Gå til innhold

Valg av nye traktorer


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser det er masse tråder rundt her på nettstedet, og jeg har lest mange av dem, men finner ikke helt svar på det jeg lurer på, så lager derfor en ny tråd.

 

Dagens situasjon: Driver en gård m/ 500 daa dyrket + 400 daa forpaktning (i relativt nær avstand fra gården).

Traktorene vi har i dag er 2 stk McCormick MTX 135, 2007 modeller (skrudd opp til ca 150 hk) som gjør følgende arbeid på gåren:

- kjører rundballer rundt omkring hele året (mye dyr ute og inne)

- kjører husdyrgjødsel (ca 5000 m3 i året) med 2 stk 12 m3 vogner

- kjører en del dyr opp på fjellet med stor lastebiltilhenger

(driver med ammeku og sau), ca 20 turer i året (6 mil hver vei).

- ellers brukes de til diverse gårdsarbeid som pløying, div. våronnarbeid + en del rundballetransport

(ca 1000 siloballer og 1500 halmballer i året).

 

Foreløbig leier vi inn entreprenør til all grasslått og halmpressing, men tenker til sommeren å invistere i dette utstyret selv, da i tankene slåmaskin, kombipresse og rive, i tillegg til kanskje ei halmpresse.

 

Vi skal bytte ut disse to McCormick-traktorene med to nye over nyåret, i tillegg til disse maskinene jeg skrev over.

Vi kommer også da til å ta på oss litt leiekjøring som tilleggsnæring på gården.

 

Det jeg da lurer på er hva slags 2 traktorer man bør satse på (ikke McCormick), da med tanke på merke, størrelse (hk og vekt) og utstyr? Bør man ha to like sterke slik som før, eller bør man kjøpe en litt større og sterkere enn den andre? Har lest en del rundt på forumet her, og ser at 200 hk er kjekt å ha med tanke på kombipresse. I tillegg veier den ene møkkvogna over 15 tonn full lastet siden den også har stripesprederbom montert bak, og jeg må si at 150 hk blir litt "veikt" i motbakkene og på bratte jorder.

 

Samtidig trenger man kanskje ikke 150 hk til alt arbeid som å kjøre rundballer rundt omkring hele året, bruke slåmaskin osv, samtidig

som det er kjekt å ha en del krefter til den andre møkkvogna også, og til pløying (som gjøres samtidig mens den andre går i møkkjøring...

Vi har i dag montert lesseaparat på begge traktorene, og kjøpte i fjor en minilaster, så er dette da nødvendig? eller kunne man hatt pronthydraulikk på den ene i stedet for lesseapparat?

 

Vet dette ble en del tekst og spørsmål, men setter pris på om noen har erfaringer å komme med på noen av feltene! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andram_1

Hei!

 

Ser det er masse tråder rundt her på nettstedet, og jeg har lest mange av dem, men finner ikke helt svar på det jeg lurer på, så lager derfor en ny tråd.

 

Dagens situasjon: Driver en gård m/ 500 daa dyrket + 400 daa forpaktning (i relativt nær avstand fra gården).

Traktorene vi har i dag er 2 stk McCormick MTX 135, 2007 modeller (skrudd opp til ca 150 hk) som gjør følgende arbeid på gåren:

- kjører rundballer rundt omkring hele året (mye dyr ute og inne)

- kjører husdyrgjødsel (ca 5000 m3 i året) med 2 stk 12 m3 vogner

- kjører en del dyr opp på fjellet med stor lastebiltilhenger

(driver med ammeku og sau), ca 20 turer i året (6 mil hver vei).

- ellers brukes de til diverse gårdsarbeid som pløying, div. våronnarbeid + en del rundballetransport

(ca 1000 siloballer og 1500 halmballer i året).

 

Foreløbig leier vi inn entreprenør til all grasslått og halmpressing, men tenker til sommeren å invistere i dette utstyret selv, da i tankene slåmaskin, kombipresse og rive, i tillegg til kanskje ei halmpresse.

 

Vi skal bytte ut disse to McCormick-traktorene med to nye over nyåret, i tillegg til disse maskinene jeg skrev over.

Vi kommer også da til å ta på oss litt leiekjøring som tilleggsnæring på gården.

