Gå til innhold

massey ferguson 130


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Gjest Nuffield_1
Hei. Det kommer an på hva du skal bruke den til. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror den har 29 hk. Hvis du ikke har så mange effektkrevende oppgaver, så tror jeg dette kan være en veldig god traktor. Jeg har hørt at den bruker svært lite drivstoff. Er enig i at den kan være verd ca. 10 000 hvis den er i god stand.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1
Vet om en 130.Den er fryktelig tungstartet.130 tror jeg er etterfølger etter 25 som også var kjent for og være tungstartet.Disse traktorene har fire sylindre og er bygd i Frankrike og ikke i England som den mer utbrette 135 som har 3 sylindre.En del deler kan også være vanskelig og skaffe til disse gamle franske MF,ene,så jeg ville nok valgt en 135 istedet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dimper_1
En diskusjon om MF130 på et annet forumhttp://bygda.traktor.no/forum/topics/ferguson-130-1966-mod?page=1&amp\;commentId=1989940%3AComment%3A75090&amp\;x=1#1989940Comment75090
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1

Hei. Jeg er enig i at det kan være vanskelig å skaffe deler til disse traktorene. Jeg tror ikke det er solgt så mange av denne traktortypen i Norge, så det kan sikkert være vanskelig å få tak i deletraktor også. Deletilgangen er jo også en ting en må ta hensyn til når en skal kjøpe brukt traktor.

Jeg vet om en som hadde MF 130, den var hovedtraktor på gården, det var et middels stort bruk. Han var storfornøyd med sin MF 130, den var lettstartet, og fungerte helt ypperlig. Det eneste var at bremsene var svake, jeg tror det er trommelbremser på denne traktoren, og de er utsatt for slitasje. Han solgte denne traktoren, og skaffet seg en MF 135, men han savnet MF 130. Han mente MF 130 passet mye bedre til gårdsdriften, bl.a. brukte den mindre diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1
Det er nok skivebremser på 130`n.De sitter på stikkakselen ganske nær kroppen og man kommer til for å skifte klosser gjennom en luke i skinka. Skiva og klossene er veldig små,så det er nok derfor de slites så fort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1

Hei. Det var litt artig. Jeg visste ikke at det var skivebremser på denne traktoren. På MF 35 er det trommelbremser, er det trommelbremser eller skivebremser på MF 135?

 

Deler til MF 130, ja. Jeg mener å huske at Økonomi-deler selger deler til MF 130. Gjør de det fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Hei ja.Joda skivebremsene på 130 er en litt spessiel løsning,men desverre ikke særlig god.De har jo heller ingen form for kjøling i å med att det er tørre bremser innebygd i skinka.Skive bremsene er nok en konstruksjon de franske modellene har for de 135 traktorene jeg har vært borti har hatt trommel bremser.

Økonomi-deler skaffer nok noe av deler til 130 fortsatt for den har jo perkins motor og jeg tror den har el-annlegg fra Lukas.

Det er vel helst til bakenden det blir problemer.Bremsklossene som ble skiftet på den 130 jeg har nevnt var ikke å oppdrive.Heldigvis var det ett clutsh og bremse verksted i Trondheim som kunne vulke på nytt belegg på det som var igjen av de gamle klossene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1
Hei igjen. Jeg er enig i at konstruksjonen av bremsene virker dårlig. Bakenden kan nok være litt vanskelig å få tak i deler til, ja. Vet du om det er samme type hydraulikk på 130 som på 135? Girkassen og differensialen på gamle MF`er holder jo som regel, men det hender jo en sjelden gang at hydraulikken svikter på disse traktorene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1

Heisann. Jeg tror det er 3 punkter en bør tenke over før en kjøper en MF 130.

 

1. Dette er en liten traktor, som er velegnet som hovedtraktor til mindre småbruk, men som kan bli for liten til større, effektkrevende arbeidsoppgaver.

