Gå til innhold

Crimper eller ikke crimper?


Gjest

Anbefalte innlegg

...det er spørsmålet. For å være mer presis:

 

Det ser ut til å være delte meninger om stengelbehandler gir vesentlig raskere fortørk (se blant annet Bedre gardsdrift 10/2014). Jeg antar at dette kan avhenge en del av hvor grovt graset er. Jeg tenker at stengelbehandling har størst effekt på grovt gras (f.eks. utvokst timotei til høy), er dette riktig? Hva er erfaringene, og vil man fraråde å sløyfe crimper til høy/høyensilasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har leigd inn en butterfly uten crimper i år, og har nå kjøpt selv med crimper.

Selv kjører jeg sprederive på alt, og finner at de første rundene som var slått med min egen sleper med crimper virka tørrere etter raking en resten, men det var minimalt.

Hva jeg ikke liker var at gresset blir liggende flatere, og under våte forhold var det mye verre å få raka opp, du kjører det mer ned i jorda, og i nyere eng med mye stein vil du dra opp mer, og det blir mye ødelgde kniver i pressa.

Har ikke hatt sporer i siloen, men det er fordi alt har ligget mellom 37 og 52% tørrstoff i år.

Sikkert andre som mener mer enn meg om temaet, men kjøpte hvertfall med Crimper selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Eg trur at ved høy høyensilage er den produksjonen man med størst fordel kan sløyfe stengelbehandling. Årsaken er enkelt og greit at ein kjører så mange ganger med venderive at faren er heller for mange &quot\;slag&quot\; og at ein dermed mister ein del av avlingen som er mest bladrik. Ein annen fordel er jo at ein kan ha breiere maskin på samme hk traktor og dermed mindre kjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Teorien sier at det ved liten grad av fortørking (30-35%) gir lite effekt med stengelbehandling. Da lever fortsatt graset, og fordampning fra blader/væsketransport i planten fungerer fortsatt såfremt stengler ikke er brutt. Om man ikke bruker stengelbehandling suger bladene med andre ord vannet ut av stenglene. Ved tørking til høyere tørrstoffprosent har plantens vanntransport uansett brutt sammen, og stengelbehandlingen gir effekt.

 

Hadde jeg valgt på ny skulle jeg hatt større slåmaskin uten stengelbehandling. Da er man snillest med bøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars_Odin_1

Hvis du har mulighet for å rake så velg uten krimper.

Billigere-Bredere-Mindre diesel-Lettere-Tørker jamnere.

Under normale sommer dager tørkes det like fort med eller uten.

Krimper kan være en fordel på dager det er kaldt og overskyet, men fordelene veier opp for å ikke bruke penger på et roterende lodd.

Jeg kjøpte en 4,35m brei kuhn 3pkt. maskin for 2 år siden uten krimper.

Hadde vel knapt gått med 3m om jeg skulle kjøpt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er vanskelig. Kjører 280 trepunktsmontert med crimper i dag, raker sammen to ramser, men breisprer ikke.

 

Kunne tenkt meg å kjøre uten crimper, for mindre vekt på jorda, billigere maskin, tryggere i bakken etc. Men da burde jeg vel gjerne kjøre sprederive? Noe som øker tidsbruken, en kjøring til på jordet, investering i sprederive, risiko for jord i fôret/fôrspill ved kjøring i breispredd gras i bakker.

 

Så da holder jeg på crimperen enda, men er åpen for argumenter. Kan jeg droppe sprederiva også uten crimper?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_Odin_1

Hvis du ikke bruker sprederive til vanlig og ikke breisprer trenger du ikke kjøpe sprederive. Ved å breispre uten krimper vil du få bedre og jamnere tørking enn det du har hatt med krimper. Husk at når du raker sammen vil riva også fungere som en slags vender så la gresset ligge litt før du presser.

Om 10år vil alle slåmaskiner selges uten krimper (kun ekstrautstyr) garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...