Gå til innhold

lessevogn hvor mange kniver trenger eg?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe lessevogn for å kjøre i 2 tårnsiloer på 5*8 m . Har ingen erfaring med lessevogn og lurer litt på hvor mange kniver eg trenger har 2 vogner på hånd begge lite brukt en pøttinger boss med 12 kniver 2000mod og en claas 300k tror det er 17 kniver i denne 1997mod har mest lyst på pøttinger siden denne har utpåliggende hjul og ser best holt ut. har og vurdert en orkel splitt 14 men hvordan er kapasiteten på denne eg slår ned med trepunktmaskin og raker alt med en samlerive på 3.70m arbeidsbredde rekner med at eg kan ha mer i strengen på en lessevogn en med orkelen men kuttinga er jo som en forhøster på orkelen så kan det bli bedre for? har planlagt syreutstyr på vogna. Tar imot alle tips og råd med stor takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er ihvertfall sikkert. Det er stor forskjell på kapasiteten på en lessevogn kontra en splittvogn. Jeg ville gått for en lessevogn med rotorinnmating. Ville nok satset på en vogn med flere kniver enn det du forespeiler. Hvor mange kniver det bør være avhenger jo litt av bredden på innmater, men en teoretisk kuttelengde på 4 cm er bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Perska_1

Skal fôret gjennom fylltømmer må det være godt kuttet ellers får du kjempeproblem. Har brukt ei pöttinger grand prix, men har nå kjøpt en pöttinger euroboss. Disse har 31 kniver tror jeg. En vogn med rotorinnmating snitter best, men du får 2 tonn ekstra å dra på siden disse vognene er svært tunge. Mener likevel at du bør satse på en vogn med minimum 31-32 kniver. Snittinga i vogna kan også bli påvirka av samleriva som ikke bør legge alle strå på langs. Dette vet jeg ikke så mye om, men registrerer at brukere med lik vogn kan ha forskjellig kutteresultat avhengig av slåmaskin/rive.

 

Hvis du ikke har fylltømmer og bruker silograbb vil nok færre kniver fungere ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...