 

2. Når en kjøper en så gammel traktor vil det ofte oppstå behov for en eller annen reparasjon. Denne traktoren er liten, men en del løfteutstyr bør en ha for å kunne utføre større reparasjoner. F.eks. garasjejekk med hjul, og flaskejekk for å kunne skifte clutch. I tillegg må en ha et gulv med plan overflate, helst betong, for å kunne trille traktordelene fra hverandre. Jeg vokste opp med Ford 3000 og Ford 4000 fra 1970-tallet på gården, og det var veldig greie traktorer, men fordi de var så gamle, oppsto det ofte feil, og etter hvert begynte det også å komme lekkasjer, p.g.a. at pakningene ble gamle og harde. Senere hadde jeg en MF 35, fra 1959, og det var en alle tiders traktor, lettkjørt, og enkelt å få tak i deler. Det som var ulempen også med denne, var at pakningene begynte å lekke. Spesielt fra dieselpumpen husker jeg. Både på Fordene og 35`en var det CAV fordelerpumpe, og det begynte å lekke ganske mye, slik at jeg måtte sende pumpen inn til et dieselverksted for å skifte pakninger. Tror det er en lignende pumpe som står på MF 130.

 

3. Før en kjøper en slik traktor, ville jeg ha kontrollert om girkasse og differensial fungerer som de skal, at det ikke er noen knaselyder når en kjører, o.l..

 

Høres dette noenlunde fornuftig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

At en 130 er passende for et småbruk er jeg ikke enig i, etter dagens standard er den for svak. Den er en direkte videreføring av den gamle MF30 og har en 1760ccm motor på 30 hester, løfter knappe 1000kg og har en meget begrenset oljekapasitet på tipputtaket. Tiden har innhentet den såpass at den nå passer bedre under hobbytraktor.

Siden den har Perkinsmotor (A4.107) er det fortsatt mulig å skaffe noen motordeler, men heller ikke her er utvalget komplett dersom du trenger noe annet en rene service-/slitedeler. Deler som bremser og radiator er ikke å oppdrive annet en som brukt.

 

Under 10 grader C begynder den å bli treg å starte, og under 0 MÅ du bruke startgass eller motorvarmer.

 

Dersom det ikke er noen sentimentale grunner for å velge nettopp en 130, ville jeg satset på en 135 eller tilsvarende fra Ford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1

Heisann. Artig å høre hva slags motor som står i den traktoren, det visste jeg ikke.

 

Vel, det kommer jo litt an på hva en definerer som et småbruk. Et småbruk kan jo være så mangt.

 

Hva skal en si, MF 135 eller tilsvarende fra Ford er jo gode traktorer, men ulempen med alle sånne gamle traktorer er at en må regne med å skru en del. Spesielt lekkasjer er det mye av.

 

Det finnes jo nyere traktorer enn MF 135 og tilsvarende, som passer til et småbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1

Kan jo bidra med en liten historie om et lite småbruk. På dette småbruket hadde de ca. 4-5 melkekyr, og de hadde jobb i tillegg til småbruket. Gresset la de i silo. Den eneste traktoren de hadde var en Ferguson gråtass, hvis jeg ikke husker feil, var det en dieselgråtass. Denne traktoren gjorde absolutt alle arbeidsoppgaver på det småbruket. Ferguson TE-F 20 hadde 25 hk ved 2000 o/min, og hadde en løfteevne på 360 kg, har hørt at løfteevnen ble noe større på de siste modellene.

 

Jeg tror vi kan konkludere med at det er delte meninger om MF 130 er en god traktor eller ikke, men deletilgangen er antagelig begrenset, og det kan være et godt argument mot å kjøpe en slik traktor. Bremsene er nok dårlige på MF 130, og med begrenset deletilgang må en også ta det i betraktning, men bremsene ble jo også fort slitt på traktorer fra denne tidsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg kan også bidra med en liten historie om min oldefar, han hadde også et småbruk med 6-7 kyr og 30 sauer og var fisker på egen båt i tilleg til gården.

Han tørket høy og la gress i silo, og til dette hadde han kun en hest. Han hadde slåmaskin, plog og vogn til hesten, men skulle han transportere noe måtte han lesse det på vognen for hånd.

 

Jeg tror vi kan konkludere med at det sikkert ble lettere når sønnen hans kjøpte sin første Porsche Allgeier, men at ingen bør anbefale noen å drive småbruk med hverken en Porsche Allgeier eller en MF130.

