på gamle traktorer. Ulempen er at det er litt ventetid på å få svar :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg synes kanskje Rune var litt kvass i ordbruken sin, men jeg er redd han har rett i det han skriver..... Universal er en lisensprodusert Fiat, men alle delene er ikke helt like. En god del av det går om hverandre. Jeg mener det skal gå å bruke en komplett Fiat-motor i Universal traktoren, men du kan ikke bruke Fiat-deler i Universal-motoren om hverandre. Det største problemet med Universal-traktoren er materialkvaliteten. En Fiat er svært spinkel og lett bygd, men takket være god materialkvalitet så holder det allikevel. Men når delene ble produsert i Romania, med dårlig stålkvalitet og ingen toleransekontroll så holdt det ikke. F.eks. holder det ikke gjenger i gods på dem. Bakakslene kan plutselig bare falle av, og gjengene i gods er borte. Til enkel hobbykjøring som snømåking og vedkapping bør den kunne holde, men belast den for all del ikke hardt! Pruduksjonsrettighetene til Universal tror jeg i dag tilhører et indisk firma, med nettside her: http://www.utbparts.com/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...