Guest Anonym Posted November 6, 2010 Share Posted November 6, 2010 Var det Fendt? og når skjedde det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 6, 2010 Share Posted November 6, 2010 Var det Fendt? og når skjedde det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest alutrac_1 Posted November 6, 2010 Share Posted November 6, 2010 Det var international hydro som kom med trinnløs først på markedet på 70 tallet.Tror fendt holdt på med vario prinnsippet på 80 tallet men manglet systemer for styringselektronikk så det kom midt på 90 tallet.Vet ikke hvor lenge steyr jobbet med kassen sin før den kom på markedet Største fendt serien var først på markedet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 6, 2010 Share Posted November 6, 2010 Jeg vil bare tilføye at trinnløs hydrostatisk drift var i bruk på trucker og anleggsmaskiner fra 60-tallet, om enn med vekslende suksess. På skogsmaskinene overtok hydrostaten fullstendig fra ca 1980. Hogstmaskinene fikk hydrostat først, mens lassbærerne som trengte større trekkraft hadde converter enda noen år. Da hydrostatdriften ble råsterk nok overtok den også på lassbæreren, fordi den er mye lettere å kjøre i terrenget med hydrostat. Converteren holder ikke igjen i nedoverbakke, mens hydrostaten kan gå så sakte man ønsker nedover. Nå er ikke en skogsmaskinhydrostat det samme som på en trinnløs traktor, siden 100% av effekten går hydrostatisk hele tiden. Men prinsippet med variable pumper og motorer er det samme. Det er to hovedprinsipper av hydrostat på skogsmaskiner: Enten sitter det oljemotorer i hjulnavene som driver hjulene direkte, ellers så er det en stor oljemotor som driver maskinen på vanlig måte gjennom aksler, differensialer og navreduksjoner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 6, 2010 Share Posted November 6, 2010 Men kom ikke Jd med trinnløs på de amerikanske traktorene tidligere? Det er jo en egne kasse på dei, ikke zf sin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 6470_1 Posted November 6, 2010 Share Posted November 6, 2010 Fendt var nok som nevnt først ute med trinløstransmisjonenen som vi kjenner den i dag,men oddbjørn er inne på converter og hydrostatisk drift: IH hydro som alutrac nevner tror jeg brukte hydrostat?,men jeg vet att MF brukte converter i endel av industritraktorene sine(de gule)for jeg har prøvd en MF 50 med converter.Mener også å ha lest om Ford med converter.Dette er jo også trinløse transmisjoner om en ett litt annnet prinsipp. Uansett er nok converterne tatt fra annleggsmaskinbransjen så traktorprodusentene kan nok ikke skryte på seg convertere som egenutviklede produkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Har kjørt Hymas 52 med converter-den var ihvertfall ikke trinnløs! Det var en 8+8 transmisjon hvor converterspaken måtte settes i fri for hver giring. tror den converteren ble skiftet 2 ganger på 6000 timer. ( Det var egentlig en Ford 7610 traktor den var bygd på) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Har kjørt deutz agrotron ttv 1130 fra 2001 - så den kom ihvertfall da og ikke i 2002. Egentlig en fantastisk traktor med den kjørespaken med all betjening i en spak! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Jeg har uttrykt meg litt uklart med ordet \"\;converter\"\;. Converter betyr jo omformer, Torque Converter oversettes på norsk med dreiemomentforsterker. Automatgirede biler har converter og powershift i stedet for vanlig kløtsj og vanlig girkasse. Når jeg skrev \"\;converter\"\; på skogs- og anleggsmaskiner så mente jeg en powershiftkasse, som regel har den 3-5 trinn, og en converter. Systemet fungerer omtrent som å velge girene manuelt på en automatgiret bil. Converteren erstatter forsåvidt den vanlige kløtsjen, i tillegg kan den forsterke trekkraften 2-3 ganger. Converter kan brukes både på powershiftkasser og manuelle girkasser (som ford / rottne blondin / hymas, MF 50, Valmet 715 / 815. Endel lastebiler for tungtransport har også converter sammen med den manuelle girkassen. Converteren har den ulempen at den øker drivstofforbruket, fordi den \"\;slurer\"\; en hel del, og motoren tvinges til å jobbe på høyt turtall når det går tungt. Endel convertere (også noen biler med automat) har \"\;lockup\"\; i converteren. Det er en lamellkobling som kan blokkere converteren når den har oppnådd et visst turtall slik at den ikke kan slure. Det er for å senke motorturtallet, minske drivstofforbruket, og kunne motorbremse i nedoverbakker.