Guest valtra_1 Posted April 6, 2009 Share Posted April 6, 2009 Nå kommer straks de første Valtra Versu traktorene til Norge og danske maskinbladet har testet den og kommer med veldig gode bemerkninger til den, skårer høyt på komfort og betjening. http://www.maskinbladet.dk/article/article_view.php?id=29000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 6, 2009 Share Posted April 6, 2009 Nå kommer straks de første Valtra Versu traktorene til Norge og danske maskinbladet har testet den og kommer med veldig gode bemerkninger til den, skårer høyt på komfort og betjening. http://www.maskinbladet.dk/article/article_view.php?id=29000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjarne_1 Posted April 7, 2009 Share Posted April 7, 2009 Vurderer ny valtra T202 versu eller direct jeg nå, og jeg har store forventninger til disse. Psørsmålet er om jeg klarer å vente helt til desember, når direct-modellene først blir levert\;)Eller er versu et godt nok alternativ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Jeg blir like forundret hver gang noen står i kø for å få tak i en av de første som leveres av en ny modell. Dermed blir de prøveklut for fabrikkene, og det kan bli en dyr erfaring. Det har vel vist seg gang på gang gjennom de siste hundre årene at den første årsmodellen er beheftet med feil, og at det lønner seg å vente minst ett år? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjarne_1 Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Jo, jeg er helt enig i det jeg og. Men Valtra sine T-modeller har vært en del år nå, og de har holdt på såpass mange år for å utvikle de nye girkassene, så da får de pinadø holde!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Har hørt om ein som har bestillt T202 Direct, og den skulle komme lenge før desember. Tror Versu er i produksjon allerede. Er overbevist om att begge er vert å vente på.! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Bjarne: Hva skal traktoren brukes til? De fleste vil nok klare seg med Versu, men det skiller ikke så mye i pris til direct så hadde valgt den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjarne_1 Posted April 9, 2009 Share Posted April 9, 2009 traktoren skal brukes til allsidig jordbruk og en del trsnsport av potetkasser og krokhenger. hvis jeg bestiller traktor nå, får jeg versu i august og direct før jul. prismessig skiller det ca 40000. jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hva det blir til, men tror i utgangspunktet at versu tilfredsstiller mine krav, men det hadde også vært interessant med direct når jeg likevel handler traktor. spørsmålet er om det er vært mellomlaget eller ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan_Eirik_1 Posted April 9, 2009 Share Posted April 9, 2009 Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe en Versu eller direct hvis jeg skulle handlet ny traktor nå! Dette er gjennomprøvde maskiner, med godt utprøvde transmisjoner\;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted April 15, 2009 Share Posted April 15, 2009 Nei, Jan Erik, dette er ikke noen utprøvd maskin. Testing på fabrikken blir aldri det samme som praktisk bruk ute hos kundene. 6 kaldstarter pr uke og all slags småkjøring, bratte bakker, kumøkk og vegsalt skaper mere problemer enn tusenvis av timer i en testbenk. Ingen bil/maskinfabrikant i verden har ennå klart å lage en modell som har fungert uten problemer første året. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_pwr_1 Posted April 15, 2009 Share Posted April 15, 2009 Men så heller ikke traktoren bare gått i benk. Den har vært testet i nesten sju år hos ulike verter/ gardbrukere i Finland og Sverige. Jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter med å kjøpe Versu ell Direct!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 15, 2009 Share Posted April 15, 2009 Der tar du helt feil, Oddbjørn. Tror du de sender ut ny modell rett fra fabrikk, nei de er utprøvd mange tusen timer godt gjemt hos noen bønder langt inn i de dype skoger i Finland og Sverige. Så dette er vel utprøvd, små feil og litt tull kan du få både første og andre år uansett. Enkelte har vel litt problemer med JD sin trinnløse enda, lenge siden den kom ut fra fabrikk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 15, 2009 Share Posted April 15, 2009 Valtra fikk hjelp av AGCO konsernet ja, men det var kun til å videreutvikkle den trinnløse som var påbegynt. Ingen komponenter eller ingeniører fra verke MF eller FENT fikk lov å være med på prosessen. Den er laga i ekte finsk kvalitet. Ser på finn.no att Lantmannen har fått VERSU demotraktor som skal på visning på vestlandet. Tror eg setter meg på hesteryggen og tar turen dit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 15, 2009 Share Posted April 15, 2009 Tror det begynner å bli sent på kveld for lille Rune. At Valtra har hatt det beste vendegiret og integrert parkbrems, hi-shift betjening knappekløtsj, siden 1999(som nå JD har kopiert i 2009) programeringsmuligheter på vendegir programeringsmuligheter på automatisk hurtigir er vel ikkje akkurat fra steinalderen... JD har bare kapslet girstengene inn med halve alfabete. Tror den nye kassa til Valtra blir meget bra!