En MF130 klarer såvidt med en forhøster og vossakasse, men får problemer ved vått gress eller i kupert terreng grunnet løftekraft og effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

er det snakk om variert bruk som hobbytraktor/rakletraktor med litt løfting, trekking etc ville jeg mye heler hatt en mf 135 som er merkbart sterkere, seigere og noe mer robust,og sikkert en bedre eieropplevelse også, lett tilgjengelig deler etc.

 

en mf 130 kunne kanskje være bedre for å stå med et lite aggregat eller noe annet som krever begrensa krefter og der det noe mindre forbruka kan utgjøre en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1
Hei. Da får jeg beklage at jeg har anbefalt noen å drive småbruk med MF 130, og også beklage at jeg har sagt noe positivt om denne traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Bruker MF 130 til å dra ei Orkel vedmaskin.Fikk tak i ekstra girkasse og oljepumpe til å sette på kraftuttaket hos Økonomideler.Min far brukte traktoren til skogsarbeid,slått,høykjøring osv.Til dagens oppgaver er den for liten og for lett.Bremsene gjør den farlig i bratta.Ypperlig til å dra vedmaskin,bruker lite diesel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

du har da ikke sagt noe galt Nuffield, og har forsåvidt dine ord i behold om traktorens kvaliteter enten du var ironisk eller virkelig beklaget deg.. men bruk av mf 130, 135 eller noen annen traktor av den størrelsen som hovedtraktor i landbruk i næring er vel noe som hører en annen tid til.

 

kunne godt tenkt meg en 130 til aggregatet hjemme jeg, pga forbruket, men tror det er greiere for den totale eieropplevelsen å ha en 135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1

Hei igjen. Hehe. Godt å høre. Neida, jeg var ikke ironisk, jeg mente virkelig å beklage hvis jeg tar feil om denne traktoren, og kommer med villedende påstander.

 

Jeg er 100% enig i at MF 130, MF 135 og tilsvarende traktorer er for små og for tungvinte til å kunne brukes til hovedtraktor, dersom en skal leve av gårdsdriften. Hvis jeg ikke tar feil har både MF 130 og MF 135 to-trinnsclutch, og hvis en kjører en slik traktor 8 timer i strekk med redskap som krever krafttuttak, så er det ikke unaturlig at en er sliten i venstrebenet etter all inn- og utkobling.

 

En ting som jeg må erkjenne er at landbruket har forandret seg siden jeg drev litt med det. For eksempel det som vi snakket om, krav til traktorstørrelse, har endret seg. Hvis jeg skulle ha drevet gårdsbruk i dag, og levd av det, ville jeg hverken ha hatt en MF 130 eller en MF 135. Tror jeg ville ha satset på en helt ny traktor fra en velkjent forhandler så det går fort å få traktoren i gang igjen hvis noe skulle gå galt. Traktoren bør vel også være godt over 100 hk i dag. Tidene har forandret seg, vi må bare erkjenne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1

Det jeg tror en bør tenke litt over før en evt. kjøper en MF 130 er at det kan være vanskelig å få tak i deler til den.

 

På det småbruket hvor jeg vokste opp, var store deler av slåttonna basert på en tohjulstraktor med slåmaskin. Tohjulstraktoren var en grei maskin, en Honda F-700. Problemet var slåmaskinen, jeg tror det var en fransk slåmaskin, synes jeg husker at den het KIVA. I utgangspunktet var det en bra slåmaskin, men den var dessverre utslitt. Nye deler var ikke mulig å få tak i, men vi hadde et lite lager av reservedeler, mer eller mindre utslitt de også, og de sjonglerte vi med, slik at vi fikk den til å fungere igjen etter at noe hadde havarert på den. Jeg er glad i å skru, men det er ikke alltid så gøy når en ikke vet om en klarer å reparere den maskinen en er delvis avhengig av.

 

Så jeg er egentlig litt enig med deg, littlegreyfergie, at for den totale eieropplevelsen kan det være bedre å ha en MF 135. Hvis en skal bruke traktoren jevnlig er det veldig greit å ha god tilgang på reservedeler. Når det er sagt, så kan jo en MF 130 være en veldig grei traktor hvis en har traktor som hobby, og er glad i å skru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
jeg sier bare en ting, MF 130 er den værste dritten laga på 60-70 tallet har en sjøl og det er bare så vidt den driver hydraulisk drevet kløyvemaskin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...