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Per_KI_1 Posted November 13, 2010 Share Posted November 13, 2010 Hvem som var først , vet ikke jeg ! Men en bør nok skille mellom Hydroststat og CVT.( Converter er jo dessuten bare en clutch !) Forresten har enkle trinnløse overføringer eksistert i allefall 100 år ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 de systemene som brukes på snøscootere og endel ATVer, hva skal man kalle dem? CVT med blanding av mekanisk og hydrostatisk drift er det jo ikke, men like fullt er de \"\;trinnløse\"\;? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Det har jo i alle år gått under navnet variator -med mindre det er noe annet, nytt system du sikter til? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Per_KI_1 Posted November 17, 2010 Share Posted November 17, 2010 CVT betyr Continuously Variable Transmission , en variator ! I stedet for gummibelter brukes stålbelter. Men , OBS! , det finnes flere typer av CVT...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 En rask googling avslører følgende: Variable hydrostatpumer og motorer med aksialstempler fantes før 1940. Men under krigen hadde man annet å bryne seg på enn å utvikle variotraktorer. Den første forsøkstraktoren med trinnløs hydrostat ble bygget av det engelske landbruksinstituttet \"\;Silsoe\"\; i 1954. Den første trinnløstraktoren ute i salg var en tysk \"\;Eicher\"\; fra 1965. Den ble ingen suksess. Den første \"\;vellykkede\"\; trinnløstraktoren som ble solgt i særlig antall var International Hydro som kom i 1967. Som jeg har skrevet i en tidligere tråd fungerte den bra så lenge det var snakk om lave hastigheter og små krefter. Traktoren var også basis for den svenske skogsmaskinen Bruunett 578. Hele vario-artikkelen kan leses her: http://asae.frymulti.com/data/pdf/6/cvtt2005/lectureseries29rev.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest blåmann_1 Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 Hei Mange interesante opplysninger her. Og det er klart at i en trinnløs gearkasse er det mye fantastisk ingeniør kunst. Kanskje litt på siden.. men fikk lyst til å intodusere verdens første \"\;tip-tronikk\"\; gearkasse.. Dette er gearkassa til Tiger 1 Tank fra 2. verdenskrig. For en ingeniørkunst! tre paralelle gearkasser med åtte gear forover og fire bakover. Gearskifte fra rattet. Dvs. beltene var styrt med ratt!! Enda en fantastisk mekanisk konstruksjon. Ta en titt\;-) http://www.alanhamby.com/transmission.shtml Ps. Har ikke noe tilovers for politikken på den tiden... Er bare fasinert over sofistikert mekanikk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 På bildet jeg så av instituttets Fordson med hydrostat hadde den ingen kardang, men derimot radialstempelmotorer som satt i bakfelgene. Og Volvos prototyper med hydrostatdrift har jeg aldri hørt om før. Er du sikker på at du ikke forveksler med Volvo 650 og 700 med hollandsk, hydrostatisk forhjulstrekk? Framakselen ble drevet av en egen, frontmontert pumpe. Se bilde her: http://www.bmsidan.se/varabm/0509nila.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 var selecto speed trinlaus? en traktor gubbe her hadde en sånn- er morro å høre på historier,for dem ble det mange av før han bytta den bort i en skikkerlig mf. noen velvalgte ord \"\;da je kjørte selecto speede var je aldri lengre unna gaarn en at je årke å gå hemat\"\; haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 19, 2010 Share Posted November 19, 2010 Select-o-speeden (Ford) var ikke trinnløs. Den hadde 9 trinn etterhverandre (tror jeg) og var det vi i dag ville kalt \"\;full powershift\"\; fordi den kunne veksle mellom alle girene under belastning. Det går to tråder på forumet parallelt nå, den ene om powershift og den andre om trinnløs. Select-o-speed ble nevnt et par ganger i den andre tråden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 19, 2010 Share Posted November 19, 2010 Markus, i følge det jeg har lest så var det en hollandsk Volvo BM forhandler som utviklet den hydrostatiske firehjulsdriften på 650 og 700. (Ikke bare 700. Søk på svenske BM-sidan så får du se...) Den hollandske forhandleren heter Kuiken og selger Volvo anleggsmaskiner den dag i dag. Valmet hadde faktisk trinnløs hydrostat på de gule modellene, 802-903 midt på 70-tallet. Dette var bare et trinnløst krypegir til bruk i torvproduksjon. Systemet var drevet av en frontmontert pumpe, og man satte den mekaniske girkassa i fri før man koblet over til hydroatatdriften. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.