Gå til innhold

Fendt vinner suverent test hos DLG


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Man greier aldri å spare inn merprisen man må betale for en Fendt med dieselforbruket.

Det som er viktig, er prisen pr traktortime over eks 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er jo ikke så mange dagene siden en her hadde regnet ut at han tjente 70.000,- i året i diesel på å kjøre Fendt fordi den brukte 5 liter mindre i timen enn konkurrentene. Jeg mente da, og mener fortsatt, at man ikke kan regne 5 liter mindre for alle timene traktoren går i året, kun de 300 timene i året den drar alt den orker i transport. Og da er besparelsen straks nede i under 10 000 kr. Men, det er da 100 000 på 10 år, det også......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk på at de 100 000 kr man evt. kanskje sparer på 10 år ikke er det samme som 100 000 kr i dag.

Hvis man skal sammenligne med innkjøpspris på traktoren må man kompensere for prisstigning/inflasjon. Da kan besparelsen f.eks bli bare 70000 kr i dagens kroneverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ser dere bruker alle slags mulige teorier på å få Fendt til å ikke være så overlegen!! Men les tallene så får dere den riktige fakta.

Fendt er faktisk overlegen når det gjelder lavt forbruk.

Å eie å kjøre en Fendt er faktisk meget gunstig med tanke på dagens kurs.

Flere av mine kolegaer har valgt Fendt på +200 hk fordi prisen har vært den samme på tilsvarede traktor, ja i noen tilfeller var Fendt billigere da riktig utstyr var montert på konkurrenten.

 

Men jeg må vel få si at den største besparelsen ligger på ca 170 hk og oppover når det gjelder Fendt, under der så er vel marginene mye mindre da det i snitt blir kjørt mindre med disse traktorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til Mr T.

 

Er vel meget innlysende at hvis det hadde vært trinnløst på PTO så hadde besparelsen helt sikkert vært der. El. kraftuttak er jo på markedet men det er for mye enegitap akkurat her, slik at forbruket på dieselen er ikke på riktig nivå. Men er sikker på at det vil komme nå framover.

Mekanisk trinnløs burde noen ha tenkt på når det gjelder PTO allerede, men etter det jeg har hørt når det gjelder dette så handler det kun om økonomi. Problemet er rett og slett at prisen må holdes på et akseptabelt nivå for at kunden har mulighet for å handle.

 

Vi ser vel dette også i dag, så skulle en traktor plutselig bli 2 - 300 hundre tusen dyrere pga av et trinnløst PTO system for å kunne spare ca 2 liter pr time. hadde det vel blitt rene kaoset inne i forumet her for å rakke ned på dette systemet. Så lett er det nok helt sikkert ikke for traktorprodusentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Vel, jeg er ikke akkurat imponert over forskjellene i disse testene som begynner å bli litt gamle. Det er jo ennå langt igjen til 10 l.pr.time som det først var påstått her. Valtraen er ikke sammenlignbar her da den ikke har trinnløskasse. JD leverer vel allerede elektrisk drift av lettere redskaper på sin 7030E-Premium. Tror nok utviklingen av kraftuttaket er veien å gå for å få traktorene til å bruke enda mindre diesel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias_1

Syns det blir litt feil stemple Fendt som \&quot\;Best in test\&quot\; bare fordi de har et godt drivstoffregnskap! Kan referere til BG\'\'\'\'s trinnløse test, der hvor Fendt ikke akkurat ble kåra som seierherre.

 

Alle merker har sine feil og mangler, og min menig er at det aller meste av annerkjente merker på markedet er gode og fult brukbare traktorer alle sammen. Det det til slutt ender på, er hvilken traktor man personelig liker best. For noen er drivstofføkonomien det viktigste, for andre er kanskje førermiljø eller forhandler det viktigste! Det varierer fra person til person.

 

Jeg personelig ville valgt John Deere før Fendt, andre ville kanskje valgt motsatt, eller noe helt annet for den saks skyld.

Greit at Fendt muligens er billigst i drift på en del områder, og at de har en av de bedre trinnløse girkassene på markedet. Men dette er foreløpig ikke god nok grund for meg til å velge Fendt. Men dette er selvfølgelig bare min personelige mening.

 

Mvh.

 

Mathias D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor-Harald_1

når jeg kjøpte en til traktor høsten 2009, så hadde jeg fryktelig lyst på en fendt 818, men etter å ha fått satt opp den traktoren men det jeg trengte med utstyr som, nokia tri2 dekk pigget på egen felg, laster, brøyteplage ekstralys, luft, 50km, + div div, så var den ca 276000kr dyrere en case puma cvx 180 med samme tilbehørs spek,

men pga litt lang leveringstid så gikk jeg heller for en cvx165 som allerede sto i lande, å kunne ta av 30000 til i prisen, så klart det måtte bli puma da, bedre hytte å førermilje, å 300000kr spart,,,

du skal eie den fendt lenge før du har klart å trylle inn det på kun drivstoff, å til de som påstår at man får mere i gjenn for en brukt fendt, de tenke ikke på at når de får \&quot\;200000\&quot\;mere for en 2007mod så va sikkert prisforskjellen \&quot\;250000\&quot\;på tilsvarende traktor fra annen fabrikat,

 

vill bare til sist si, jeg liker fendt, har kjørt mye med 716-818 og 926, men når det kommer til sånn som dagens marked er blitt, så tar jeg meg ikke råd til å bruke 300000kr mere en det jeg trenger for å få jobben unna, å sist men ikke minst når jeg har en annsatt som er stor å kraftig, å han må \&quot\;kle\&quot\; på seg hytta til fendt, ja da taper den litt hos meg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vi fikk i våres min 4. Fendt til gards. Denne gangen ble det en Fendt 820 Vario TMS. Har holdt meg til samme merket nå i litt over 30 år og er fortsatt godt fornøyd med denne traktoren.

Så hvorfor velger jeg akkurat dette merket? Er vel bare en ting å si om det, og det er stabiliteten denne traktoren har når det gjelder drift. Jeg har pr.dags dato \&quot\;bank i bordet\&quot\; ikke hatt noen som helst stopp av noe slag! Kun noe småtteri som jeg har forårsaket selv!

 

Dieselforbruket taler selvsagt til fordel, som det tidligere også er nevt her i forumet. Mine kostnader på traktor er meget små når vi samenlikner våres utgifter vi gardbrukere i mellom.

 

Kjøreteknisk vil jeg si at Fendt er i en særklasse, men det er selvsagt øye som ser. Jeg har virkelig problemer med å kunne håndtere en traktor nå uten bla kjørespak/pedal.

 

Det som videre taler til fordel når jeg nå valgte 820 er at alt utstyret som jeg trenger + litt til er standard på Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...