Gå til innhold

Straff ved køyring med 50 km/t


Gjest

Anbefalte innlegg

Tok traktorlappen i fjor sommar. Då har eg ikkje lov og køyre traktor som går i 50 km/t. Men når traktoren vår har 50- kasse, har eg ikkje noko val. kan selfølgelig registrere den ned, men det er ikkje aktoelt.

Noken som veit kva som skjer viss ein blir stoppa med ein trktor som går 50 km/t ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tok traktorlappen i fjor sommar. Då har eg ikkje lov og køyre traktor som går i 50 km/t. Men når traktoren vår har 50- kasse, har eg ikkje noko val. kan selfølgelig registrere den ned, men det er ikkje aktoelt.

Noken som veit kva som skjer viss ein blir stoppa med ein trktor som går 50 km/t ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er ikkje sikker på straff,men det verste som kan skje er at det skjer ei ulukke der fart er avgjerande for utfallet, og gjensidige/if el finn ut at du har kjørt for rask traktor og at det er ein grunn til ulykka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest h.m_1
syns d e litt strenge regler, 18 år å ett slags opplerings kurs hadde våre tilstrekkelig meine eg.. å ta lastebil lappen koste jo fort opp i 70-80 tusen itte så eg har hørt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg kjørte opp for stor lastebil som 18-åring uten å gå transportfag. Det er kun minibuss, buss og tung motorsykkel som har høyere aldersgrese.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Spørsmålet er jo hvilken straff en får med å kjøre en 50-kilometerstraktor når sertfikatet gjelder kun opp til 40. Vet ikke svaret men den er vel den samme som for å kjøre et hvilket som helst kjøretøy som en ikke har førerkort for. Det verste som Harald her beskriver er jo hva som kan skje hvis uhellet er ute. Da er det ikke bare forsikringsselskapet jeg hadde vært redd for men også straffesak og skyldspørsmålet.

 

Her er det igjen ikke hvordan vi synes det bør være, men hvordan det er som gjelder. Rune har etter det jeg kan se mest rett på hva som skal til for dagens ungdommer skal ha lov til å kjøre 50-kilometerstraktor, men det er tillat totalvekt på traktoren som bestemmer hvilket sertifikat en må for å kjøre 50 km/t. Opptil 3500kg klasse B, opptil 7500kg klasse C1 og over 7500 kg klasse C. Og så er det disse Eène for tihenger, så da er det vel i praksis CE som Rune beskriver.

Hvis en vil se disse reglene svart på hvitt er det bare å gå inn på vegvesen.no, klikk på \&quot\;førerkort\&quot\;, klikk derreter på \&quot\;hva har jeg lov å kjøre\&quot\;, og gå derreter inn på \&quot\;traktor\&quot\;. Der står reglene beskrevet for hva en har lov å kjøre. Er ikke helt lettlest men mulig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

det burde vore ei slags vektbegrensnig ja, da eg hadde kjøretime kunne ikke læraren svare på om eg hadde lov og kjøre 50 eller ikkje,sjølv om eg viste att eg ikkje hadde lov. Politiet hær bryr seg ikkje men om ulykka er der får ein skylda unasett, eks om det er ein jævel som bokstaveleg talt kjører inn i traktorn!

- mitt syn er at det hadde vore bruktbart med 15 tonn eller noko, kva synspunkt har døkk rundt dæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rune skrev: Jeg tror faktisk at en har lov å kjøre 50 km traktor med C1E, det vil si lett lastebil med henger.

 

Stemmer det, men bare om traktoren er under vektgrensa for lett lastebil, dvs. under 7500kg tillatt totalvekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias_1

Har opplevd det samme som MFgutn, kjøre læreren min mente bestemt at jeg kunne kjøre alt som var registrert som traktor, samme hvor fort det gikk.

 

Jeg syns det burde hvert slik at man kunne velge å ta traktor lappen for hastighet opp til 40, eller et mer omfattende kurs hvor man da kunne kjøre med hastighet opp til 50. Jeg syns også det kunne hvert en ide at en 16 åring kunne kjøre 50km men ikke med mer en f.eks 15 tonn totalvekt før han har fylt 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Inge: Etter som jeg kan se kan en kjøre traktor og henger med totalvekt på 12 000kg med det sertifikatet C1E som Rune beskriver. Dette står ikke klart beskrevet under C1E, men under C1 kommer det klart frem som du beskriver traktor uten tilhenger med maks tillat totalvekt 7500kg, og når en putter E bak så må jo det bety tilhenger også for traktor.

