Gå til innhold

årers avling, lav fEM! hjelp


Gjest

Anbefalte innlegg

Slo grasset helt ved begynnende skyting, 5-6 juni. Holder til i Trøndelag, enga besto seg av div årganger men var generelt veldig bra. Avlingsmengde på opp mot 1 finsnittet 3,7m avlesservogn per dekar noe jeg anser som mye når det er såpass tidlig. Alt ble lagt i marksrakk iløpet av to dager, altså slo ned alt dag 1, la marksrakk dag to og tre. Brukte ensileringsmiddel etter anbefalt mengde og litt mer på slutten. Pakket hele tiden og siloen ser fin ut, dekket den til med en gang vi var ferdige. Plast, så veiduk og sandpølser både rundt og oppå. Dyrene spiser den meget godt også. Skal jeg si noe galt om opplevelsen sålangt er det at den er forholdsvis fuktig, det renner av silokjæften når jeg kjører det inn. Tok nylig forprøve av denne markstakken og fikk et nedslående resultat på 0.77 fem. Ut ifra høstetidspunkt osv skulle jeg tro jeg kunne oppnå en plass mellom disse 0.85 og 0.9. At den er fuktig kommer nok av at det ble slått med 3.0metefs maskin og kun tørket i streng. Vurderer nå å breispre og rake sammen neste år. Har noen rundballer jeg presset 9 dager senere , under våte forhold, uten ensilering. Disse hadde faktisk 0.79 fem. Er det noen som har noen tanker rundt hva som gjør at det er så lav forenhetskonsentrasjon i markstakken?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går igjen på hedmarken også. Vi tok 1.slåtten før et eneste timoteiskudd var synlig. Perfekte tørkeforhold og godt humør til plasten lå pakket på plansiloen.

Resultatet ble 0.84 og ikke 0.94. Våre forprøver har blitt diskutert heftig i rådgivningskorpset, og svaret på lav energi er ganske enkelt det varme været som gir mer trevler(ndf/indf) og lite energi ifht. hva en normalt forventer ut fra hvordan enga ser ut. Om dette er det nye normalværet på sommerstid, så er timoteibaserte grasblandinger et tilbakelagt kapittel. Vi utfordrer nå rådgiverne/salgskonsulentene på nye blandinger som kan gi brukbare resultat ved både varmt vær, og bløte kalde somre.

Kanskje 50/50 raigras/timotei??

 

Rent praktisk når foret er som det er\; Vi har fullforblander og kan mikse med det som skal til for å optimalisere et dårlig for. Mikser for ca 20 kg melk på forbrettet og gir maks 8 kg kraftfor i robot. Ligger på 32 kg per ku.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Samme sørgeligheten her på Sør-Vestlandet. Mange som sliter med det samme, blant annet alt for høy andel iNDF.

 

Som ihuga raigrastilhenger fikk jeg i år betalt for staheten, ved at avlingene ble av glimrende kvalitet. Likevel er jeg usikker på om jeg vil anbefale å skifte over til for mye raigras, da det gir enkelte katastrofeår på grunn av avlingssvikt.

Her nevnes også 50/50 med raigras og timotei. Har prøvd lignende, men da har raigraset først konkurrert ut timoteien og kom det en tøff vinter daua raigraset, og man stod fortsatt igjen med ei ødelagt eng.

Har derimot blandet inn litt engrapp som forsikring. Synes det har fungert akseptabelt. Da er det ikke svart om man får et katastrofeår.

 

Ser at her nevnes skårlegging. Jeg mener kvaliteten gikk markant opp etter at vi startet å breispre graset. Slår man på formiddagen etter at doggen har gått og breisprer vil graset tørke i hjel ganske raskt mens det produserer sukker i sola.

Om man legger i streng vil mye av graset ligge i mørke inne i strengen. Da forbrukes istedet sukker til ånding. Særlig i varmt vær går dette fort. I tillegg tar det lenger tid før graset tørker om det ligger i streng, og man kan bli fristet til å la det ligge en natt til. Da faller kvaliteten fort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her hos meg også (verdal i nord-Trøndelag)

1.slått 30%ts og 0,78-890kg---indf--177--snitt i landet 169

2.slått 68%ts og 0,85-550kg---indf--122 snitt i landet 169

2.slått seint høsta 40%ts og 0,76fem-800kg---indf 205 snitt i landet 169

3.slått 22% ts(uheldig med mye dugg) 0,85fem-1030kg---indf--101 snitt i landet 124

 

Hva er grei indf(ufordøyelig fiber)?

 

Brei spredning og 1 døgn med bra tørk er det som gjir best resultat her...

Noen som har prøvd med ensileringsmiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1
Vi kjører alltid ensileringsmiddel, men har ikke ts% særlig over 30. Tar vare på mye sukker da. Hadde i år sukkermengder på 122, 133 og 164 g/kg ts på de tre slåttene, mot et landssnitt på 50. Breislår og tørker et døgn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sukker helt nede i 11...men det var den med høyest ts som hadde mest sukker, sikkert pga brei spredinga.

Neste år skal alt brei spres og fortørkes litt mer likt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest helmer_1

Her på østlandet (vestfold) ble det heller ikke noe å hoppe i melketaket av!! 1 slått ble 29,4% ts, 0,92 fem, sukker 40, indf 125

2 slått ble 39,6% ts, 0,79 fem, sukker 77, indf 311

3 slått ble 27% ts 0,91 fem, sukker 35, indf 122

 

Så her blander jeg 50/50 2 og 3 slått og sparer 1 slåtten til nærmere våren.

Men jeg vil ikke ha for tørt fòr, det ville ikke rådgiveren heller. Får mer i en rundball ja, men har med evnen til fòropptak også. Her er 3 slått i rundball, resten lagt i plansilo med lessevogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...