Gjest Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 plages med dårlig olje trykk på min mf 135. når motoren blir varm, har jeg nesten ikke trykk. kan det bli bedre hvis jeg bytter olje? bruker 15w40 olje nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mf_power_1 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 plages med dårlig olje trykk på min mf 135. når motoren blir varm, har jeg nesten ikke trykk. kan det bli bedre hvis jeg bytter olje? bruker 15w40 olje nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oddbjørn_1 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hvis du har for lavt oljetrykk selv med 15/40-olje så er det definitivt noe galt med motoren. Men oljetrykksmåleren kan jo også vise feil. Prøv trykket med et skikkelig manometer. På en slik gammeldags motor er 0,5 bar på tomgang med varm motor mer enn nok. Hvis oljetrykket ER for lavt så skyldes det slitte veivaksel/rådelagre, og slitt oljepumpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mf_power_1 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 takk for svar. har byttet rådelager, og oljepumpe. men har ikke byttet veiv lager, da kan det være disse som er rom da? er det andre lager i traktoren som kan være rom da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oddbjørn_1 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Veivlagrene kan være svært slitte, og selve veiva også for den del. Du skulle absolutt ha byttet veivlagrene når du hadde av bunnpanna. Det går å bytte dem mens veiva sitter på plass, løsne alle skruene til lagerbukkene en omdreidning. Så tar du en og en bukk helt av, og smetter ut de gamle lagrene og skyver inn de nye. Pass på at veiva kan være slipt og overdimensjonerte lagre satt inn. I så fall har lagrene merking med f.eks. 0.020 eller 0,030 på baksiden. Vis fram lagrene til en erfaren mekaniker ved tvil. Pass på at lagerbukkene ikke bytter plass innbyrdes! Ellers kan lagrene i kamakselen være slitte, og i registeret. Slitt register sees ofte på at oljetrykket pulserer taktfast på tomgang, ettersom smørehullet i mellomdrevet åpnes for hver passering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar