Gå til innhold

Valmet og skade på sluttgir


jurflass_1

Anbefalte innlegg

Har en etter hvert godt brukt 665 som nå nylig fikk havari i sluttgiret. Låsinga på en aksling til et planethjul svikta og den forskjøvede akslingen skadet trompethus og deretter bremser. Det er andre gang på samme maskin. Forhandler sier at det skjer av og til, men er ikke vanlig. Samme omtrent sier Felleskjøpet. "Høggere" melder om sikre salg på komplette trompethus til en serie av Valmet. Er det noen "der ute" som har hatt samme problem? Hvor vanlig er det? Vet at denne låsinga ble endret et stykke ute i serien. Ellers går 665''en helt flott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Dette er et helt vanlig problem på disse traktorene. Jeg har hørt og sett flere tilfeller av det du beskriver. Låsingen (hvis man kan kalle det for låsing) består av tynne \&quot\;blikkplater\&quot\;.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har også høyrt om fleire med same problem, desverre.. men dette problemet er ikkje bare på valmet, har også høyrd ei rekke andre traktorer med same problem, f.eks, john deere 1950, ford 5030 etc.. ein kjenning av meg hadde også ein 665s 96mod dette skjedde 2 gonger på, skjølv har både eg å far hatt kvar vår 365s, men har heldigviss sluppe desse problemå, men det er jo ganske drit at det forekommer, for traktorane i seg skjøl i den valmet 65-serien vil eg påstå er noko av det beste som er laga, med tanke på vekt-effekt, smidighed, frigangshøyde, driftsikkerhet (foruten desse problemene du er oppi) osv.... så viss du er fornøgd med traktoren, ok timeantall osv, og kansje er litt god til å mekke skjølv, trur eg nok at du kan kåme brukbart rimelig i frå skaden i forhold til å kjøpe ny traktor iallefall!:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Grunnen til at det skjer er at Felleskjøpet ikke har gjort de servicemeld. de skulle gjort når de var forhandler for Valmet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ka mener du med at felleskjøpet ikkje har gjordt jobben sin ang.service? Sulle dei opna sluttgeara for å sjekka at alt var ok. eller var det ein svakhet som fabrikken hadde oppdaga og informert Felleskjøpet men at dei ikkje tok tak i problemet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Husker et slikt tilfelle fra jeg jobbet på FK i Tromsø for ca. 10 år siden. Problemet var at bæreren for planethjulene var feilstøpt -det var en utsparing i støpegodset ved planethjulsakslene som ikke skulle vært der, slik at låseringen og låsetråden innenfor den ikke ble støttet godt nok rett bak akselen.

 

Vanskelig å forklare, men når du har holderen foran deg er det lettere å forstå. Sporet for låseringen skal være dreid helt rundt, det skal ikke være noen utsparinger i støpegodset hvor dreiestålet ikke har laget spor til låseringen i området rundt akslene. Skulle helst hatt to bilder, ett av hver type å vise til her, men det har jeg dessverre ikke.. :-/

 

Holderen og trompethuset på ene siden ble byttet etter at akselen kom ut gjennom huset, vi fikk senere beskjed fra FKT sentralt/Valtra om å bytte holderen på andre sida også. Traktoren sto parkert langt ute i skogen akkurat da, jeg og min kollega hentet den ned til offentlig vei for å demontere trompethuset. Når vi åpnet akselen viste det seg at låsinga hadde sviktet, en av akslene var på tur til å skli ut, og hadde akkurat begynt å lage små gnissemerker i godset inne i trompethuset. Flaks at den kjøreturen ned til veien og servicebilen ikke var noen hundre meter lengre, da hadde vi nok måttet bytte huset på den sida også...

 

Du bør bytte planethjulsholderen til den nye typen på begge sider. Kjøper du brukte deler fra hugger, så sjekk nøye hvordan holderen ser ut rundt akslene, og at det er et maskinert spor hele veien 360* rundt holderen, uten utsparing i støpegodset og brudd i maskineringa rundt akselhullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

finnes en del valmet fra 65 serien her i distriktet også, men har aldir hørt om dette før. Har selv en 665s og har ikke hatt noen problemer. Er det ikke samme girkasse i alle 65 serie (365-665)?

Er det en 665 med 80hk, eller en 665s med 75hk du har?

Virker som s utgavene har en annen girkasse(ihvertfall utveksling), da disse gikk som 40km/t traktorer i land som ikke krever bremser framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har akkurat dette problemet på en ellers god traktor. Det opplyses i dag at nye deler koster bortimot kr 100.000 - ikke så langt i fra traktorens verdi.

Finnes det brukte deler noe sted der ute??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...