Gå til innhold

Førarkortklassar traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Samferdselsministeren vil ha gjennomgang i regelverket for traktor.

 

Frå 1.1.05 blei det stramma inn i kva førarkort ein må ha for kjøring av traktor. Dette var var på sin plass. Men det blei vel kraftig innstramma. Etter mitt syn bør regelverket vore slik for traktorar med toppfart mellom 40 og 50 km/t toppfart:

 

Aldersgrense 18 år. Nødvendig minstekrav førarkort klasse T eller C1E. For klasse BE må det gjennomførast ei praktisk kjøreprøve på traktor(og få påført klasse T ?). Dette siste pga bil med hengar er mindre i vekt og storleik. Maks totalvekt 25000 kg. For totalvekt over 25000 kg og/eller over 50 km/t er kravet klasse CE.

 

Med denne endringa vil ein ha dekt størstedelen av bruksområdet for 50-km-traktorar utan at ein må investere i eit dyrt klasse CE-førarkort. For å kunne kjøre 25 tonn totalvekt på traktor med toppfart over 30 km/t, krevst det motor på minst 175 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samferdselsministeren vil ha gjennomgang i regelverket for traktor.

 

Frå 1.1.05 blei det stramma inn i kva førarkort ein må ha for kjøring av traktor. Dette var var på sin plass. Men det blei vel kraftig innstramma. Etter mitt syn bør regelverket vore slik for traktorar med toppfart mellom 40 og 50 km/t toppfart:

 

Aldersgrense 18 år. Nødvendig minstekrav førarkort klasse T eller C1E. For klasse BE må det gjennomførast ei praktisk kjøreprøve på traktor(og få påført klasse T ?). Dette siste pga bil med hengar er mindre i vekt og storleik. Maks totalvekt 25000 kg. For totalvekt over 25000 kg og/eller over 50 km/t er kravet klasse CE.

 

Med denne endringa vil ein ha dekt størstedelen av bruksområdet for 50-km-traktorar utan at ein må investere i eit dyrt klasse CE-førarkort. For å kunne kjøre 25 tonn totalvekt på traktor med toppfart over 30 km/t, krevst det motor på minst 175 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym
det der er bare piss jeg har kjørt nesten 15 000 timer med traktor å henger å jeg mener at en på 16 kan også klare det det er da faen ikke no vanskligere å kjøre i 50 60 km/h en i 40 med den case n jeg har nå så klarer jeg 65 km/h på slettene med nesten 30 tonn med gruss det er da ikke no vanskligere det en i 40 jeg syns det skulle ha hvert et kurs som de som er 16 kunne ha tatt får å få kjøre 50 km/h
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rikard_1
Etter mitt syn har ikke 16-åringer noe å gjøre i et vogntog på veien uansett hastighet. det krever en smule erfaring å nødbremse, samt kjøre bakker... opp eller ned, med tunge kjøretøy. hjemme på gården er det en annen sak, men på veien-sammen med 6-åringer på vei til/fra skolen... NEI! Med vogntog mener jeg i dette tilfellet traktor med henger. Pr. definisjon: Vogntog.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

eg er veldig enig med økonomen i denne saken.

eg er sjølv 16 år og syns at 40 km og 25 tonn er nokk. det er stor forskjell melom 40 og 50 km, særlig når det gjelder stopplengde.

det vil selfølgelig være andre 16 åringer som har stor erfaring med store lass, men mesteparten har ikkje det.

 

det som er litt merkelig med regelverket i dag er at du får traktorlappen når du tar BE lappen,(vis eg husker rett) det er stor forskjell mellom bil og traktor med henger når det gjelder størrelse, vekt ,akselerasjon, osv.

kunne heller vært sånn at du ikkje fekk traktorlappen når du tar BE lappen, men får fjerne vekt og farts begrensinger på traktor vis du har traktorlappen frå før av. altså du må være 18 år for å kjøre i 50 km/t med meir enn 25 tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

har sjølv ein nh110 med framakselfjøring og 50. og 4hjulstrekk koblar inn under bremsing. av og til har dette ikkje skjedd og det er då betydeleg dårlegare bremseeffekt, so å påstå at 50km traktorar har gode bremser framme er vel litt vel drøyt..

