Gå til innhold

Førarkortklassar traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Magne_1

Ja, når det gjelder Valtra og ulovlig høy hastighet så kjenner jeg til en Valtra 6800 som går i over 60km/t med laster (humper som en jojo langs vei..uten fjæring, uten helsveiste felger etc. Bruker den mye til henting av rindballer med Simulta J15 henger som kun er godkjent til 30km/t...

Hastighet ble ordnet av forhandler. Vet også flere som har fått det tilbudet ved kjøp av ny Valtra..

 

Støtter nu deg Rune på ditt syn på x traktormerke, men har forståelse for at det er noen som godt kan like dem.

 

---

Stiller meg å litt tvilsom til å la en 16-åring kjøre i 50 med henger på 15++ tonn.

Synes og at det forsåvidt vil være galskap å kjøre i 50 med rundballer i laster, tung plog i 3pkt etc.

 

Men det finnes jo arbeidssituasjoner hvor det også for en 16-åring er ok å kjøre i 50km/t.

 

Kan jo nevne at i flere land i Europa, deriblant Danmark, hvor det kun er tillatt å kjøre i 40km/t- også med Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Valtra.

Merklig at du kommer med innspill angående dette. Det var ingen som nevnte noen merke med navn.

Tror du føler deg truffet.

Har selv kjørt T160 uten fjæring med skrudde felger. Det sto 40 km i vognkort denne gikk 54 km

Dette er bare et eksempel det finnest flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Pling: En må være temmelig pling i bollen hvis en ikke skjønner at det var Valtra Rune siktet til i denne debatten selv om han ikke nevnte navnet! Har du ikke lest noen av innleggene hans før? Tror heller det er Rune som føler seg stukket av Valtra.

Men det er jo dumt at Valtra gjør det mulig å jukse med toppfarten, for det er det jo ingen andre motorleverandører som gjør. Har hørt at det visstnok går an å jukse med 9,9 hesters påhengsmotorer så de er jo de og Valtra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hassan:

Snakk om å ikke skjønne sammenhengen da. Huttemeitu..

Rune skrev bevisst ikke valtra i innlegget sitt fordi han ikke ville provosere, men fortelle rene fakta. De som blir hissig av rune sitt innlegg føler seg tydelig truffet og er i forsvarsposisjon med engang. Rune og Torstein har onstruktive og fine innlegg her, stå på!

 

Øistein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Om dere leser Rune sine innlegg her så har ham skrevet Valtra i et av de første, i det tredje etter det nevner han ikke merket, men er ikke vanskelig å skjønne hva han sikter til.

Tror heller ikke Rune vil benekte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Når det gjelder Valtra og 50 km så har vi vært inne på det før, men kan ta litt om det

Valtra blei typegodkjent som 50 km ute fjæring og ute sveist felger, dette i henhold til reglene. Er fritt for alle å lese dem.

Da det blei forbudt med 50 km fikk forhandlere lov å selge ut traktorer som var kjøpt inn og bestilt av forhandler gjalt JD, Fendt CNH, Valtra og MF, sikkert noen andre og som jeg har glemt.

At det går Valtra og andre merker som er registret for 40 er vel noe alle veit, for valtra sin del er det nok mest slurv fra selger som problemet,selgeren gidder ikke kjøre den til biltilsynet som kan være 10 til 20 mil unna.

 

Oppfordrer alle til å lese reglene, er link på sidene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1

vil si meg delvis einig med Rune om det med 16 åring og 50 km/t, men skulle våre som for at en kan kjøre 50km/t. klart en sender ikkje ein fersk 16 åring med 50km/t og 25 tonn totalvekt rett på veien!, men kunne våre et 4-5timers kurs om faren med høyvekt/fart og nedbremsing++

mange entrepenører kjøper bare 50kasse på traktorer som går på leiekjøring. skaffe folk kan vere eit problem. må finne folk som er over 18 da på \&quot\;lovleg vis\&quot\;. bratte er og ein fare, men er kun seg sjølv da som oftast...

50km/t er jo bedre å kjøre, sikrere etter mitt syn, bedre bremser. Blir jammen mange farlige situasjoner med 40km/t og! når eg har kjørt etter veg (øvelseskjørt) så har eg våre borti en bil klemde seg mellom meg å han som kjørte i traktoren bak.

 

klart er et stort sprang frå 40km/t og opp på jcb stadiet, så det er det lett forståeleg at ein må ha lastbillapp, men 80km/t og 25tonn er en anna sak en i 50!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kvifor er folk skeptiske til at 16-åringa skal få køyre ein traktor som går over 50km/h.

Da er dem nesten nødt til å ta vekk lettmotorsykkelen og det nye moped opplege kan dem bare skrinlegge!.

 

Og derre som har køyrt litt og prater av erfaring kva synest du er den mest klafiserte føreren til ein traktor: Ein som er oppvaksen på gard og er 16 år eller ein som er 18-20 år og eneste erfaring han har er Youtube.

