Gå til innhold

Valtra. Hogstmaskin, lassbærer, hjullaster og lastebil \;)


Gjest

Anbefalte innlegg

Trenger litt råd og vink fra dere her inne på forumet.

 

Telefonen jeg venter på fra Hamar uteblir så da må jeg finne meg en traktor som kan løse oppgavene nevnt i titelen. Jeg bruker traktoren i skogen om vinteren og i entrepenør drift på sommeren. Det skal være Valtra, har en i dag og er fornøyd.

 

Krav til traktoren er.

 

- Twin-track, vendbar førerplass

- Laster

- 50 kmh gir

- Tømmerkran på Jakefeste el

- Trekke minst 14 tonn totalvekt inkl traktor lovlig = 98 Hk minimum

 

Hvilke modeller egner seg både til transport og skog?

6000, 8000, C, M, N, T?????

 

Del gjerne av dine erfaringer da jeg er usikker ang modell.

 

Skulle gjerne hatt 4 ulike maskiner men det tillater ikke bankkontoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høsøien_1

Trenger litt råd og vink fra dere her inne på forumet.

 

Telefonen jeg venter på fra Hamar uteblir så da må jeg finne meg en traktor som kan løse oppgavene nevnt i titelen. Jeg bruker traktoren i skogen om vinteren og i entrepenør drift på sommeren. Det skal være Valtra, har en i dag og er fornøyd.

 

Krav til traktoren er.

 

- Twin-track, vendbar førerplass

- Laster

- 50 kmh gir

- Tømmerkran på Jakefeste el

- Trekke minst 14 tonn totalvekt inkl traktor lovlig = 98 Hk minimum

 

Hvilke modeller egner seg både til transport og skog?

6000, 8000, C, M, N, T?????

 

Del gjerne av dine erfaringer da jeg er usikker ang modell.

 

Skulle gjerne hatt 4 ulike maskiner men det tillater ikke bankkontoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Skal det være ny traktor og til hvilken prisklasse?

 

Slik du beskriver behovet ville jeg gått for en 142 Direct.

Med Direct kassa har du turbinfunksjon som gjør den veldig godt egnet i skogen.

Den fungerer og suverent med laster da den har hydraulikkasistent som gir den hydraulikk kapasiteten du trenger uten å påvirke framdriften som styres av kjørepedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høsøien_1

Pris sier du. Tja, det er vell egentlig ikke helt klart og på mange måter ikke det som avgjør heller. Har prøvd noen snarveier de siste åra og godt lei så nå skal jeg ha en traktor som først dekker behovet og så får jeg se på prisen. Ser i utgangspunktet etter brukt traktor til rundt 500 + jake og kran (finnes knapt traktorer som har dette for salg, om de har kran mangler de twin-track eller hk). Den kan gjerne koste mindre også, men den skal dekke behovet!

 

Har sett på både nytt og brukt uten å bli så mye klokere av det.

 

Hvordan er N serien i skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

N serien er veldig bra i skogen, kan bestilles med det utsyret som ønskes.

 

Vil påstå det er nesten umulig å finne det utstyret du ønsker på en brukt traktor.

Hva trenger du av hydraulikk kapasitet?

kan få en 121 Hi-tech med 70 l pumpe en del billigere en ein 122 Direct med 160 l pumpe.

Kan sette på ekstra pumpe på 121, men da stiger prisen på med 65 tusen og du får mer traktor for pengene med å kjøpe 122 Direkt.

Vil tro en slik traktor vil komme rundt ca 750-800 tusen +jakefeste og kran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Høsøien. Hvis du ser på ønskelista di og ser hva du må gjøre med en traktor for å få det utstyret så er ikke den T 190. for dyr, bare den krana koster langt over 200 tusen.

Traktoren har jo skogshytte, vendbar førerplass, 50 km, laster, ekstra hydralikkpumpe, industrihjul og ei kjempekran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høsøien_1

Valtra

 

Har sett på den du viser til, men for meg så bli 1 mill + mva for mye penger. Skrev at den ble for dyr, noe den kansje ikke er, men det blir for dyrt/mange penger for meg :)

 

Henke

 

Så den der og den var nesten helt rett, mangler Twin-track og laster. Laster kan kjøpes men ettermontering av TT er i følge Solberg på Støren ALT for omfattende/kostbart. Bedre å finne en som har TT.

 

Kran, aggregat og kranfeste/jake er det som teller minst på den traktoren jeg ser etter. Har tilbud om en meget god brukt kran av \&quot\;rett\&quot\; type, har et enkelt aggregat og Jakefeste koster ikke allverden (ca 55000 + mva)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...