 

Har forresten en kompis som er kjørelærer. Han bruker vegvesen.no for å se hvilke førerkort som gjelder for hva. Ikke lett å kunne disse avanserte reglene selv for kjøreskolelærerne, men en kjøreskolelærer i klasse T burde som minstekrav vite vekt og fartsbegrensning i klassen han underviser i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsa_1
Blir ikke lett for oss som har traktor som går i 50km/t, å få noen til å være med å kjøre traktor på sikt. Blir jo ikke mange som har lov til å kjøre dem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er nok flere som kommer til å angre at de har kjøpt seg 50km/t traktorer hvis ikke reglene blir endret. Ingen tvil som Rune tidligere har vært inne på at det er noen som ønsker 50km/t traktorene vekk. Og det ser jo ut som om at de med gjeldene lovverk kan komme til å klare det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

Idefox\; dei fleste som \&quot\;klager\&quot\; på at 16 åringer skal ligge i 50 men 25tonn, men tanke på nedbremsing bl.a.

Så e tok bærre 15 tonn ut av hodet, som for eksempel ei rundballpresse eller slamaskine eller noko sånt. men kunne etter mitt syn våre på 25 tonn og 50 km, men forsjelligt syn, men med kjøretimer med tung henger i nedoverbakke og slikt kunne våre ein idè.

 

kluet med at 16 åringer ikkje får kjøre 50 er det vel den F* lastebilnæringen som står bak..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
ja, bondelaget har mildt sagt sovet i timen!!! bedre gardsdrift og dei har jort ein meget bra innsats med tanke på 5-kilometers regelen, håpe dem bryr seg like mye om \&quot\;den yngre\&quot\; generasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Straffen er som en annen sier som for annen kjøring uten gyldig førerkort. Noen tusen i bot, eventuell utsettelse på førerkort, og om du ikke innrømmer å ha stjålet traktoren vil også eier kunne bli straffet. Pappa må kanskje tenke seg om...

Men vil si meg enig i at bondelaget nok har sovet i timen i denne saken (også?). Jeg tror egentlig ikke at det hadde vært noe problem om kl.T gjaldt for traktor heller jeg om opplæringa hadde blitt oppgradert slik at 16-åringen kan kjøre traktor uansett vekt og hastighet. Tullkjøring med traktor skjer vel helst med kun traktor og ikke med 15-30 tonns lass. I tillegg kommer nok arbeidsmiljøloven inn og begrenser hva personer under 18 år kan gjøre.

Da har jeg mer forståelse for at de som tar førerkort kl.B ikke får kjøre traktor når de ikke har noe opplæring på kjøring med tyngre kjøretøy enn 1 tonn og med de beste bremsene i forhold til vekta. Men hadde gjerne sett at de som har kl T får BE når de tar førerprøve for personbil. (Om det ikke er slik)

Kl C1 gjelder tillatt totalvekt inntil 7500kg og tilhenger intil 750kg(!) C1E gjelder inntil 12000 kg total vogntogvekt men ingen av traktor eller henger må overskride 7500 kg. Så har du 8 tonns henger så duger det ikke. (Gjelder over 40km/t)

Så i praksis er det CE som mest aktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Kan godt være enig med de av dere som mener at klasse T burde være godt nok for å kjøre alle traktorer. Men det forutsetter etter min mening at opplæringa blir mye mer omfattende og inkluderer bla. glattkjøring.

Da jeg tok T for 14 år siden, var det nok å stille opp med traktor og tom henger, på oppkjøringen. Totalt hadde jeg med ca 3500kg og det gikk i 25 km/t. Og med det sertifikatet kunne jeg altså sette meg opp i hvilken som helst traktor med henger og dra av gårde, galskap egentlig. Men samtidig var ikke det noe problem for det var nettopp den størrelse traktorer som var vanlig, maks last på de vanligste hengerne var 3-4 tonn og var det glatt holdt du deg unna veien den dagen.

Men tiden har forandret seg og det er ikke tvil om at en del entreprenører har \&quot\;utnyttet\&quot\; smutthullet med en enkel T og kjøpt seg enorme doninger for å slippe unna CE sertifikat og en skikkelig men dyr opplæring. Og det er dette som har ødelagt for den vanlige gårdsgutten som bare ønsker å kjøre gårdens traktor til de dagligdagse gjøremålene.

Jeg vet det er surt for dere som ikke har lov til å kjøre 50km/t traktorer, det ville jeg også synes om det gjalt meg. Vi har selv to 50km/t traktorer til rundballepressing og brøyting. Og sliter fordi at aktuelle sjåfører ikke har sertifikat til å jobbe lovlig for oss. Men samtidig må trafikksikkerheten gå først.

 

Når dette er sagt skal ikke jeg påstå at reglene ikke bør forandres eller kan justeres, forhåpentligvis blir de revidert jevnlig ved behov. Men det er trafikksikkerheten som bør bestemme hvor grensene skal gå.

 

Jeg har selv BE CE DE for de som lurer på det. Og opplæringene på buss, lastebil og vogntog har vært veldig lærerike for meg.

