Gå til innhold

Fendt vinner suverent test hos DLG


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Nyheter

 

 

Start nyheter | Kategorier | Søk

 

Fendt vinner test etter test

Nøytrale sammenlignende tester som ble utført av det tyske instituttet DLG og offentliggjort landbruksmagasinet Profi i fjor høst slår fast at Fendt bruker minst drivstoff. Ja, ikke bare minst, men så mye mindre enn sine konkurrenter at det virkelig er store penger å spare på å velge Fendt. I følge testene er forskjellen mellom for eksempel en Fendt 820 Vario og de dårligste konkurrentene i samme klasse hele 10 liter i timen. Med en dieselpris på 6 kroner og en driftstid på 1000 timer i året, blir dette fort et tresifret beløp.

Det er ingen tvil om at drivstoffet utgjør en stadig større kostnadsfaktor både i entreprenørbransjen og i landbruket. I det totale regnestykket representerer den i dag over halvparten av kostnadsbildet og er dobbelt så høy som anskaffelseskosten.

 

Fendt i særstilling

Derfor er det viktig for traktorprodusentene å satse på en teknologi som reduserer forbruket samtidig som den opprettholder, ja helst forbedrer, ytelsen. På dette området er Fendt i en særstilling. Kombinasjonen av de nye moderne motorene i COM III-serien, Variotransmisjonen og det unike TMS-systemet gir unike muligheter for å optimalisere drivstoffutnyttelsen.

Dette er teknologi som nå leveres i hele rangen fra Fendt 300 Vario til Fendt 900 Vario. Derfor er det også interessant å registrere at både Fendt 312 Vario, Fendt 415 Vario, Fendt 820 Vario og Fendt 936 Vario kommer ut av sine respektive tester med suverene resultater og toppkarakterer for drivstofforbruk.

 

Moderne motorer

La oss begynne med motorene. Fendt Vario-serien har topp moderne motorer med samme avanserte teknologi som du finner igjen i tyske bilmerker som BMW, Mercedes, Audi og Volkswagen. Det innebærer både common rail høyttryksinnsprøytning, avansert eksosresirkulering, flerventilsteknikk, turbo, intercooler med mer. Kort sagt byr motorene på den mest avanserte teknologien som finnes i markedet i dag. Resultatet av dette er høye ytelser med flate dreiemomentkurver der du får maksimalt med krefter på lave turtall og en tøyelig fleksibilitet med store reserver som gjør at du beholder momentet over et vidt turtalsområde. Høyttrykksinnsprøytningen i common rail systemet bidrar til en optimal forstøving og utnyttelse av drivstoffet med perfekt timing av antenningstidspunktet. Flerventilsteknikken sørger for at motoren puster lett. Turbo og intercooler komprimerer og dytter inn nok luft til et perfekt blandingsforhold og resirkulering av eksosen sørger for at eventuelle uforbrente rester av drivstoffet på nytt blir satt i produksjon.

 

Elektronisk sammenkobling en nøkkel

Variotransmisjonen er fullstendig trinnløs og styres normalt via en elektronisk betjening i Variospaken ved førersetet som regulerer utvekslingsforholdet. Via TMS kan styringen av transmisjonen og motoren kobles sammen slik at du både styrer utvekslingen og motorturtallet i samme bevegelse med Variospaken eller kjørepedalen. Dette innebærer at traktoren selv finner det optimale forholdet mellom motorkraft og utveksling. Denne egenskapen er unik for Fendt og et vesentlig bidrag til det lave forbruket. For eksempel åpner det for at du kan holde maksimal transporthastighet på 50 km/t med så lavt turtall som 1400 omdreininger. Det sier seg selv at du da bruker mindre drivstoff enn en konkurrent som kanskje må opp i maksimalt turtall på 2500 omdreininger for å oppnå samme hastighet. Samme forhold blir også gjeldende i tungarbeid på jordet eller anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyheter

 

 

Start nyheter | Kategorier | Søk

 

Fendt vinner test etter test

Nøytrale sammenlignende tester som ble utført av det tyske instituttet DLG og offentliggjort landbruksmagasinet Profi i fjor høst slår fast at Fendt bruker minst drivstoff. Ja, ikke bare minst, men så mye mindre enn sine konkurrenter at det virkelig er store penger å spare på å velge Fendt. I følge testene er forskjellen mellom for eksempel en Fendt 820 Vario og de dårligste konkurrentene i samme klasse hele 10 liter i timen. Med en dieselpris på 6 kroner og en driftstid på 1000 timer i året, blir dette fort et tresifret beløp.

