Gå til innhold

Zetor 6245


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,har kjøpt meg en Zetor 6245.Når det gjeller oljeskift på motor og gear/hydraulikk,er vell Biltemas Traktor olje mineral 10-30 et godt valg!

Når det gjeller servostyring står det i boka at en skal bruke OL-N2,hva er det?

Denne traktoren har bare gått 1470 timer og har et langt liv foran seg.Er det noe mer spesielt en bør tenke på med denne traktoren?Den får et godt liv her med brøyting og litt skogsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moparviking_1

Hei,har kjøpt meg en Zetor 6245.Når det gjeller oljeskift på motor og gear/hydraulikk,er vell Biltemas Traktor olje mineral 10-30 et godt valg!

Når det gjeller servostyring står det i boka at en skal bruke OL-N2,hva er det?

Denne traktoren har bare gått 1470 timer og har et langt liv foran seg.Er det noe mer spesielt en bør tenke på med denne traktoren?Den får et godt liv her med brøyting og litt skogsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

På servostyringen lønner det seg å bruke automatgirolje. Den er som regel rødfarget, og kalles også ATF (automatic transmission fluid) eller DEXRON. Automatoljen er dyrere, men den er lite avhengig av temperaturen. Siden du har boka så står det vel beskrevet i den om Zetorens spesielle oljefiltre? Luftfilteret er et gammeldags oljebadfilter som skal ha motorolje i bunnen. På transmisjonen finnes en sugesil med magneter i. Det er vanligvis en god del rusk og spon i den, transmisjonen er temmelig grovgjort.

Motorens oljefilter er en syklon som skal skrapes reint og vaskes. Det er faktisk et utrolig effektivt motoroljefilter, og samme systemet benyttes av Scania. Noe du skal passe på er hydraulikkpumpa. Den tåler ikke allverden. Derfor lønner det seg å koble ut pumpa ved å sette PTO-spaken i nøytral når hydraulikken ikke brukes. Gjennom året sparer du pumpa for mange timer på den måten, f.eks ved vegkjøring.

Det er mulig å øke farten på pumpa ved å kjøre PTO på 1000 o/min ved lasterkjøring eller vedkløyving, men det bør du ikke gjøre siden det gir stor pumpeslitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Dette blir en fæl avsporing fra Zetor 6945, men.... Skal han bruke traktoren en god del om vinteren, og lite om sommeren, så mener jeg at 10w30 er bedre enn 15w40. 10w30 oljen gir lettere start og smører fortere når det er kaldt enn 15w40.

Kjører du mye og vil bytte olje både høst og vår, så er det fornuftig å bruke 15w40 olje om sommeren og 10w30 om vinteren. Men med ett oljeskift pr år, og mye småkjøring og mange kaldstarter så mener jeg 10w30 er bedre. Det er en utbredt misoppfatning at tykk olje alltid smører bedre enn tynn olje. Det har jeg i allefall lært både på Esso- og Statoil-kurs for noen år siden. (Innenfor visse grenser da, selvsagt!!! Jeg mener ikke å bruke tynn hydraulikkolje i sluttdrev.) Men det mest kritiske på en slik vintertraktor er smøringen i oppstartfasen. På en motor som ikke er utslitt, så er det ingen selvfølge at smøringen blir bedre om man fyller på den tykk olje. Om oljetrykket på tomgang stiger fra 1,5 til 2 bar med tykkere olje, så blir det faktisk mer varmgang, og det er mindre oljemengde som pumpes rundt i motoren pr minutt. Vi prøvde å fylle LITT tynnere olje på navreduksjonene på lastebiler, og problemene med varmgang og lekkasjer ble straks mindre. Ikke registrerte vi noen flere havarier på lagre og drev, heller. Men da snakker jeg om 75/90 olje i stedet for 80/90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bruk motorolje på motoren, 80/90 i sluttdrev bak og foraksel/nav foran. På bakstuss brukes vanligvis 10/30 kombiolje på disse traktorene.