 

Eg er sjølv berre 14 år og har ikkje problem med å tilstå at eg selv driver med mykje traktor køyring... Eg engasjerer meg sterkt i sånne debatter og andre debatter om landbruk og seier ein ting slut og vere så skeptiske om allt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1

Får vel stille meg som ein av dei få personane som meinar at 40km med traktor er nok. Har køyrd lovleg no i 2 år og tykjer at 40km etter veg med 6tonns traktor og 15 tonn bakom er meir enn nok. 50km er fort, spesielt her i distriktet med totalt øydelagde vegar. Går sikkert fint nedpå jæren, men du skal stoppe for kryssa og, og eg vil sjå den 16 åringen med ein traktor på 8tonn og 17tonn bakom tenke på det når han ikkje greidde å stoppe.

 

Som sagt, eg syns 40 er nok. Du får ei mykje meir behageleg køyring der du slepp å sitte anspent heile tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Rune: du påstår at bremsene på \&quot\;ordentlige\&quot\; 50 km/t traktorer er så mye bedre enn 40 km/t. har du målt redardasjonseffekten noen av dem? du får også samme utstyr i form av fjæring på 40 traktorer og, som aldri har vært 50 traktorer, som f.eks. NH TM (de som er mindre enn 175), Case IH MX, MF 6200, JD 6010,Fendt 300 og sikkert mange andre.

 

når det gjelder bremser generelt, så sitter problemet bak rattet, eller henger bak traktoren, evt. en blanding. hvor mange med 50 traktor har henger som er godkjent for 50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tror egentlig Rune liker veldig godt Valtra, men ikke tør innrømme det siden han \&quot\;vet\&quot\; så mye om Valtra. Fakta er at med Valtra kan du kjøre både 40-50-60 km og fortsatt ha en stødig og god traktor på vei, og helt lovlig uten fjøring, men med de andre må du ha fjøring bare du passerer 39 km i timen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Som du skriver Rune de gamle modellene gikk ut og nye blei ikke typegodkjent.Reint praktisk var det det samme som å forby nye 5o km.

Hvor har du det fra at det er registret som anleggstraktor på lukket område? da skal de i såfall ha sorte skilt, sett noen?

At JD har sine egne regler for være opp til de, det har Fendt og men deres går til 60.Tror ikke det er noen bedre bremser eller noe annet på JD i 40 eller 50 versjon, når kunder i norge ville oppgradere til 50 var det noen stabukker i tyskland som satte stopper for det.

Kan være enig med deg i at reglene kunne vært fjæring og sveiste felger, med et untak av heilskrudde felger som og er stive.

Har kjørt Valtra 50 km med og uten fjæring, er ikke farlig uten men foretrekker med for komforten blir jo bedre.

Det viktigste når det gjelder fart og traktor er dekk. kjørte valmet 8150 på 5 tonn med M 108 650/65-38 uten fjæring , dekkene fungerte veldig bra som fjæring og stabilitet sideveis. Har samme type dek på T serien som veier nesten 7 tonn, og kjøreegenskapene er mye dårligere for dekkene, er ikke stive nok til en så tung traktor.Har og prøvd med GY og da burde maks fart vært 30 km.

 

Når det gjelder 16 åringer så mener jeg fortsatt at de må ha en bedre opplæring/praksis for å kjøre 50 km/t. Kansje en fadder ordning på 100-200 timer? eller 40? Om jeg hadde sittet på hadde ikke poden fått kjøre flat pedal over fartsdumper og inn i kryss, hadde og lart å gå seint ned bakker med lass.

Er dette noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Sander: Det er en vanvittig stor forskjell på å slippe 16-åringer til i trafikken på en stor og tung 50km traktor kontra moped og lett motorsykkel. En skal heller ikke glemme at en som 16-åring har sin første lovlige mulighet til å ferdes alene med motor i trafikken. Mopeden og lettsykkelen veier nesten ingenting og er bitteliten i forhold, har som regel alltid samme vekt og tyngdefordeling i motsetning til traktoren som har mange farligere variabler å ta hensyn til. Mork: Tror så absolutt ikke dette lar seg lære/erfares på et 4-5timers kurs, dette trengs det litt alder og erfaring til for å læres hos de fleste. Å begynne litt i det små,(som var normalt størrelse før), tror jeg ikke er så dumt. Husker selv hvordan det var som 16-åring.

Veldig enig med Agrostar her. Dessuten synes jeg ikke så mye om argumentet at det er mindre farlig for trafikken når traktoren går 50. Trenger lengre strekk for å komme forbi noe som går 50 enn noe som går 40, og forbi skal en uannsett så lenge det er traktor. Traktorførere bør heller lære seg å bli flinke til å hjelpe trafikken frem. Hos enkelte virker det jo som om at det er om å gjøre å samle på køen bak seg, og da stiger bondehatet og FRP-galluppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

100% enig med eg der Rune. Har nok den samma praksisen som deg.

