Gå til innhold

Kjøpe MF3050 eller Valmet 705?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I forbindelse med kjøp av traktor lurer jeg på hva andre ville valgt i mitt sted.

Det står mellom en strøken MF3050 Datatronic og en Valmet 705 som også er ganske velholdt.

Traktoren skal brukes på et småbruk til snøbrøyting, vedproduksjon og litt i skogen på hobbybasis.

Setter pris på seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psdybdal_1

Hei!

 

I forbindelse med kjøp av traktor lurer jeg på hva andre ville valgt i mitt sted.

Det står mellom en strøken MF3050 Datatronic og en Valmet 705 som også er ganske velholdt.

Traktoren skal brukes på et småbruk til snøbrøyting, vedproduksjon og litt i skogen på hobbybasis.

Setter pris på seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville valgt valmet 705. meget god traktor i skogen.

 

har erfaring fra valmet 605. den vi har er kjørt 10500timer, og er i meget god stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
3050 hadde endel feilkoder og 705 er driftsikre traktorer. men det kommer jo litt an på hver enkelt traktor, enkelte traktorer er \&quot\;mandags\&quot\;traktor uansett merke og modell. men hvis du skal i skogen og ikke får så mange timer på telleren i året så er det nok enklere å vedlikeholde 705 selv... jeg hadde gått for 705èn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psdybdal_1

Tusen takk for fine svar!

Umiddelbart ser jo MF\'\'en veldig fin ut og har ei hytte som fremdeles er ganske moderne, men feilkildene er flere enn Valmeten ja. Det viser seg at Valmeten har gått over 8000 timer og selger sier det er litt \&quot\;dårlig trykk\&quot\; i motoren men at den går bra. Regner med han mener kompressjon. Så da blir vel prisen avgjørende tenker jeg

Jeg skal se og prøve de i de nærmeste dagene, da kommer nok flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

3060 er mer behagelig enn 705, men som hobbytraktor spiller førerkomforten mindre rolle.

Derimot er Valmet\'\'\'\'n 10 ganger mere driftssikker enn 3060. Og lett å skru på hvis det allikevel skulle skje noe. Ingen avansert elektronikk på den som bryter sammen. Men, Valmetmotorer fra 1985 til 1988 (tror jeg det var) er utsatt for å få frostvæske i motorolja. Gummi tetningsringene nederst på sylinderforingene var av dårlig kvalitet noen år. Tetningene sprekker, og det drypper litt frostvæske ned i olja til stadighet. Frostvæska ødelegger lagrene i motoren, og oljetrykket forsvinner. Er oljetrykket for lavt på tomgang ved varm motor så må lagrene på veivakselen byttes. Sylinderforingene må også tas ut for å bytte gummiringene. Dette er omtrent en ukes jobb. Økonomideler har rimelige sett med lagre, tetninger og stempelfjærer. Hvis motoren ikke har vært åpnet før så bør du kjøre den skikkelig varm og måle oljetrykket med et manometer. Det bør være minst 3 bar på høyt turtall og minst 1 bar på tomgang. Er trykket nede i 0,5-0,75 bar på tomgang så kan du belage deg på overhaling.

En hel og pen 05-serie Valmet er ettertraktet, så hvis du får litt avslag i kjøpesummen for motoroverhalingen så er det en trygg investering å kjøpe den uansett. 505-905 serien er trolig den traktorserien fra 80-tallet som fremdeles er mest ettertraktet og IKKE MINST HAR HOLDT SEG BEST I PRIS!! (Kanskje bare slått av 300-serie Fendt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

du får da se på de aktuelle kandidatene, men jeg ville gått for mf n valmet er gode traktorer og 05 serien var genial på mange vis,men ikke fri for feil de fleste begyner å få mange timer på telleren å alt slites-kjenner flere her som skryter 05 sin til himmels,men de fleste har hatt verkstedregninger på like mye som traktoren er verdt(men det hører en aldri noe om)

da det gjelder 3000 serien så er den utrolig komfortabel selv ac er det på de fleste,har selv hatt en som passerte 11400 timer fikk lite igjen for den men hadde rimelig å god traktor i 15 år,de nyeste 3000 seriene er som mange andre modeller veldig godt sammenskrudd

fergusonnen har jo også 40km det er det vel ikke på 705?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

David skrev:

\&quot\;......kjenner flere her som skryter 05 sin til himmels,men de fleste har hatt verkstedregninger på like mye som traktoren er verdt(men det hører en aldri noe om)......\&quot\;

Er du sikker på at du ikke har stokket om på rekkefølgen her?

Det pleier å være MF 3050-3080 som er påkostet mer enn de er verdt, ikke Valmet 05.

Ellers skal jeg si meg enig i det som er skrevet om førerkomfort på dem. Men skal han ha en hobbytraktor til litt skogsbruk så er jeg ikke i tvil om at han bør gå for 705. Den kan du reparere med litt ståltråd langt til skogs, det klarer du ikke med databoksene på MF 3000. Tenk å prestere å sette databoksene oppunder stigtrinnet i møkkaspruten fra hjulene! Det er omtrent like gjennomtenkt som å legge opp bjørkeved til tørk på nordveggen, i takdryppet fra vedskjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMMM, man skal være rimelig Mf patriot for og anbefale noe av det værste Mf har laget foran noe av det beste valmet har laget.

Om trådskaper ikke har en usedvanlig tjukk lommebok, så kjøper han selvfølgelig 705`n.

Gamle kjøretøy med elektronik bør en unngå så sant det er mulig uansett hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny_1

hei! jeg har selv en 3050 hjemme i garasjen som eik klarte å lure meg til å kjøpe får VELDIG mange penger.

 

jeg er ikke så veldig vandt til forskjellige traktormerker enda (er bare 20 år) men jeg er hvertfall fornøyd med traktoren i seg selv. men det kommer altid ett MEN! framnavet mitt er røket og fikset.

og den starter veldig tunkt/aldrig når det er minusgrader. (må ha motorvarmer) og lekker litt olje or en utslagsventil.. noen som har erfart dette?

 

men til skogsbruk lurer jeg på åm jeg hadde droppet den traktoren. framakslingen \&quot\;vandrer\&quot\; ikke like mye som en valtra f.eks.

det er jo veldig greit å ha når du kjører i skogen, å det har kanskje valmeten også? se litt etter slike ting også når du leter etter traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...