Gå til innhold

kjøp av traktor, er zetor grei?


Gjest

Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg traktor, så jeg har noe å brøyte med, og div jobber på sommeren.

har da sett litt på zetor fra 80-tallet. (5011---7745) lurer da på om dette er en driftsikker traktor?

mye svakheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1

skal kjøpe meg traktor, så jeg har noe å brøyte med, og div jobber på sommeren.

har da sett litt på zetor fra 80-tallet. (5011---7745) lurer da på om dette er en driftsikker traktor?

mye svakheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Søker du på dette forumet så har denne diskusjonen gått mange ganger. Du får endel svar som \&quot\;lig una den dritn der\&quot\;, \&quot\;fysj for noe kommunistræl\&quot\; eller \&quot\;kjøp deg heller en knekt spade\&quot\;. Bortsett fra slike usaklige fjortiskommentarer så kommer også endel erfaringer. Min erfaring med zetor, som jeg har skrevet opptil flere ganger er: Helt OK som hobbymaskin, enkel mekanikk som kan repareres uten diagnose-PC. Hovedproblemet med dem er lekkasjer av olje og bremsevæske, fordi all gummi er av dårlig kvalitet. Har det lekket ned i bremsehusene så blir det overhaling der. Kløtsjene kan være en svakhet men er enkel og \&quot\;billig\&quot\; å skifte. Har mest tro på de \&quot\;nyeste av de gamle\&quot\;, det vil si 7-serien som 6745 og 7745. 45-modellene er firehjulstrekkere. Zetors 4WD har vært bra mekanisk, det er sjelden havarier på framakselen. Derimot lekker det nesten alltid olje, men det rusler og går allikevel. Skal du dra vedmaskin med den så bør vedmaskinen ha egen oljepumpe. Hydraulikkapasiteten på Zetor er relativt dårlig så kløyveren går sakte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med oddbjørn i det meste her.

Hadde selv en 7745 i 5-6, og det var en helt ok traktor. Kan legge til et par +/- om zetor`n.

Den har en stor hytte som jeg likte godt. Den er tung og kom seg bra frem i skogen med tung lass. Dessuten hadde 7745 hydrostatisk styring i motsetning til de mindre i denne serien. Den har dessuten et utall av kraftuttagsturtall(da det kan kjøres over girkassen vis en ønsker det)

Orginalt har den 540/1000 o/min. Så den passer fint til vedmaskin drift. Minus er svake bremser (tørre skiver på 7745). Minus er også at det kun er synkronisering av 4-5 gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1

at bremsene kan være dårlige hvet jeg om,

men om det er mye jobb og bytte.hvet jeg ikke så mye om.

 

traktoren skal jo brukes til brøyting.

hadde en mf 135 i et år. og da kjørte jeg ikke mere en 40-60 timer på et år.

så jeg kommer vell ikke til og kjøre så mye mere med zetoren heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1

søkte litt på forumet, og fant noen innlegg ja.

ble litt mere skeptisk til zetor.

ser ut som lekarsjer fra brems.hydraulikk/gir er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes zetor som traktor var helt ok, men til snømåking(som i dette tilfellet), funker den mindre bra på grunn av usynkroniserte girer.

Giringen er jo nesten som på en mf135.

Men med kun 50-60t i året, så funker vel det meste. Dessuten trekker 4wd(45 serie) og tett og varm hytte opp. Så er prisen \&quot\;riktig\&quot\; er zetor helt ok.

Nb\; når jeg nevnte dårlige bremser i tidligere inlegg, Så tenkte jeg ikke først og fremst på kvaliteten på delene, men at du må trykke på pedalen med et vanvittig trykk for og oppnå bremseeffekt(det var ihvertfall tilfelle på min 7745).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt zetor sjøl på garden (6045) og den fungerte greit hos oss. Syns at traktoren var stødig og gjekk bra i snøen når ein brøyter. Stor hytte som var god og varm. Mye bra traktor der til \&quot\;vanlig\&quot\; bruk. Det som var minuset på traktoren hos oss var att gearkassa låste seg mellom 2 gear. Da måtte ein jekke den opp og vri hjulet enten til høgre eller venstre. Ein har 50/50 at ein vrir rett veg og da går \&quot\;låsinga\&quot\; opp. Hvis ein vridde feil så må ein ned i gearkassa for å \&quot\;løyse\&quot\; opp låsingen. Ellers så er det vel notert det meste +/- på denne tråden her om zetoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 zetorer ein fra 1988 og ein fra 2003 og er veldig godt fornøyd. Flott traktor vis ein vil ha ein uten alt for mye elektronik. Starter uansett vær. Ein traktor du kan stole på. Ein Venn for livet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...