Må si du Kommer med bra innlegg i de fleste debatter, men kutt ut den hakkingen.....

 

Kan opplyse at bremser i forakselen koster 10818 og auto comfort fjæring ca 60 tusen i skreddersømmen ti valtra, da semiaktiv fjæring på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hassan: Skjønner nå forskjellen på vekt osv på traktor, men for å sette det litt i perspektiv. Hvor er det mest ulykker/dødsulykker? På moped/lettsykkel eller traktor?

 

Kurs eller forbedret kjøre opplæring på til! Det har jeg sakt før og det er flere gode eksempler her. Men det ungdommer lærer av det de gjør. Har ikke noe fasitsvar, men det skal være fokus på det de gjør på veien i det kurset/opplæringen. Det de gjør på enga, skogen osv lærer de hjemme el.l. Derfor synes jeg ikke det er galt å la en kjøreskole få ta opplæringen for det etter vei. Det setter selvfølgelig krav til traktor og utstyr. Jeg synes det er lurt å la de prøve på et lukket område først, der man kjenner forskjeller ol. slik som man gjør på en glattkjøringsbane. Så drar man en liten tur på veien. Det MÅ oppleves mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Selvfølgelig er det mest dødsulykker på moped/lettsykkel blandt 16-åringer. Det er jo mangedobbelt så mange av disse på veien og traktor over 50 km/t er vel ikke lovlig for 16-åringer, så dette må da være helt feil å sette opp mot hverandre?

 

 

Når det gjelder kjøretøy så er kjøreskolenes oppgave å sørge for at vedkommende får opplæring i kjøring på offentlig vei. Når traktoren brukes som arbeidsredskap er det vel arbeidsmiljøloven som gjelder og den har ikke kjøreskolene eller trafikkskolen så mye med. Og så var det den debatten med dokumentert opplæring i arbeidsmijøloven som gjelder for de redskapene ja. Og den fratar vel dessverre 16-åringene retten til mye av arbeidet som gjøres med traktoren? Er det ikke slik en skal tolke det hvis en skal være firkantet og følge forskriftene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er Vegdirektoratet som godkjenner alle 50 km traktorene og lager typegodkjenning etter det. Ingen der krever fjøring på framakslingen, det er det fabrikken som gjør. At JD ikke vil slippe ut en traktor i 50 uten fjøring er vel for at den ikke tåler det.. så for de og solgt mer utstyr.

Alle Valtra sine 50km er godkjent for 50km og bygget for det, med bremsetester som VD sitter på, de Valtra som kan oppjusteres fra 40 til 50 er bygget for 50 men ble blombert i 40 den tid 50 var vekke, det de trenger å gjøre er å sammemkoble bremsepedal. Hvorfor skal du behøve å kjøpe fjøring foran vist du ikke vil, selv om du vil ha en som går 50? Vegdirektoratet krever det ikke, skal en da behøve å fordyre traktoren bare for det skal høres penere ut for byråkratene, men er enig at det blir bedre komfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Rune med hakkingen mente jeg i flere debatter her som du har slengt med lippa, du virker for fornuftig til å holde på med det.

Ser fram til flere debatter med deg og idefox (TG) her,syns dere bidrar med mye godt her, men la oss holde oss litt for gode til å slenge dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ikke hørt om noen JD trinnløse som har vert problemfrie enda. Den eine som går her i område, er snart 2 år, og har girkasse nr 6....

Viss ikkje ein trinnløs girkasse takkle

25 minusgrader, har den ingenting i Norden å gjøre. Når endelig VALTRA kommmer på vegen med sin

Direct trinnløs, vill alle \&quot\;grønne\&quot\; bli parkert.

Spes. Rune......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jaggu på tide at kundane får ei autokasse som ikkje \&quot\;ryn\&quot\; sundt.Hadde eg vore jd kunde hadde eg vel emigrert til Tyskland for å vere nærare delelageret. Men no har jo Valtra fått sin Direct kasse , so no blir det endelig kvalitet på markede!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det var forferdelig mye skittkasting her som ikke har noe med temaet å gjøre. Jeg giddet ikke å lese alt fordi jeg fikk vondt i magen av å lese det. Hold dere til temaet. Forøvrig er jeg stort sett enig med trådstarter, med unntak av at han utelukker den beste veitraktoren\; JCB. Jeg mener det burde vært et eget kort for traktor, noe lignende som for lastebil, der du deler opp i lett og tung lastebil. Lett kort for 16-åringer og 40 km, og tungt kort for 18-åringer og ubegrenset fart og last. Og alle som skal kjøre traktor må ha traktorførerkort. Jeg synes det er tullete at en som har billappen bare kan sette seg opp i en 50 km. traktor og dure avgårde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...