Det er ingen tvil om at drivstoffet utgjør en stadig større kostnadsfaktor både i entreprenørbransjen og i landbruket. I det totale regnestykket representerer den i dag over halvparten av kostnadsbildet og er dobbelt så høy som anskaffelseskosten.

 

Fendt i særstilling

Derfor er det viktig for traktorprodusentene å satse på en teknologi som reduserer forbruket samtidig som den opprettholder, ja helst forbedrer, ytelsen. På dette området er Fendt i en særstilling. Kombinasjonen av de nye moderne motorene i COM III-serien, Variotransmisjonen og det unike TMS-systemet gir unike muligheter for å optimalisere drivstoffutnyttelsen.

Dette er teknologi som nå leveres i hele rangen fra Fendt 300 Vario til Fendt 900 Vario. Derfor er det også interessant å registrere at både Fendt 312 Vario, Fendt 415 Vario, Fendt 820 Vario og Fendt 936 Vario kommer ut av sine respektive tester med suverene resultater og toppkarakterer for drivstofforbruk.

 

Moderne motorer

La oss begynne med motorene. Fendt Vario-serien har topp moderne motorer med samme avanserte teknologi som du finner igjen i tyske bilmerker som BMW, Mercedes, Audi og Volkswagen. Det innebærer både common rail høyttryksinnsprøytning, avansert eksosresirkulering, flerventilsteknikk, turbo, intercooler med mer. Kort sagt byr motorene på den mest avanserte teknologien som finnes i markedet i dag. Resultatet av dette er høye ytelser med flate dreiemomentkurver der du får maksimalt med krefter på lave turtall og en tøyelig fleksibilitet med store reserver som gjør at du beholder momentet over et vidt turtalsområde. Høyttrykksinnsprøytningen i common rail systemet bidrar til en optimal forstøving og utnyttelse av drivstoffet med perfekt timing av antenningstidspunktet. Flerventilsteknikken sørger for at motoren puster lett. Turbo og intercooler komprimerer og dytter inn nok luft til et perfekt blandingsforhold og resirkulering av eksosen sørger for at eventuelle uforbrente rester av drivstoffet på nytt blir satt i produksjon.

 

Elektronisk sammenkobling en nøkkel

Variotransmisjonen er fullstendig trinnløs og styres normalt via en elektronisk betjening i Variospaken ved førersetet som regulerer utvekslingsforholdet. Via TMS kan styringen av transmisjonen og motoren kobles sammen slik at du både styrer utvekslingen og motorturtallet i samme bevegelse med Variospaken eller kjørepedalen. Dette innebærer at traktoren selv finner det optimale forholdet mellom motorkraft og utveksling. Denne egenskapen er unik for Fendt og et vesentlig bidrag til det lave forbruket. For eksempel åpner det for at du kan holde maksimal transporthastighet på 50 km/t med så lavt turtall som 1400 omdreininger. Det sier seg selv at du da bruker mindre drivstoff enn en konkurrent som kanskje må opp i maksimalt turtall på 2500 omdreininger for å oppnå samme hastighet. Samme forhold blir også gjeldende i tungarbeid på jordet eller anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ups, dette må jeg si var meget overbevisende. Dette er jo akkurat de testene som diverse folk har etterlyst! Nå er de virkelig her og slår fast en gang for alle hvor suveren disse traktorene er. Takk takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ingen som sier at fendt er en dårlig traktor, men at den er best er vel og ta hardt i.. Hvis du leser tester gjordt i utlandet ser du at det er andre merker som bruker mindre diesel og mindre effekt tap i transmissjon osv. Sikkert en super traktor men det kommer vel litt ann på smak og behag:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til Rune.

 

Bare for ordens skyld. Hvilken traktor har du Rune. Skulle vært kjekt å vite! Hver eneste gang Fendt er ute og vinner noe, så er Rune ute og rakker ned. Hadde det ikke vært en tanke og si, nei så bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cat307_1
Har sett disse testene, å har prøvd Fendt, å det går bra, men det er ikkje dermed sagt att traktorene er bra, Dei har en dritt dårli hytte med null utsikt, dårli innsteg å ett varmeapparat fra før krigen. med dette har jg dratt den konklusjonen att jg heller bruker litt mer diesel å kjører en traktor jg kommer meg ut å inn av å ikkje fryser ihjel inni.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Rune: Dagens beste innlegg!!:-)

 

Denne testen er i fra 2007 etter det jeg kunne finne ut... Jeg vil sparke ballen videre til BG- redaksjonen. Kan ikke dere prøve å få til en test med forbruksmåling mellom de trinnløse traktorene? Så kanskje vi kan få bekrefte/avkrefte myten om at Fendt bruker 5-10 liter diesel mindre pr. time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kilden var Eikmaskin.