Om du kjøper kombiolje hos fk eller biltema spiller liten rolle så lenge begge tar oljen sin fra statoil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moparviking_1

Takker for fine svar.Det var nyttig.Det er nok det samme oljebadfilteret som jeg har på min gamle sliter Fiat 411R som jeg har hatt i 28 år og går som ei klokke. med godt stell.

Zetorn skal få et godt liv her.Får den på mandag og da setter igang med rengjøring av div.Filtere og oljeskift.Skal nok kose seg i snøen og lett skogsdrift.Har hørt at det skal være en bra sliter.

Takker så mye for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Et tips når det gjelder framakselen på Zetor: Det er omtrent håpløst å få den tett. Det lekker nesten alltid olje fra navreduksjonene. Spesielt i transportkjøring når det blir skikkelig varmt. Derfor er det ingen vits i å fylle opp navene helt til merket. Hvis du tenker på urskiva, så skal nivåpluggen egentlig stå \&quot\;klokka 9\&quot\; eller \&quot\;klokka 3\&quot\; når det fylles på olje. Gjør du det så har det rent ut en halvliter neste morgen. Slipp oljenivået ned til \&quot\;klokka 8\&quot\; eller \&quot\;klokka 4\&quot\; så blir det mindre søl. Følger du med nivået så er det mer enn nok olje allikevel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moparviking_1
Takk,det var et godt tips.Fikk min 6245 idag og er overaskende bra og kjøre.Har begynt og gå over filter,etterfylle div.men skal bytte oljer etterhvert.Det er to omvente kopper på innsiden av hvert hjul på foraxelen,hva er disse til?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Girstanga på Zetor\'\'\'\'n skal du håndtere med varsomhet. Ta det pent når du girer ut av reversen, og samme når du girer fra 1. til 2. Det hender drevene blir sittende igjen i revers, mens du har girstanga i fri. Da får du liksom ikke \&quot\;tak\&quot\; i reversen igjen.

Slipper du kløtsjen når girstanga står i fri, så går traktoren bakover.

Setter du den i et annet gir så kveler motoren seg.

Helt bakerst oppå girkasselokket, foran førerstolen, står det fem skrudde plugger eller propper ved siden av hverandre. Skjer dette må du ta opp propp nr. 2 fra høyre, stikke ned en skrutrekker og dra sleiden forover, til midtstillingen. Da går girstanga normalt igjen. Denne låsen kan strammes opp så dette ikke skjer så lett. (Litt avhengig av hyttetypen er det ikke sikkert du ser proppene. Kanskje må gulvet skrues ut, eller skjæres et hull i på 5 x 15 cm under matta.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hadde også en Zetor 7745 en gang, med lekkasje i framnavene. Jeg blandet olje/grease ca 50/50 og da ble den så godt som tett så lenge jeg hadde den.(6år)

Men det er kanskje ikke noe og anbefale, men tett ble det ihvertfall. Bor sør i landet med milde vintere, så jeg merket aldrig noe problemer med dette når det var kaldt heller.

Tenkte bare att det var bedre at det var noe som smurte inne i navene, enn å risikere og kjøre tom for vanlig olje. (Den lakk ganske mye når jeg kjøpte den.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Hadde samme plagen med min 7045 for lenge siden. De originale girlåsene er litt for svake som kan føre til at girene låser seg. Dette er uheldig hvis det låser seg i to forskjellige gir, kan føre til uheldige ting skjer nede i boksen! Anbefaler å få tak i nye og skifte, forhandler eller rutinert Zetor-mekanikker skal kjenne til problemet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Hvis man kontakter en zetorforhandler så finnes det et ombygningssett for å hindre at den låser seg i gear. Gearkasselokket må tas av, og det skal sveises på små låsestykker på sleidene. Så settes det på en gaffel under selve gearspaken som frigjør kun en og en av sleidene. Det er litt jobb men da er man garantert kvitt problemet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...