 

Å så til spørsmålet til trådstarter, som andre har sagt før meg. Det er ikke politiet eller vegtrafikkstasjonen sine folk som er \&quot\;farlige\&quot\;. Men tenk hva som skjer den dagen det ligger en unge under hjulet ditt, da blir livet snudd på hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

God kveld alle.

 

Nå skal ikke jeg blande meg inn i det med vekt på forskjellige lastebil setfikat. Men vil si en ting, skal man først ta lastebil så er det like greit å hyve seg på CE med en gang. Det er greit å bli ferdig med alt da, og så sitter ting ofte litt bedre rett etter du er ferdig med selve bilen og skal begynne på henger, i stede for å vente med henger.

 

Noen her lurte på BE og T. Hvis man kjører opp på traktor får man T og moped som 4-hjuling. Man får ikke automatisk BE når man tar B. Men har du ikke T, og kjører opp på BE får man T. Da som 40 km/h og maks tiltatt totalvekt på 25000 kg. Dette står ganske greit forklart på vegvesen.no

 

Når det gjelder opplæringen har jeg kommentert dette før. Det er utrolig mange gamle traktorer med \&quot\;små\&quot\; hengere ute å går på kjøreskoler. Gjengangere her omkring er MBTrac med en enakslet henger med tilatt totalvekt på ca 8 tonn elns.

 

Jeg mener klart at T skal gjelde traktor og CE skal gjelde lastebil med henger. Det er jo det som er meningen med førerkort oppdeling. Flere og flere trekker inn hvor enkelt det var å kjøre opp på traktor før i tiden. Det var heller ikke vanskelig å få CE setfikatet heller. Nå stilles det strengere krav.

 

Fører opplæringen på lastebil er dyr, men den må nesten være det om de skal ha utstyr som er i en ok stand og være så grundig som den er.

 

Jeg er helt enig at Traktor opplæringen bør skjærpes, slik at klasse T gjelder for traktor med 50 km/h og høy totalvekt. Men da stilles det krav til nytt utstyr og grundigere opplæring noe som fører til høyere pris. Dette er noe man aksepterer når man velger å ta CE og synes det burde være greit å akseptere når man skal ta T. Men jeg snakker ikke om 60 000+. Noe rundt 20 000+ etter hvor flink man er fra før osv.

 

Har nevnt det før, men nevner det igjen. En kjøre skole her i rundt kjøpte en flunka ny NH TSA 135 med ny henger og div. Jeg er sikker på at de hadde kjøpt 50 km/h og en dumperhenger hvis det hadde vært krav om den slags opplæring. De som kjører der må ut med 10000-20000 for traktor setfikatet pga nytt utstyr, og det er mange som kjører der. Er ganske sikker på at de gjør mye grundig der. Men de kjører aldri med tung last. Det hadde de lett løst med noen betong elementer i hengeren som de kunne løftet av for prøving med og uten last.

 

Ser noen her nevner glattkjøring. Det er ikke dumt. Stiller meg bak forslaget. Vil sikkert koste rundt 4000 for vær elev. Derimot har man hatt en så grundig gjennomgang på traktor, vil man kunne spare på det når man senere tar CE setfikatet for de det er aktuelt for, siden man har lært mye hos kjøreskolen og bygd seg opp erfaring.

 

Ble vel litt lang, men god natt : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
mye bra innspill hær, men irriterer meg så grundig med reglene, siden \&quot\;alle\&quot\; entrepenører kjører på 50 kasser, noen som vet grensa for å øvelseskjøre med 50 kasse? kunne betalt 20 000.- om det var det for 50.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

me hadde nettopp ein traktor på prøve som gikk i 50. det var greit nokk å kjøre glødsel ig dumper med den, men stakkers rundballepresse som skal ligge bak traktoren og riste sundt når føreren ligger i 50. ein rundballepresse har faktisk en toppfart på 25 km/t så d går egentlig for fort med 50 og tenk godt etter har vi bruk for 50?? er det ikke bare entrepenørene som har bruk for 50 som kjører på veiene dag ut og dag inn.

 

Jeg synes faktisk at toppfarten på en traktor bør være 40 km/t, men på grunn av redskapet som henger bak. ta f.eks. ein plog, kjører i 50 og du treffer ein hump et hull i veien som var komt i løp av vinteren. plogen hykker seg fast og bakstussen rives ut. med en som gikk i 40 hadde en gjerne sett dette hullet og klart og ungått det. 50 funker greit til tilhengere/dumpere men ikke redskap generlt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Petter, jeg har en traktor som går i 50km/t, men det fine med den er at den går saktere å. Har den som kjører litt vett i hode kjører han ikke fortere eller det som er forsvalig om traktoren går fortere. Det innlegge der kunne du spart deg for, mulig du er en slik som har full pedal hele tia når du kjører, men det er ikke alle oss andere!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...