 

Er det noen som klarer å skaffe til veie testen? Denne begynner jo nå å bli gammel og det har skjedd noe på traktormarkedet sidnen den gang. Hadde vært interessant om noen hadde testet dagens trinnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei på dere.

 

Det er mye morro som blir skrevet på dette forumet! Noe riktig og noe galt.

 

Hvordan utføres testene hos f.eks DLG eller hos andre testsentre! Det er nok helt riktig som en her i forumet skriver at Fendt bruker ikke så mye mindre diesel ved max belastning enn andre traktorer i samme størrelse. Men hvordan har det seg da at testene viser at Fendt havner alltid godt ut? En skal huske på at de aller fleste store test sentrene kjører en meget omfattende test som ombefatter absolutt all type kjøring.

De prøver å simulere akkurat den type kjøring som f.eks bonden eller en entreprenør har. Det er da Fendt kommer så godt ut fordi motorelektronic synkroniserer så godt med girkasse slik at maximalt dreimoment opprettholdes til enhver tid til så lavt turtall som mulig. Uforbrendt diesel resirkuleres tilbake til forbrenning osv. Det er etter f.eks simulert kjøring i 500 timer at snittforbruket utregnes.

Det er mange års samarbeid med bla BMW, VW osv. som gjør dette forspranget innen elektronic mulig, og dermed et veldig lavt igjennomsnittsforbruk.

 

Håper at dette inlegget er til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
enig med deg Tracker. jeg har en Valtra direct N 142 og min svoger en Fendt 415 tms. det er ikke så store skilnaden i drivsstofforbruk hos oss. men den er jo litt forskjellig kjørestil og kan også være forskjell i type arbeid. skal prøve og teste litt i vår og sommer og sammenligne litt mer. men jeg vil gjerne som du Tracker: kan Bedre Gårdsdrift ta ideen og lage en liten test og reportasje om diesel forbruk av de forskjellige vario traktorene i samme størrelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Rune: Forstår kva du meinar. Er det ikkje nettopp slik dei fleste testane er? \&quot\;Standar\&quot\; traktorar med svært forskjellig utstyrs nivå, ikkje berre transmisjon men også fjøring/ikkje fjøring, hyraulikk uttak osv. Klart Fendt kjem godt ut i slike testar når det ikkje vert teke meir hensyn til pris. Håpar BG lagar ein test med likt spesifiserte traktorar med trinnlaus gir.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har også hørt om testene som blir utført, og hvordan de blir utført. DLG har ikke bare testet Fendt med variokasse, men også flere andre med trinnløs, så at Fendt ikke har konkurranse er feil. Vi må vel bare bite i oss at Fendt er best på drivstoff, særlig igjennomsnittsforbruk. Jeg regner med at de siste testene vil bli klar for media i løpet av høsten. Håper de blir offentliggjort for det Norske markedet. Uansett så kan vi vel klare å søke opp disse testene på internett en gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fendt er en veldig bra traktor(trur vi kan kalle den verdensmester!!!!) kjørte en gammel 311 en heil sommer kombinert vei og terreng kjøring ikke den råeste i terrenget men veldig drift sikker,disse nyere er vel bygd med et formål og det er nærings markede,men trur nok som det blir skrevet her at det er flere gode merker,å så er det vel slik at alle merken hevder at de er det beste merket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Hvis Eikmaskin er kilden så er det typisk at de drar fram en gammel test, og til og med hvor Fendt var den eneste med vario. Eik har alltid vært dyktige på propaganda. Og når testen er utført i Tyskland så er det ikke annet å vente enn at en tysk traktor vinner. Jeg har lagt merke til at når det tyske tidsskriftet Auto Motor und Sport tester kollisjonssikkerhet i biler så vinner alltid Mercedes og/eller BMW. Men hvis det svenske forsikringsselskapet Folksam setter opp en statistikk over graden av alvorlige personskader per kollisjon så vinner alltid Volvo og SAAB. Mercedes og BMW ligger helt sikkert i verdenstopp på sikkerhet. Men forsikringsselskapets statistikk baserer seg tross alt på ulykker som har skjedd, og ofte utforkjøringer, mens laboratorietester bare er en kollisjon inne på et betonggulv.