 

Det jeg da lurer på er hva slags 2 traktorer man bør satse på (ikke McCormick), da med tanke på merke, størrelse (hk og vekt) og utstyr? Bør man ha to like sterke slik som før, eller bør man kjøpe en litt større og sterkere enn den andre? Har lest en del rundt på forumet her, og ser at 200 hk er kjekt å ha med tanke på kombipresse. I tillegg veier den ene møkkvogna over 15 tonn full lastet siden den også har stripesprederbom montert bak, og jeg må si at 150 hk blir litt \&quot\;veikt\&quot\; i motbakkene og på bratte jorder.

 

Samtidig trenger man kanskje ikke 150 hk til alt arbeid som å kjøre rundballer rundt omkring hele året, bruke slåmaskin osv, samtidig

som det er kjekt å ha en del krefter til den andre møkkvogna også, og til pløying (som gjøres samtidig mens den andre går i møkkjøring...

Vi har i dag montert lesseaparat på begge traktorene, og kjøpte i fjor en minilaster, så er dette da nødvendig? eller kunne man hatt pronthydraulikk på den ene i stedet for lesseapparat?

 

Vet dette ble en del tekst og spørsmål, men setter pris på om noen har erfaringer å komme med på noen av feltene! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

No offence, Idefox, men det har vel kanskje tatt litt av for oss, når vi må ha 130-150hk til \&quot\;lettere arbeid\&quot\;.

 

200 hk på kombipresse er vel kanskje ikke nødvendig, men utifra hva du skriver om at du kjører dyr til fjells, så betyr vel det at det kan være hellinger nære gården også, og da er det greit å ha ekstra gamper.

 

Men jeg må spørre\; hvorfor sitte på to gjødselvogner? Du skriver ikke at dere kjører for andre, men det kanskje dere gjør?

 

Sjøl har jeg drevet med 5.500m3 møkk/året med en stk. 15m3 vogn (dette var i Sverige) og det var ikke noe problem, men vi hadde ganske sikkert lengre spredesesong ettersom vi delgjødsla med grisemøkk utover forsommeren, og ikke bare kjørte møkk vår og høst.

 

Personlig er jeg ikke noe begeistret for frontlaster på for store traktorer, så jeg ville nok valgt en mindre (100-120hk) med laster og en større uten, muligens med fronthydr. og PTO, ifall jeg skulle ha slåmaskin foran i tillegg til bak. Man bør vel opp i 3-4000 da før man kan forsvare butterfly set-up´et.

 

Hva gjelder merker så vil nok de fleste si at tilgangen på service og deler, og generell oppfølging fra selger/leverandør bør veie tungt eller tyngst, hvertfall så lenge du er åpen for å vurdere flere merker.

 

For min del skal traktorene helst være grønne, med både røde og gule felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1

hei

jeg ville nok kanskje valgt en litt mindre traktor og en større 6 sylindra. angående merke er vel det en smaksak, men ville lagt vekt på service og oppfølging av forhandler etter kjøpet er gjort. hør gjerne med andre i ditt område hvordan de opplever dette og gjør deretter dine egne vurderinger og ønsker.

Jeg bor selv i Vestfold og er godt fornøyd med service og oppfølging av forhandler, men vurderer også andre merker ved neste bytte.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt uenige med de andre. Jeg tror jeg hadde valgt 2 stk 6-syl. Har man det fra før, OG skal gjøre enda mer arbeid, er det litt nedtur gå til en firer. Jeg har laster på en 6.syl og i mange tilfeller er det et pluss og andre neggativt. Eneste jeg irriterer meg over, er at jeg har brede hjul på den med laster, slik at jeg får dårligere svingradius. Har 600 fremme så, når vinterdekkene kommer på er mye mer annvedelig. Til de små oppgavene er jo en 4-syl bedre, men det virker ikke som han skal flytte paller, det har han minilaster til.

 

Men skal du vurdere 4-syl. Hadde jeg tatt en titt på en fendt 415, kompakt og sterk.

