Gå til innhold

Kombipresse for høyensilasje


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen presser som er bedre enn andre ved veldig tørt gras/høyensilasje? Tenker litt på Claas, vil det være stor forskjell på 375 og 455, eller vil forskjellen være mindre enn ved våtere gras? Hvilke variabelkammerpresser er aktuelle?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har brukt både 255 og 455 fra claas, begge fungerer bra. Det som er viktig er at det er mps for harde kjerner. 455 har mulighet for ekstra harde baller, men 255 fra 2004 fungerer også. Bruker 10 lag plast og kofa grain, addcorn som tilsetning. Produserer ca 150 ball i året. Aldri mugg eller for som kastes.

Det viktige er stubbhøyde, jevn vending og skånsom raking.

Skriv tlf nr, epost då kan jeg ringe for mye praktisk erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

På høyensilage og annet tørt strå er det vel ingen som kan måle seg med bigbale presser stor firkantballer, på ein god andreplass er belte/variabel presser. Når det kommer til merke er det vell service apperate i nærheten som er avgjerende.

Når du skal ha plast er 12 lag minimum på rundballer og 14 på firkant da desse er vanskeligere å tette i hjørner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Presser årlig ca 3000 baller høyensilasje i rundball. Har kjørt claas 46rc,255uni,355uni, og nå 455uni. Alt funker stort sett,bare du gjør det riktig. Viktig at det ikke blir for tørt. Grasmassen må være litt &quot\;kramm&quot\;,slik at det pakker seg godt i pressa. Jord,fjordårsgras,møkk osv gir dårlig resultat. Om du bruker 8 el 12 lag betyr ikke så mye,hvis alt annet er gjort riktig eller galt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ære enig med tidligere innlegg om at det meste fungerer, bare man gjør ting rett. Har prøvd Orkel 1260 Agronic og pakket inn med 8-9 lag Horsewrap. Brukte KofaSil Ultra som tilsetning. Ble gangbart fôr av det også, avgjørende faktor er naturlig nok at det man pakker inn er rent og tørt nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Pr nå har jeg ei 255 uniwrap, har brukt 12 lag plast, ingen tilsetting og opp til 83% TS, noe som går bra bortsett for at ballene er litt løse ytterst når de kommer ut av pressa. Har prøvd med med flere runder nett uten at det ser ut til å hjelpe. Min erfaring er at det er mer risiko for mugg når det det er litt fuktigere (50-60% TS) enn når det er over 80%, selv om ballene kanskje er litt løsere (så selv om jeg tror deg så stusser jeg litt på det du sier, 6830ap). Skulle gjerne hatt firkantballe-utstyr, men volumet er for lite og så lenge kundene gjerne kjøper rundballene, ser jeg ingen god grunn.

 

Vurderer 375 eller 455 for høyere kapasitet og nedfellbar knivbru. Evt andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forpro_1

Har fulgt litt med på tråden her – jeg skal ikke kommentere det som er det egentlige spørsmålet her, valg av type presse, men gi innspill på temaet høyensilageproduksjon.

Har spesialisert oss på denne type produksjon og har således brukt de siste årene til å innhente kunnskap om temaet fra inn og utland. Det er også gjort en rekke ulike forskingsprosjekter på temaet i Norge og Sverige – og det er resultater fra disse prosjektene jeg tenkte å lufte her.

 

Når det gjelder tørrstoff viser prosjektet utført av Bioforsk, lansert mai 2014, at den ideelle høyensilagen oppnås ved en tørrstoffprosent på 65-75%. Det må være tilstrekkelig med fuktighet igjen til at ensileringsprosessen skal foregå normalt. Blir det for tørt vil man risikere at prosessen ikke blir fullført, samt at det øker faren for mugg. Da særlig muggtyper som fremstår som støv. Disse muggsoppene er farligere for mennesker og dyr enn den mugg som fremstår som hvite prikker. Med bakgrunn i dette anbefales det overhode ikke å plastpakke høy (TS over 84%).

 

Landbruksrådgivningen i Agder har de tre siste årene kjørt et prosjekt som har sett på produksjonsmetoder. De har funnet ut at det bør være minimum 12 lag med plast for å sikre at det blir helt lufttett. 16 lag plast bør benyttes der hvor det vil bli en del håndtering. De har også sett at bruk av tilsetningsstoffer har liten eller ingen effekt ved TS over 60%.

 

Når det gjelder firkant v.s. rundballe er det viktigste at det blir pakket hardt nok og blir helt lufttett etter pakking. Firkant har den fordelen at det fordeler trykket jevnt, presset hardere og enklere å håndtere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Interessant innspill. Jeg har levd i den tro at jo tørrere, jo bedre. Har vært oppe i 83% TS og kanskje enda mer, tilsynelatende har dette foret vært supert, men hvis det er støvaktig mugg i det så er det jo ikke så bra. Jeg lurer på å ta en fôranalyse mhp mugg for å se om dette holder stikk også her. Hvis du/dere har noen linker til info fra forskningsprosjekter vedr. dette, så post det gjerne her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Ved å gå inn på lr.no og søke på høy til hest kommer det opp ein god del bra stoff.

Det og ikkje bruke plast på så tørt høy forutsetter svært god og støvfri lagringsplass, noe som i praksis er nesten umulig der ein lagrer høy. Støv i høy er ein av dei største årsakene til luftveislidelser hos hest. Og ein kan fort tape viktige sekund på oppløpet i et travløp på støv i høyet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...