Vi har vel alle lest BG\'\'\'\'\'\'\'\'s trinnløstest i fjor høst. Hvis jeg ikke husker helt feil så skrev BG at de hadde utelatt test av drivstofforbruket med hensikt. En slik test er nemlig svært omfattende og ikke minst svært kostbar å gjennomføre.

I tillegg så tar BG en stor risiko ved å offentliggjøre resultatet som faktisk skal være \&quot\;vitenskapelig\&quot\; dokumentert. De som evt kommer dårlig ut i en forbrukstest vil alltid lage spetakkel i media og hevde at testen er utført på feil måte osv. F.eks. at testen har for stort innslag av ren transportkjøring langs vei men burde hatt tung jordbearbeiding i stedet, eller tungt PTO arbeid. Testresultater som går på sjåførenes opplevelser og følelser er lettere å sette på trykk. Og jeg må si at BG har et poeng. Tenk bare på hvordan de skulle gjort det i praksis, med 6-7 traktorer? Alle traktorene måtte kjørt den samme transportetappen to-tre ganger, med den samme tilhengeren, og med 6 ulike sjåfører. Så måtte man f.eks. frest snø i x antall timer med hver traktor, eller presset 10 rundballer x 6 sjåfører (vanskelig på samme årstid som snøfres). Uansett ville det kostet store mengder diesel og vakt adskillig harme. Det er lettere å gjøre det for et tysk magasin med et enormt opplag, i forhold til BG som tross alt er solgt i et ganske beskjedent antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Her er de siste testresultatene som er å oppdrive. Testene er utført av DLG. Testene er utført uten å favoritisere noen av mekene, dvs at DLG er kun et testsenter som utfører test av alle mulige merker uten å tenke på hvilket merke som blir testet.

 

Her er noen få taktorer:

 

John Deere ca 200 hk. Fendt ca 200 hk. Valtra ca 200 hk.

 

Valtra: Pto 540E 238g/kwH 33 l/pr time.

\&quot\; \&quot\; 1000 260g/kwH 42 l/pr time.

\&quot\; \&quot\; Max arb 308g/kwH 37,5 l/pr time.

\&quot\; Transport 336g/kwH 20,3 l/pr time.

 

John Deere Pto 540E 238g/kwH 39,6 l/pr time

\&quot\; 1000 237g/kwH 38,9 l/pr time.

Max arb 264g/kwH 34,1 l/pr time.

Transport 303g/kwH 19,6 l/pr time.

 

Fendt Pto 540E 216g/kwH 34,4 l/pr time.

\&quot\; 1000 230g/kwH 39,7 l/pr time.

Max arbeid 243g/kwH 31,4 l/pr time.

Transport 232g/kwH 15,0 l/pr time.

 

Det viser seg at både John Deere og Fendt liker seg best ved lave turtall. Det er også på disse turtallsområdene forskningen har foregått. Så snart traktorene blir satt i arbeid hvor turtall og framdrift får en kombinasjon blir forskjellene store ifavør av de beste merkene.

 

Her ser dere endel variasjoner på forbruk. Valtra kommer såvidt best ut på Pto 540E uten kjøring. Men når traktoren settes i bevegelse tar Fendt og John Deere over.

 

Variere fra ca 4 - 6,1 liter pr. time i forbruk på max arbeid med pto og ved transport til fordel for Fendt. Dette gir dermed store utslag i igjennomsnittsforbruk pr. år.

 

Håper dere setter pris på denne innformasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til info:

Var innom den siden og tittet, sammelignet fort ( - og sikkert galt) JD 7530 og en Fendt på litt under 200 hk mot Deutz-Fahr Agrotron M640 - der var agrotron\'\'\'\'n billigest i drift på nesten alle områder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Her er linkene til de testen Jostein refererer til:

 

Test Valtra T191 Advance i år 2007:

http://www.dlg-test.de/pbdocs/traktoren/Valtra_T_191_Advance.pdf

 

Test av John Deere 7530 Autopower i år 2008:

http://www.dlg-test.de/pbdocs/traktoren/John_Deere_7530_0808.pdf

 

Test av Fendt 820 Vario TMS i år 2007:

http://www.dlg-test.de/pbdocs/traktoren/Fendt_820_Vario_TMS.pdf

 

Valtraen er vel dem eneste uten variotransmisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til skeptisk:

 

Helt riktig som Mr.T skriver. Sjekk g/kw.h så får du de riktige tallene i forhold til hva som brukes i drivstoff pr hestekreft.

 

Her havner DF forferdelig dårlig ut. Rett skal jo være rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...