Gå til innhold

Hvilke regler gjelder ved kjøp av mva pliktig traktor?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en tid hatt god lyst på traktor til diverse forefallende arbeid selv om jeg dessverre ikke eier noen gård.

 

Tenker å kjøpe en traktor til ca 20-25.000.-

 

Ser at en del traktorer selges med mva og lurer på hvilke regler som gjelder.

 

1. Er det selger som er ansvarlig for at mva blir betalt?

 

2. Eller kan man få en overraskelse i form av en regning som må betales selv om selger sier han skal betale eller har betalt?

 

3. Vil det fortsatt være mva på en slik traktor når jeg som privatperson evt. selger den videre?

 

Alle kommentarer er velkomne, håper på svar.

 

mvh movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest movikong_1

Hei. Jeg har en tid hatt god lyst på traktor til diverse forefallende arbeid selv om jeg dessverre ikke eier noen gård.

 

Tenker å kjøpe en traktor til ca 20-25.000.-

 

Ser at en del traktorer selges med mva og lurer på hvilke regler som gjelder.

 

1. Er det selger som er ansvarlig for at mva blir betalt?

 

2. Eller kan man få en overraskelse i form av en regning som må betales selv om selger sier han skal betale eller har betalt?

 

3. Vil det fortsatt være mva på en slik traktor når jeg som privatperson evt. selger den videre?

 

Alle kommentarer er velkomne, håper på svar.

 

mvh movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif_1

Hvis selgeren er næringsdrivende og momspliktig må han betale moms av salgsbeløpet.

Det er som om du kjøper en boks Cola på Rimi, rimi må betale moms av salget, staten kommer ikke og krever noe av deg.

Når du kjøper traktoren som privatmann, kan den selges videre uten at det kommer noe moms inn i bildet. Om du selger en traktor eller en gressklipper spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest movikong_1
Takk for svar. Det var jo ikke så veldig komplisert... da er det vel bare å handle dersom sjansen skulle by seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er selgers ansvar å kreve eventuell moms av deg når du kjøper traktoren, og er han momspliktig er det jo han som betaler inn den i momsregnskapet sitt. Bare husk når du avtaler pris om den er med eller uten moms. Avtaler du en pris på 20 000,- uten at moms er nevnt kan regningen gjerne bli på 25 000,- inkl mva da det fleste bønder snakker og tenker er eks moms priser og på plusser momsen når regningen sendes.

Så lenge du ikke driver momsregistrert firma, kan du ikke fakturere andre for moms, dvs at du ikke kan selge videre med moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif_1

Selger har ikke lov å legge moms til avtalt pris om han selger til en privatperson.

Kjøpsloven regulerer dette, event moms skal være med i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er vel ikke noe å legge skjul på, at ved slik \&quot\;hobbytraktorsalg\&quot\; så blir gjerne endel av salgsbeløpet omsatt uten kvittering. En traktor til 40 000 pluss moms blir ofte solgt for 25 000 pluss moms = 31 250. Pluss 15 000 svart..... 3750 kroner spart for hobbytraktoreieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Klart selger har lov til å legge til moms selv om han selger til en privatperson. Han har til og med plikt til å gjøre det!

Eneste forskjellen er at en \&quot\;kunde\&quot\; som ikke selv er mva-registrert ikke har noe han kan trekke momsen fra senere.

Tenk på alle butikkene da, er de lovbrytere?

 

Men til det egentlige spørsmålet. Alle traktorer selges med moms (mva) med unntak av om du kjøper av en \&quot\;privatperson\&quot\; altså en som ikke er momsregistrert. Men om han kjøpte traktoren hos forhandler eller bonde så betalte han moms på den. Og når han da selger den videre så vil han nok sette prisen så høyt at han får igjen litt av \&quot\;momsen\&quot\; han betalte også, så der er også momsen innkludert.

Om du som mva-registrert kjøper en slik traktor får du ikke fradreg for moms, men hele kjøpesummen utgiftsføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif_1

Uttrykte meg kansje litt uklart.

Dersom en traktor selges til en privatperson (og selger er momspliktig) skal avtalt pris være inkludert moms.

Det er ikke lov å avtale en pris, og så skrive ut regning på avtalt beløp+moms etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du gjorde ikke det, det var jeg som leste litt for fort.

Men like fullt, har du tenkt deg 20 000,- +mva for gammeltraktoren og plutselig må skrive

20 000,- herav kr.4000,- i mva så har du tabbet deg ut. Futen vil tross alt ha sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonym

Hei. Jeg har litt det samme spørsmålet!

 

Ser på finn feks. en traktor til 135.000 + mva!

jeg som privatperson betaler da 135.000 fiks ferdig?

Eller må jeg betale 135.000 + 25% moms?

Blir jo ca 17x.xxx det.

 

 

Viss kjøper må betale moms, så ble det fort mye dyrere for en traktor enn jeg så for meg.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

 

Du må betale moms i tillegg og får den ikke tilbake når du er privatperson.

Du bør se etter en traktor uten moms som selges av en privatperson, disse blir på finn.no som regel anonsert inkl. moms men er i realiteten avgiftsfrie. Jeg har inntrykk av at slike traktorer er populære.

For å registrere deg i mva.registeret og få igjen moms på kjøp, må du ha avgiftspliktig omsetning på 50.000 kr. så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Få sengaren til å skriva \&quot\;deletraktor\&quot\; på kvitteringa og ein symbolsk sum og resten under bordet i eit mørkt rom... \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skarpen_1

Til orientering.

 

Forhandlere som tar innbyttetraktor frå personer som ikkje er avgiftspliktige kan selge traktoren vidare utan å ta moms, forhandlaren skal kun svare moms av fortjenesten. Jfr lov om brukthandel.

 

Lykke til med traktorkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...