Gå til innhold

Hvordan bruke Powershift korrekt på Case IH


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en Case IH 895 med Powershift, jeg har sett at mange har deffekt powershift så jeg forstår dette er delikate greier som må brukes med forsiktighet.

Hvordan skal denne brukes for å unngå havari, må jeg bruke clutch, skal den stå i høy eller lav til vanlig, kan den brukes i høygir etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig kjøpt en Case IH 895 med Powershift, jeg har sett at mange har deffekt powershift så jeg forstår dette er delikate greier som må brukes med forsiktighet.

Hvordan skal denne brukes for å unngå havari, må jeg bruke clutch, skal den stå i høy eller lav til vanlig, kan den brukes i høygir etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjøp av traktor!

 

Har erfaring med powershift fra min tidligere Case IH 4200 serie.

Den har vel samme girkasse så vidt jeg vet, bare betjeningen som er ulik. Arrester meg om jeg tar feil. Jeg har forsåvidt aldri tenkt over at denne skal brukes med forsiktighet... Mulig jeg hadde flaks at den holdt? Brukte den uten clutch både til opp og nedgiring under full belastning. Men den rykker ganske mye, så komforten blir bedre om du er bortpå clutchen i tillegg.

 

Det jeg har hørt fra mekanikerne på merkeverkstedet, er at dersom du kjører i unnabakke med tungt lass i høy for så å skifte til lav uten å bremse, ber du om trøbbel.... Men dette vil jeg kalle uvettig kjøring. Velg heller et lavere gir på toppen av bakken.

 

Om den står i høy eller lav til vanlig har ingen betydning. Min traktor var merkelig nok lettere å gire med powershiften i lav. Jeg brukte den like mye i høygir som i lavgir. Men i høygir er det lurt å hjelpe til med gasspedalen litt slik at skiftet fra lav til høy blir mykere.

 

Det er en bryter på cluthpedalen som setter ps automatisk i lav når du skal gire. Denne hadde hengt seg opp på min slik at det ikke var mulig å få den i høy. Sjekk denne først dersom ps slutter å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

At hovedgirspakene er lettere å betjene når hurtiggearet står i \&quot\;lav\&quot\; er helt normalt. Det er derfor flere traktormerker som har den løsningen, at hurtiggearet automatisk går ned til \&quot\;lav\&quot\; når kløtsjpedalen er nede. Når du tråkker ned kløtsjen så må pedalen helt i bunn før hurtiggearet automatisk går ned til lav. Dette tar jo et halvt sekund, og prosessen pågår enda mens du beveger girstanga mellom f.eks høy og revers. Ved lasterkjøring er det derfor en fordel, hvis det lar seg gjøre, å la hurtiggearet stå i lav hele tiden.

Ellers blir det en opp- og ned- sjalting i fånytta hver eneste gang du kløtsjer.

Kjøring i nedoverbakke med tunge lass på \&quot\;lav\&quot\; tåler den som nevnt ikke. Lamellpakka på lav er svært spinkel, bare 3-4 lameller, og er mest for at traktoren ikke skal begynne å trille når den parkeres i gear uten håndbrekk.

Denne lamellpakka overfører ingen krefter når traktoren trekker. Det gjøres av et frihjul omtrent som i et sykkelnav. Men i nedoverbakker åpner sykkelnavet seg, og lamellene må holde igjen alt alene. Det er de som sagt ikke beregnet på. Bortsett fra det, så tåler dette hurtiggearet å bli brukt under belastning på normal måte. Det tåler å gire både opp og ned når det drar tungt, men tåler ikke å gire ned når traktoren holder igjen utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine svar.

Oddbjørn: Jeg forstår deg som om lamellpakken du beskriver skal sørge for motorbrems på lavserie. Når hurtiggiret på min traktor står i lav bremser den ikke nevneverdig på motoren, det virker som om den frihjuler og bare bremses av motstanden i transmisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Lamellene gir motorbrems på lavserie, men det tåler de altså ikke med tunge lass.

Hvis du merker at transmisjonen \&quot\;slipper\&quot\; på lavt hurtiggear så er lamellene allerede skadet. Da har tidligere sjåfører kjørt i lavgir i nedoverbakke, og kanskje enda verre, skiftet ned til lavgir mens det skyver på for fullt nedover.

Volvo 500 og 2250 hadde samme bakparten som din Case. De hadde et klistremerke på dashbordet, ved lav-posisjonen på hurtiggearspaken, hvor man hadde satt et stort rødt kryss over en traktor med henger i nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt nedslående nyheter. Innebærer dette at gearet må overhales, eller kan det brukes som det er inntil videre?

Er det i tilfelle en kostbar operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Er du klar over problemet så bare kjør. Lamellene er allerede ødelagt så det spiller ingen rolle.

Må hurtiggearet opp så tar det ca to dager på verksted. Massey Fergusons hurtiggear \&quot\;multi-power\&quot\; for 25 år siden hadde ikke motorbrems på lavgir i det hele tatt og MF-fansen syntes det bare var en fordel!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...