Gå til innhold

Teleskoplaster


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en teleskoplaster til bruk hovedsaklig uttak av plansilo. Bør løfte oppunder 4 tonn og helst type farmutgave med hengerkrok, og minimum 30 km. Noen som har erfaringer? Bruker idag en JD 6920, men det ganske røff behandling av traktor og laster.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe en teleskoplaster til bruk hovedsaklig uttak av plansilo. Bør løfte oppunder 4 tonn og helst type farmutgave med hengerkrok, og minimum 30 km. Noen som har erfaringer? Bruker idag en JD 6920, men det ganske røff behandling av traktor og laster.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1
Hei, er kanskje ikke ditt merke, men en New Holland LM5060 (farmutgave) ble testet i siste nummer av maskinbladet- maskinbladet.dk.(se også video av test), hvor den fikk god kritikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mårn. McCormick TTH 150 er også en kjempe fin teleskoplaster. Råsterk 4 sylindret Sisu Euro Tier II med direkteinnsprøyting og 150 hk.

9 m høy teleskopbom med maksimal løftekapasitet 3500 kg.

3-punktsløft Kat.II med løftekapasitet 4500 kg.

Kraftuttak med 540/1000rpm.

100 l/min oljekapasitet

Hytte med patentert vendbar førerplass, noe som gjør McCormicks Tele-Trac-modell unik på markedet.

Sisu Euro 2 Tier II, 4 sylindret med direkteinnsprøyting og 150 hk.

Patentert hydrostatisk transmisjon av E.V.T.type( Electronic Varaiable Transmission) med 3 stegs Power Shift og hydrostatisk pumpe/motor, 40 km/t.

Framaksel med differensialbrems og bakaksel med elektrohydraulisk betjent differensialsperre.

Styresystem med 4 styrende hjul og 4 ulike styrealternativ.

Venderadie på kun 3,42 m.

Integrerte våte skivebremser.

 

Har vært testet i Traktor som da fikk gode kriterier.

Vis du er interesert kan du se på Lena Maskin si nett sie eller bare å ringe for et godt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva de ligger på i dag men for rundt 1 år siden lå den på 750000.

Den har ikke vært på markedet så lenge. Men er solgt rundt 5stk eller et par til i Norge. Kommer nok til å selge greit fordi det er ingen andre enn Landini som har samme sett med utstyr som cormiken. Å i tilegg er jo Landini en blåkopi av cormiken. Men ville ha valgt cormiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

McCormic/Landine er helt sikkert gode teleskoplessere, men med en egenvekt på over 7t og da det kun kan monteres hjul på størrelse med et lite framdekk-kan heller ikke være noe lavtprofildekk, så mener jeg at en slik maskin er uaktuell ute på jordet. Trekkraften i forhold til ant hk vil jo også være mye mindre enn hva man vil få ut av en traktor.

Teleskoplesser er en god lessemaskin men har ingenting ute på jordet å gjøre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med Magne. Disse maskinene er for tunge for jordet, men kjekt å kunne dra og tippe en henger, f.eks ved rundballehandtering. Halmsnitter til å strø halm i talla er et annet område.Cormicen ser fin ut, men løfter ikke noe for mye, og det er ikke solgt mange av de. Er vel og grunn til å forvente noen \&quot\;barnesjukdommer\&quot\;....JCB og Manitou er vel de store på området, og det er en god del brukt å få av de. Lurte bare på om noen har erfaringer. Tenker å bruke ca 300.000 på en slik skyss.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange som har 2 traktorer har en som går stort sett kun i lessing og rundballe/silohandtering Ola. Da er det bedre å ha en rein lesseskyss, enten hjullaster eller teleskoplaster. Mye mer robust enn en traktor med lesseapp. Trenger jo heller ikke kjøpe nytt..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjørt litt teleskop åt en kubonde,han har hatt 3 stk en manitou 120 hk med 6m ? løfte høyde en jcb med 120 hk motor og samme løftehøyde ca 5tonn løftekraft og har fortsatt en jcb \&quot\;mini\&quot\; 5o hk motor løfter 4 meter.

Både jeg og andre brukere likte manitouen best, men jeg ble også litt skuffa over den i forhold til \&quot\;prating\&quot\; vi gjorde før de kom.

Slik som kjør til grinda og strø 6 meter innafor stemmer ikke i praksis,men om det du ikke har i skuffa er for tungt er jo rekkevidden langt bedre en på traktor.

Jeg tror det skiller lite i kvalitet og pris på de så om du kjøper mf jd jcb eller mccormick spiller liten rolle,velg en etter efekt å løfte høyden du trenger,har du tungvin landbruksdrift med daglig kjøring så fremhever de seg godt i forhold til traktor.

Kjøp ikke noe gammel dritt med ny lakk ta heller en ny på leasing de holder seg godt i pris de jeg har kjørt forsvant til skyhøye priser jcb hadde 6000 timer med lite vedlikehold bom var utslitt motorn hadde gått masse timer med luftfilter som en liten rundball og gearboxen til 80 000 løk 7hadde havarert alikevell gikk den for 370 000 kosta 650 løk ny i 2005!

Skal du rase etter veg bør du ha 120 hk ikke bruk de som bulldozer eller i pukk lessing det tåler de ikke han jeg har kjørt for har jcb hjulaster nå med høytipp skuffe for å nå opp i mixern den er mere robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he nææi,men om den skal brukes til litt harde jobber utenom formixinga så vær forsiktig- de er lettkjørte og det er krefter der som en telskopbom ikke tåler like godt som et lesseapperat på hjulaster!.

Er du interesrt så spør om å få en på prøve? så ser du sjøl,men vurder en ny istedenfor brukt det er dyre deler da slitasjen kommer,den er jo billigere en john deer 6920 med laster å holder seg bedre i pris,er litt opphengt i det da jeg vet hva som var galt på de 2 min arb giver hadde og hva de ble solgt for.begrenset hva du kan gjøre av jordbearbearbeiding men på gårdsplassen er den kanon til alt ifra løfte saker til små jobber hengerfeste m tipp og brems er ikke dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...