Gå til innhold

dårlig olje trykk, hva kan jeg gjøre?


Gjest

Anbefalte innlegg

plages med dårlig olje trykk på min mf 135.

når motoren blir varm, har jeg nesten ikke trykk.

kan det bli bedre hvis jeg bytter olje?

bruker 15w40 olje nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1

plages med dårlig olje trykk på min mf 135.

når motoren blir varm, har jeg nesten ikke trykk.

kan det bli bedre hvis jeg bytter olje?

bruker 15w40 olje nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Hvis du har for lavt oljetrykk selv med 15/40-olje så er det definitivt noe galt med motoren.

Men oljetrykksmåleren kan jo også vise feil.

Prøv trykket med et skikkelig manometer. På en slik gammeldags motor er 0,5 bar på tomgang med varm motor mer enn nok.

Hvis oljetrykket ER for lavt så skyldes det slitte veivaksel/rådelagre, og slitt oljepumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mf_power_1

takk for svar.

har byttet rådelager, og oljepumpe.

men har ikke byttet veiv lager, da kan det være disse som er rom da?

er det andre lager i traktoren som kan være rom da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Veivlagrene kan være svært slitte, og selve veiva også for den del. Du skulle absolutt ha byttet veivlagrene når du hadde av bunnpanna. Det går å bytte dem mens veiva sitter på plass, løsne alle skruene til lagerbukkene en omdreidning. Så tar du en og en bukk helt av, og smetter ut de gamle lagrene og skyver inn de nye. Pass på at veiva kan være slipt og overdimensjonerte lagre satt inn. I så fall har lagrene merking med f.eks. 0.020 eller 0,030 på baksiden. Vis fram lagrene til en erfaren mekaniker ved tvil. Pass på at lagerbukkene ikke bytter plass innbyrdes!

Ellers kan lagrene i kamakselen være slitte, og i registeret. Slitt register sees ofte på at oljetrykket pulserer taktfast på tomgang, ettersom smørehullet i mellomdrevet åpnes for hver passering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...