 

Men ellers er det som de andre her sier, forhandler og service er jo viktig. Du kan jo tenke på løsningen av å kjøpe en ny av forhandler og impotere en \&quot\;ny\&quot\; traktor fra england av samme merke. Sparer penger, men samtidig knytter du hardere band til forhandler, siden du kjøper en helt ny traktor.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
jeg ville vel gått for en 4-syl lastertraktor på rundt 100 hk til alt frontlasterarbeid,slått, raking og andre oppgaver som ikke krever så vanvittig med hester, og en 200 +, relativt enkel traktor uten laster,men kanskje med frontløft til de tyngre oppgavene. ville også investeret i 3 meter slåmaskin med breispredning, og samlerive på 5-6 meter, og alliert meg med en entreprenør til å ta selve pressinga. På gjødselhåndtering ville jeg sterkt vurdert å kutte ut vogner til spredning, og heller gått for slangespreder dersom jorda er relativt nær gården. dersom en stor traktor går i skytteltrafikk mellom gård og mellomlager ( krokcontainer for kloakkslam f.eks ) med enkel tankvogn, og en liten traktor sprer med slange og nedfeller er det et par hakk bedre for jorda sin del enn å dundre utpå med 7-8 tonn traktor pluss 16-17 tonn tankvogn.kapasiteten er heller ikke noe problem med slangespreder,det er i transporten til jordet flaskehalsen oppstår.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andram_1

Idefix:

Takk for utfyllende svar! Dette med 200 hk traktor på kombipresse var noe noen anbefalte dersom man skulle få ut full effektivitet på kupperte jorder. En del av leiejorda er også kuppert, og planene om å ta på seg leiekjøring hos naboer fører til enda mer kupperte og bratte jorder. Så var det jeg tenkte på. I tillegg blir 150 hk litt for svakt med 12 m3 vogna i bratte heng. Dette med lasteaparat på bare en traktor er jo veldig fristende, det eneste problemet er når man skal kjøre bunter om høsten. Da går lasteaparattraktoren nesten 24/7,

og gamlefar i huset er litt nervøs for at det da blir problemer med at den andre traktoren bare \&quot\;står stille\&quot\; uten misjon.. Og front hydraulik med lasteaparat i tillegg er vel kanskje bare \&quot\;luksus\&quot\; og bortkastet penger? Dette med behov for to sterke traktorer samtidig melder seg jo i våronn og høsten. Da brukes begge til møkkjøring, eller den ene til møkkjøring og den andre i plogen.

 

Og til slutt, hvordan er kapasiteten på en kombipresse vs variabelpresse til halmpressing? og blir kombipressa stor, tung og uhåndterlig? Du skriver noe om at 6m slåmaskin forsvarer seg ovenfor en slep, da inklusiv kostnader for frontlift og pto. Hva er kostnaden for frontlift og pto?

 

I tillegg lurer jeg på hvorfor entreprenøren som kjører hos oss kun kjører med slåmaskin forant når han både har sidemontert og sleper stående ubrukt på gårdsplassen? Skjønner ikke helt at det ikke lønner seg å hekte på enden den på trepunkten bak eller sleperen når han kommer og slår 300 daa en dag? Jordene er jo noenlunde firkantete også og på rundt 100 daa per stk, så skulle tro det skulle gå kjappere men...

 

Bullseye:

Bra innlegg dette også.

Stemmer, er en del kuppert terreng uti hos oss, så var derfor jeg tenkte 200 hk for å utnytte kapasiteten til kombipressa fullt ut.

Hvorfor sitte på to gjødselvogner? Jo, til forskjell fra deg (som du skriver), så tømmer vi møkkommene 2 ganger i året, vår og høst.

Vi leier da traktor fra AK som står i pumpa, og pga spredeareal så langt som 5 km fra gården, blir det litt for tidkrevende å tømme

3000 m3 med èn tank, tross 12 m3. I tillegg skjer dette midt i lamming og kalving, så man har ikke så mange dager å gjøre dette på. Samme problem om høsten, mye møkk ut på kort tid, betaling av leietraktor i pumpa (timespris) og sanking av sau og og storfe, så da må møkka for ut. Men problemet melder seg selvsagt spesielt om våren med tanke på at mye møkk skal ut på kort tid.

Ser også poenget med en liten traktor til all småarbe, men siden det allerede går tungt i motbakkene i dag med 12 m3 møkktank på

150 hk traktor, så er jeg redd 100 - 120 hk blir for lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entrepenøren bruker sikkert bare slåmaskin foran på grunn av at det er kuppert hos deg. vil tro det er vanskelig å håndtere mange slåmaskiner når det er kuppert. og klarer han å slå hele gården din med det på en dag, så trenger jo ikke du noe mer heller med mindre du skal ta på deg å slå hos andre.