 

forøvrig heilt einig i at ein skal ha CE - lappen for å få køyre 50 km traktor med hengar. ein livsfarleg reiskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD_Tracker_1
Bremsene i forhjulene på nye 50 km traktorer sitter i navene så det har ingen betydning om 4wd kobler inn eller ikke. I hvertfalL jd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rune:

Synd det ikke er flere typer som deg. Det du beskriver er veldig tidsriktig. Helt borte i natta dette med å måtte ta klasse c1 for å kjøre traktor som går bare i 50. På JCB kan jeg forstå det, da toppfarten er 70km/t.

 

Når du har fylt 16 så har du i flere år, om ikke hele livet sett frem til å ta traktorlappen, for å kunne delta i gårdsarbeidet hjemme på gården, eller som avløser på andre gårder. Er og mange som ønsker å kjøre hos landbruksentreprenører. Og dette kravet som trådde inn 31.12.2004 og gjaldt fra 01.01.2005 er blodig urettferdig.

 

Å måtte utsette å kjøre traktor i 2år for deretter å punge ut 50tusen for vogntog,-(som de kanskje aldri kommer til å kjøre etterpå)- for å kunne kjøre en traktor som går i 50 er forferdelig urettferdig for denne generasjonen som skal drive landbruket i Norge i fremtiden. Og pr dags dato og fremover kommer hovedtraktoren på gården til å gå i 50km/t. Er selvfølgelig unntak, men plutselig skal du låne naboens traktor og den er det 50 på og da må du bryte loven..

 

Jeg mener at de aldri burde vært i nærheten av tanken på å kreve vogntogsertifikat for å kunne kjøre traktor. Vogntog og traktor har ingen verdens ting til felles og kan ikke sammenlignes med hverandre, og dermed ha ett felles førerkort på disse kjøretøyene er det glade vanvidd.

 

De burde heller innføre ett helt nytt system rundt dette med å ta traktorsertifikatet. Det burde tross alt være høyt prioritert å ha ett tidsriktig og fornuftig system, i og med at landbruket er noe av det viktigste vi har her i Norge.(selv om ikke mange politikere VIL innse dette) Og for å drive landbruk i Norge er traktoren en selvfølge så TIL de grader. Så selvfølgelig er det ei flause å innføre krav om å ta vogntoglappen for å kjøre traktor. Forresten kan man med ordinær traktorlapp etter 2års erfaring kjøre ubegrenset totalvekt så lenge traktoren går i 40. Helt uforståelig.

 

Det er jo så enkelt som å innføre 50km/t system hos alle kjøreskoler som har traktorsertifikatet som alternativ, ha erfarne sjåfører som kursveileder, la elevene få kjøre med både langhenger, dumperhenger og f.eks slåmaskin langs veien i 50km/t. Gjerne med litt stor redskap. 16åringer lærer utrolig fort, og om de da lærer det gjennom en seriøs kjøreskole da er vi på gang med noe fornuftig for en gangs skyld.

 

Det er det vi mangler i Norge på mange områder f.eks innenfor rettsvesenet, helsevesenet, politi, landbrukspolitik, naturforvaltning, infrastruktur, innvandringspolitikk osv osv, nemlig tidsriktige, fornuftige og rettferdige systemer som kommer alle tilgode og er med på å gjøre dette landet til ett MYE bedre land å bo i.

 

Hadde landbruket betydd mye for politikerne hadde 50km/t forbudet med vanlig traktorsertifikat aldri blitt gjort på den måten det ble gjort på i 2004, optimismen i landbruket hadde vært mye større og Bondelaget hadde selvfølgelig satt foten ned med ett slikt stupid og ugjennomtenkt usedvanlig klønete forslag.

Håper på en bedre fremtid, men da må troen komme tilbake på landbruket fra alle hold.

I 1988 tjente vi 255000 på 150mål med korn, nå er vi heldig hvis vi kommer i pluss. Synd og skam.

 

Deler av dette innlegget er fjernet av redaksjonen i Bedre Gardsdrift i henhold til pressens etiske retningslinjer. http://www.gardsdrift.no/id/5639

 

Vi oppfordrer brukere av forumet til å lese våre retningslinjer for debatt. http://www.gardsdrift.no/id/32685.0

 

Hilsen BGredaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Torstein:

Har ingenting å tilføye. Bukker i støvet, må være det beste innlegget her ever!!