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted April 15, 2009 Share Posted April 15, 2009 Rune, jeg har kjørt en hel del John Deere, både 6xxx og litt 7xxx og er enig i at de 4 hurtiggearene til JD er bra. De 3 hurtiggearene til Valtra ligger for tett i vanlig praktisk kjøring. Men, når det gjelder vendegear så fungerer det mykere, bedre og mindre temperaturavhengig på de fleste Valtra jeg har prøvd enn på de fleste JD jeg har prøvd. Og den automatfunksjonen hvor 4wd kobles inn ved vending kan lett slås av og på......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted April 15, 2009 Share Posted April 15, 2009 Det må man lese seg fram til i boken, ja. Tiden 4wd skal ligge inne må settes til 0 sekunder. Men de fleste kobler det vekk og legger det aldri inn igjen. Men det er ikke mange funksjoner på en traktor i dag som vi over 40 år finner ut av uten å lese instruksjonsboken.......... Til nød vet vi hvordan rattet virker, men på CNH så er det vel en SuperSteer funksjon som man må sette seg inn i bruken av...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Rune hva mener du med mulighetene i Fendt kassen? Det er jo bare Valtra S-serien, som også selges som MF, som har Fendt variokasse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magne_1 Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Oddbjørn Når det gjelder CNH, så er de nok de enkleste å kjøre av en uerfaren sjåfør, dog ser den nye T7000 AutoCoomand og Puma cvx noe mer innviklet ut. Men skal man lagre diverse autofunksjoner i vendeteigsautomatikken, så er det nok de fleste som må lese litt. Ellers betjenes både girkasse og 4WD vha. en enkelt godt merket knapp for Autofunksjoner. SuperSteer fungere som et helt almindelig ratt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Rune nå prater du så mye tull at du kan vel ikke tro på det selv? Se på videoen på maskinbladet av Versu så ser du hvordan du stiller inn hydraulikken på Advance og de to nye. du får 50% 100% og tre innstillinger du kan programere inn på forhånd,når det er gjort er det bare å vri på bryteren til det programmet som passer,enkelt! På JD må du inn på skjermen hver gang du skal forandre på et uttak,kan ikke kalles elegant!!! Må bare si jeg fortsatt liker 20 serien JD bedre en 30, mest pga skjermen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Rune, Tar det som ett kombliment at du tror jeg er så ung. Har vel kjørt traktor siden 1976 ca. Og faktisk kjørt mye JD de siste 20 åra. Bra traktor det. Valtra sin automatfunksjon på 4 hjulstrekk kan du legge inn fra 0-20 sek om du vil den skal vere med hver gang den vender. Det er gjort på noen sekunder å gjøre det. Har du gjort det en gang, kan til å med far din få det til. Du må jo rekne med at når du får en ny traktor på gården at du må lese litt i instruksjonsboka, såpass må du klare. Med de mange muligheter Valtra har, og allikevel har de gjort det avanserte enkelt å betjene å forstå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Rune: forstår hva du mener med antall gearstenger i Valtra vs. JD, og at det ikke er enkelt å komme oppi en Valtra å gjøre alt mulig (synes jeg...). Og for å fyre opp litt her, kaster du ikke stein i glasshus nå? JD har vel ikke ofte \"\;trødd opp løypa\"\;? Da Ford kom med 40-serien 91( noe forsinka grunna at de ble oppkjøpt da) hadde de en intellegent gearkasse (SLE) som f.eks. valgte hurtiggir selv, ved skifting av hovedgir og hvis du clutcher ut og traktoren triller i annen hastighet enn hva den gjorde før. trepunkten var vel enkel for kårfolk, en enkel spak som på gammeltraktoren. I 95-96 kom NH med M/60-serien, helt uten gearstang, tre knapper + vendegirspaken, det samme som Valtra går for nå, og som MF og Claas har kommet med de senere åra. det er kanskje flere enn Valtra-gjengen som er trangsynte og kan utvide horisonten litt? skal selvsagt ikke rakke ned på merkelojalitet, man bytter jo ikke ut dama heller hver gang man blir oppmerksom på ei anna ei med andre finesser... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Rune er det alle de små knappene du mener. Er veldig enkelt å forstå det, over så har du + og - på ventilen merket med farge. Er en liten vriknapp for mengde og en for tid under hver av disse, er så enkelt at det kan forklares over tlf for de som ikke gidder lese instruksjonsbok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bjarne_1 Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Vi har i dag signert kontrakt på en ny valtra T202 versu. Siden vi likevel skulle handle ny traktor, og har god erfaring med valtra fra før, kom jeg frem til at versu er et vel så godt alternativ som advance uansett om det er liten erfaring med denne girkassen så langt. Mulig jeg er dum, men synes versu var mer tiltalende enn advance! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Tror du har gjort et bra valg der Bjarne. Mye utstyr? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Rune, du har da virkelig en tendens til å sette alt som er galt opp mot JD. vil også påstå at JD\'\'s trinnløse trenger MYE tilvenning... det jeg prøver å si er at du står for JD på samme måte som Valtra-gjengen står for Valtra/Valmet. kan heller ikke si meg enig i at Fendt er så ledende. Vario-transmisjonen sier noe annet, men hvor lenge leverte de f.eks. traktorer med tørre bremser? her står Fendt sammen med merker som \"\;alle\"\; rakker ned på\; Zetor, Ursus o.l. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.