Ser ut som du trenger en på 150+ og en på 200hk, begge med laster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg skjønner det, Andram, for som jeg nevnte innledningsvis så hadde vi hele sommerhalvåret å fordele gjødselspredninga på. Riktignok brukte vi nok 70% i vekstsesongen og resten hvis vi sådde høsthvete på litt magrere jorder.

Det er bare det at gjødselvogner er så jæ*la dyre.... =)

 

Ettersom du fortsatt skal kjøre gjødselvogn med to traktorer så er du vel dømt til å ha minst 150 hk på begge da(?)

 

Hvor stor kum har du? Bare nysgjerrig på hvor stor traktor du rører med hvis du har én kum på 3000m3. Men sau- og storfegjødsla går kanskje ikke i samme kum?

 

Jeg vil tro at dere er attraktive for traktorselgerne så dere får nok lett traktorer på prøve hjemme på gården. Prøv John Deere 7530 og Fendt 820, og John Deere 6830 m/ laster og kanskje en Fendt 415 m/ laster. Eller kanskje heller en 716 m/ laster =)

 

Idefox nevner Case, men helt nye Case-traktorer har jeg ikke prøvd.

(Kun MXU 135, MX170 og MXM190 - alle veldig bra traktorer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke legge skjul på at mitt hjerte ligger NewHolland nærmest.

Men jeg sitter også å undrer meg litt..

Du skrev at du leier traktor hos AK som står for pumping iav gjødsla.

Med andre ord regner jeg da med at du har et godt forhold til AK så hvorfor ikke fortsette det??

Selv mener jeg at traktorene fra CNH er på høyde med den lysegrønne og faktisk en god del bedre enn den mørkegrønne hvis man ser på diselforbruk. Komforten er det jo heller ikke noe å si på. Men som Bullseye skriver, prøv ut flere og kjøp det merket du liker best.

Kan også nevne for deg at i størrelsesklassen 165-200hk scorer NewHolland T7.210 best på drivstofforbruk sammenlignet med grønn konkurrent hvis man skal tro hva de reklamerte for på Agromek.

 

Angående frontlaster vil jeg sterkt anbefale Stoll Profilene. Designmessig og funksjonsmessig er den Ålø/Trima overlegen. Er også CNH sin standardlaster ellers i Europa.

 

Men uansett, lykke til med ditt traktorvalg.

 

mvh magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andram_1

Kristian:

Ordla meg kanskje litt feil, for jordene er ikke så kupperte, mer det at de har jevn bratthet. Så sett fra traktoren og slåmaskinenes side går de for så vidt alltid i vater, bare at de enten går i oppoverbakke eller nedoverbakke.. Men trenger ikke mer for å slå kun her på gården nei, men dersom jeg da skal begynne med litt leiekjøring kan det være greit å få ting unnagjort på kort tid. Spørs om det må bli 2 stk med laster ja...

 

Bullseye:

Ikke billig med gjødselvogner nei.. En del av grunnen er at vi har hatt 2 fra før, hadde en 10 m3 som vi fikk veldig god innbytte pris på ved bytte, så da ble det en til på 12 m3. Kommer som sagt godt med i våronna og høstonna. Så må nok ha 2 stk over 150 hk ja.. men som Idefix var inne på så har jo dagens traktorer Powerboost, så man kan kanskje klare seg med en \&quot\;liten\&quot\; traktor på 140 hk nominell som har rundt 170 maksuttak..

 

Vi har 2 stk møkkommer på 1600 m3 hver. Disse er koblet til grisehuset, og i januar må vi kjøre lass fra kufjøskjelleren (ca 700m3 kjeller) da denne blir full. Bygde nytt fjøs med enda en kjeller i høst, så blir nok et pumpesystem i fremtiden hvor vi kan pumpe disse direkte opp i griskummene. Siden grismøkk skiller seg lett leier vi en entreprenør som rører skikkelig i kummen rett før vi kjører ut, så klarer pumpa å holde det i sjakk med returfunksjon til kummen er tom.