Stem FRP sier bare jeg, FRP og Høyre er de som tør å stå og si de mener på direkten uansett tema!

 

 

Rune:

Helt enig med deg og. Jeg mener det er tryggere å kjøre 50km/t på grunn av bl.a bedre bremser. Holder følge med bytrafikken osv, mange positive punkter med 50. Krever mer å kjøre 40 enn 50.

Samma greia med utrimma moped, sinker i trafikken skaper mange drapsscenarioer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Vlatra2: jeg skal ikke la dette bli en politisk debatt, men kunne ikke la være å kommenter ditt innlegg. Å stemme FRP er det samme som å grave sin egen grav for de i landbruket. Jeg synes Siv har gjort en god jobb nå, tatt i mot kritikk og satt ned en arbeidsgruppe. Er spent på resultater.

 

Så til saken.

50 km/h er for 16åringer er en vuderingssak. Men man burde få kjøre det automatisk når man fyller 18år. DERIMOT, hadde kjøreoppleringen blitt bedre så hadde jeg sakt ja til 16åringer i 50 km/h. Ser mange plasser at det går i gamle MB trac osv. Det burde vært et krav til nyere traktorer med 50 km/h, med dumperhengere for å merke forskjellen med og uten last. Det er nevnt tidligere. En kjøreskole i nærheten kjøpte for et par år siden en ny TS135A med 40 km/h. Hadde det vært andre krav/forskrifter på opplæringen for 50 km/h hadde de nok kjøpt 50 km/h. Så det burde stilles større krav til kjøreskolene for bedre opplæring. Ingen er flinke til noe de nylig har startet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg er enig rune. Kan man kjøre traktor, kan man kjøre moped for å si det sånn. Det er trafikkreglene som er viktige.

 

De jeg nenvte ovenfor, kjøpte en ny wekman boggie m/ høgkarmer også. Kunne investert i en dumper henger da, ikke av de beste selvfølgelig. Men er det krav til dobbelt pedalsett på traktor?

 

Den kjøreskolen jeg nevnte har dyre timer, men de har også brøyting på vinterstid. Ser ut til at de har løst det sånn. Liker ikke at de skal komme å stjele fra de som lever av å være entrepenører, men en rode i vær by skader vel ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Mange gode innlegg her.

Dagens regler bør det gjøres noe med.Er ikke praktisk for noen at ingen nye traktorførere får kjøre 50 km.

Men å slippe alle til vil og være galt, ikke alle på 16 er modne nok til å kjøre traktor med 50 km/t

Kansje et ekstra kurs når de har hatt lappen en stund eller kan vise til praksis på en del timer bak rattet. For en bondesønn er ikke det noe problem å få, men blir det for ungdom som kommer utenfra.

At en kjøreskole skal drive med traktor opplæring virker for meg rart, å kjøre traktor er noe heilt annet en ein bil, og oppgavene som skal gjøres er noe heilt annet.Det samme når de skal lære opp maskinførere, teori er en ting praksis noe annet.

 

Har ikke svaret på dette så er bra med debatt. Min mening er at det må en del trening til før du slipper 16 åringer til, skal en kjøreskole gjøre det blir det for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

ang 50km traktor.so vidt me bekjendt er det særs få tilhengarar som er godkjende for 50? då lyt dei vel ha fjøring både på drag og akslingar? og slåmaskiner og rundballerpresser er vel maksfart på 25?

 

difor burde dette ikkje vere eit problem, kjøp 40 km traktor, det går fort nok likavel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Da jeg tok traktorlappen som 16åring (ca 20 år siden) var traktorer og tilhengere flest mye mindre og saktegående enn nå. Da ver det jo fy med tyngre traktorer over 80 hester. Nå går vel det meste i det. Når en ser hvor sykt strengt det er med feks mopeder er det ikke så vanskelig å forstå at de som vedtar lover legger litt begresninger på fart og vekt når det gjelder dette. Tror er skivebom å fortelle de som lager reglene at en traktor som går over 50 har bedre bremser en de som går tregere. Er jo ofte vekt og fart som klassifiserer førerkortklassene. Så kan en jo diskutere kompetansen til de som lager disse førerkortforeskriftene og de som vedtar dem. Virker ofte som om de har lite bakkekontakt denne gjengen. De har jo snart klassifisert hvert enkelt kjøretøy til et enkelt et sertifikat. Ikke lett å begynne å ta sertifikater nå lenger. Ingen tvil i at de dreper ungdomsentusiasmen i landbruket med dette, og det trenger vi absolutt ikke.

