Jump to content

ny presse

Guest

Recommended Posts

Hei. lurer lit på å kjøpe ny presse men er litt usikker på valge av presse, tenker på

- kuhn 2135 balepack

- kuhn i bio

- orkel hiq

- mchale fusion 3 plus

skal dra pressa med ein jd6430 og skal presse i ein del bakker og myrer men også mye areal på flater. skal presse ca 5000 baller i året å er da litt bekymret for kapasiteten på i bio, men den har ein fordel på bløte områder med 710dekk.

er intrisert etter fordeler/ulemper med dei forskjellige pressene og om traktoren har nok krefter til alle pressene eller om noen trenger større traktor for å virke optimalt?

kan noen også si noe om ca vedlikeholdskostnader pr balle sånn at det blir enklere å sammenlikne dei ulike pressene? har tenkt på desse pressene fordi eg har "kjenskap" til selgerne og det er kort vei til forhandlarane/servicapparat

Guest Anonym
Traktoren er for liten for mchale, men det er i mine øyne den beste pressa. Enkle løsninger og rask drift. Bra service. Tuner du traktoren kan det kanskje gå.

Guest Jostein

Vi kjører en Kuhn 2135 i dag og er fornøyd med den. Har akkurat bestilt ny og hos oss var nærhet til forhandler samt at vi har hatt 3 stk uten for mye tull avgjørende. Det skadet heller ikke at den var omtrent 100.000 billiger en Mchale og 60.000 billigere en New Holand ( Orkel ). (Men det er jo mulig du får andre tilbud en oss og da er det jo de prisene du må forholde deg til)

Vi kunnne tenkt oss breiplast i stede for nett men det får vi vente med.

Den første vi hadde som da het Vicon kjørte vi på en Valtra 6850 ( 125hk). Det fungerte fint men en må kjøre saktere noen ganger. Mulig de nye til Kuhn er noe tyngre men vi drar den lett på 540 E på en Valtra T191, i all slags terreng.

Mener å huske i fra presse testen i BG at Kuhn var blandt de lettere pressene å dra.

Orkel og Mchale er veldig bra presser men jeg tror kanskje de kan være litt tyngre å dra en Kuhn sine.

Om du er redd for marktrykket vil jeg nok være skeptisk til Mchale, en relativt tung presse på en aksling 710/45- 22, 5. Vi har 500/45-22,5 på to akslinger og om du kan ha større bredde en 3m tror jeg du kan utstyre den med 600 bredde.

Når det gjelder Ibio har jeg bare kjørt dette noen få ganger men om en er vant med pakker bak så føles det litt tungvint hver gang en må stoppe å pakke. Vi har jo i tillegg mulighet til å legge av ballen der det passer best, den må jo legge ballen der i nærheten av der du får balle. Har du derimot mye bæresvak jord å må kjøre en del uten å ha to baller på pressa alikevel stiller jo saken seg litt anderledels.

Lykke til uansett.

Guest Anonym

Takk for gode svar.

ja du kan få kuhn 2135 med 600 hjul, kjørte tidligare for ein som hadde ei med 500 og ei med 600. var tydelig forskjell på spora etter dei. Har og høyrt at hiq'n trenger ein del krefter. kor mangen baller produserer du i snitt på ein time? ( under &quot\;/normale/&quot\; forhold)

Guest Anonym

Du bør vurdere Claas 375 til kr 468.000,-

3 år garanti - 20000 baller

Eller Claas 455, den presser du fint 35-40/ ball i timen. eller 350-400/dag.

Guest Gomo_1

Jeg har ny 455 og jd 6930ap og den er for liten til å holde d tempoet i bratta med mye gras.

Men 25+ i snitt med en 175+ hk traktor går fint.

Og ballene er knalharde.

Pressa raigras med litn/ingen fortørk.

1205 kg var tyngste ballen.

Guest Jostein

Antall baller hos oss med Kuhn Balepack varierer pga stor variasjon på teigene. Vi raker alt og ligger nok mellom 20 og 25 som regel i snitt på året. I sommer hadde jeg imidlertid en kunde vi måtte få berget før vi fikk regn i det, da presse jeg ca 32 baller i timen i 4,5 time inklusiv plastbytte og flytting mellom 4 teiger.

Det jeg vil frem til er at dette nok ikke er den aller kjappeste pressa på pakking ei heller lager den de aller hardeste ballene. Men den fungerer fint og er mer en god nok for de aller fleste og spesielt for deg som da kanskej har en traktor som er i nedre skiktet effektmessig og ikke klarer å utnytte den hurtige pakkingen.

Når det gjelder hardheten på ballene så er det ikke det abolutt viktigste for oss. Da vi i hovedsak presser for andre betyr tyngre baller færre baller og det er jo direkte dårlig for oss.

Jostein

Guest Anonym
hei. Orkel 1260 HIT er no ei kjempe presse, presse 10 000 på den første eg hadde ( 08 model uten hit) uten store driftstans, på den pessa kjørte eg med jd 6320 å der hadde eg et snitt på 20-25 balla i timen. å ei balle vekt på 650-750kg på 35-45% tørrstoff. kjører i dag og orkel 1260 HIT med jd 6125r å må sei eg er kjempe fornøgd med den kombinasjonen. lett å fin presse syns eg. ikkje er den tung å dra helder greier meg med 10-12 l i timen. greier med den 25-30 baller i timen. men prøver å holde meg rundt 25 syns ballene blir best da.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...