 

Ja, må si jeg er fristet til å prøve ut disse to merkene. Eneste hinder er at det er 30 min til verksted da.. hvordan stiller firmaer seg generelt til å komme på gården ved feil? og hvor kjapp service får man? vet dette blir veldig individuelt, men det finnes kanskje noen generelle serviceavtaler dersom man er totalkunde?

 

Magne:

Før vi hadde McCormick hadde vi New Holland (TS 110 og TS 115). Dette var vel tidenes dårligste kjøp da det alltid var ett eller annet galt med de. Trenger ikke å neven alt her, men følte vi hadde kjøpt katta i sekken kan man si. Nå skal det sies at McCormick ikke har vært stort bedre, og jeg har hørt New Holland har blitt mye bedre med årene, men jeg må si vi er lei av å ha traktorer som man ikke kan stole på. Derfor er vi \&quot\;sugne\&quot\; på å prøve noe som virker HVER dag, ikke slik som nå at man sitter på nåler og håper traktoren skal klare seg gjennom våronna uten alt for mye tid på verkstedet. Det var også

andre variabler inne i bilder, så verkstedet ble lagt ned. Men det ble startet opp igjen for 2 år siden, og jeg må si vi er veldig positive til servicen der (har kjøpt møkkutstyret der). Eneste vi er nervøse for er at de er nyetablerte og mye å gjøre per verkstedsmann, så litt nervøse for hvordan det blir med kjapp service dersom noe skjer..

Men siden du er litt inne i CNH, hva anbefaler du av Case og New Holland? Er det forskjell på merkene, eller er det bare smakssak med tanke på interiør osv? (ser jo at New Holland er dyrer enn Case.. hvorfor?)

 

Må til slutt bare si at det er 4 år siden vi siste kjørte New Holland, og at mye sikkert har forandret seg. Og etter å ha prøvd en T6070 i fjor må jeg si det virket som en bra traktor. Så skal ikke ha fordommer ovenfor New Holland =)

 

Idefix:

Regner med at entreprenøren ikke er uøkonomisk, så hvorfor tror du han bare kjører med èn maskin? Interessant med disse beregningene, skal sette meg ned og lage en kalkyle for å finne ut hva som lønner seg. Forresten, hvilken hastighet kan man kjøre med dersom man har 6m vs 3m ved slått?

 

Takk til alle som gir gode innlegg, er virkelig til god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Har både en JD 7530 og en Fendt 820. Begge traktorene er gode, og best på vær sine punkt. Har også en 6630 med 150 hk som er chippet til ca 200hk. Du klarer lett å dra hvilken som helst kombipresse på markedet med en 150 hk traktor, det er ofte vekten på traktoren så sett begrensingen når det blir bratt. Har de siste årene brukt 7530 på pressa, men den skal nå gå over på slåingen. Har kjøpt meg et 6m sett fra kverneland.

 

Hvis du skal ha laster på en 200hk, hadde jeg kjøpt en fendt 820. Grunnen er at den er mer kompakt enn en 7530, Puma cvx osv, når vi kommer i den klassen.Ellers har jeg ingenting å utsette på de forskjellige \&quot\;stor\&quot\;traktorene. Du burde kanskje prøve deg med en laster først? Kjøpe fundament til begge, så kan du bruke lasteren på begge, og er behovet der kjøper du en til. Men det finner du nok ut av selv.

 

Ang tid på å slå med 6m kontra 3m på en traktor på 200hk, vil du nok slå noen mål mer i timen. Klarer vel ikke det dobbelte, men det er ikke langt unna. Utnytter traktoren bedre og sparer diesel kontra dekar slått.

 

Service 30 min unna går greit, det er ingen problem så lenge de som jobber der er pålitelige. Mitt FK verksted ligger vel ca 50 min unna og EIK ca 40 min, og det er ingen problemer.

 

Hvilken traktor du handler må du nok avgjøre selv. Det er mye faktorer som spiller inn. Jeg ville prøvd de aktuelle merkene i litt arbeid før jeg hadde bestemt meg. Anbefaler deg trinnløs transmisjon. Det er meget behagelig. Pris og service spiller også en stor rolle. Handler du to traktorer av samme forhandler får du vel en bedre pris, enn hvis du handler en av hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...