Har foresten hørt at vogntoglappen blir snart vanvittig dyrere og mye mer omfattene pgr av denne eu-dritten. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Og noen hjernedøde personer her og som burde holde kjeft om det ikke kom annet en dritt fra de??

Gi F.... i den dritt kastingen Rune, hadde det vært sant det du skreiv så hadde vært en ting men slutt å slenge ut løgn. Greit nok at du hater Valtra tror alle har forstått det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Mye rart her gitt,

 

Er enig ti att 16 åringer trenger opplæring, men får å si det sånn, er det vel når dessa som tror dom er konge av vægen som kommer i en 50 km traktor med lass på 50 tonn totalt, att det går gæli, ikke når en 16 åring som har litt vett i skallen kjører, det er da hvertfall det som er min erfaring!

 

Men Rune, nå kan du jaggu gi deg med det denna drittkastinga om valtra, vi kjører da hva vil, og da kan du jaggu gi blanke faen ti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

SAS og Valtra:

Må dere slappe av og ikke angripe Rune her.

Rune er vant med Fendt, og Fendt er bygd bl.a for å gå på vei med store hengere bak. Er stabil som en lastebil og komfort og girkasse som hitill er uslåelig. Dette er fakta, jeg selv mener man skal handle traktor etter behov og lommebok, og ikke henge seg opp i merke slik som SAS og Valtra her gjør ved å \&quot\;angripe\&quot\; Rune.

Valtra er ikke ubrukelig langs vei er ikke det jeg sier, men fendt er i en egen klasse så kan egentlig ikke sammenligne valtra og fendt på transport. John Deere kommer etter fendt, men er jo et hav opp på nivå med fendt på veien.

Jeg vil legge til at jeg ønsker valtra som traktormerke alt godt og håper versu og direct blir meget vellykket, men hytta burde bli mer moderne inni, men finsk er finsk.

 

Rune fortsatt helt enig med deg, du har min fulle støtte, ikke bry deg med disse Valtra fanatikerne\;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Så vidt jeg veit kjører Rune JD 6820. Syns Rune bidrar med mye greit i debatter her.

Står for det jeg sier om dritt kastingen til Rune!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmer_1

Mye bra som kommer frem her.

Er det noen her som vet om en må ha førerkort for å kjøre traktor på egen eiendom`?

er det lov å krysse ofentlig vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er jo helt på trynet å påstå at Valtra undergraver lovverket! Og det bare noen dager etter å ha dummet seg så totalt ut om noen påståtte skyhøye filterpriser! Enig i at Rune bidrar med mye bra her, men det Valtrahatet som gjenomsyrer han kunne vel snart ta slutt for dette er bare dumt, useriøst og lite troverdig.

Torstein: Hvis det er noen som driter seg ut i henge seg opp i merke så må det vel være Rune! Skjønner ikke det går ann å være så anti noe så ubetydelig som et traktormerke og at en i tillegg senker debattnivået så langt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Må bare henge meg på her.

Det Rune skriver er sant.

Her jeg holder til er det to merker som er ekstreme med at di selger 40 km traktorer som går i 60 uten fjæring og ekstra bremser.

Det som er merkelig er at kommuner kjører disse med et stort 40 skilt bak på traktoren i 60 km.

på skrudd ringfelg. HMS???

Kjøp traktor som er konstruert laga for det den skal brukest til !!! Kjør med fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Syns Pling bør lese regelverket og skjekke typegodkjenning.

Kom med fakta og ikke hva dere syns og tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

valtraaaaaaaaaa????

hva har du å si til ditt forsvar?? ble stille fra deg nå. er vel ikke akkurat en debatt valtra bør være i dette, har vel ikkeakkurat spreke kort i ermet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...