Gjest Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hei folkens! Vurderer å kjøpe meg en Fiat 80-90 (eller annen i 90-serien) Budskjettet er stramt, så en strøken traktor blir det nok ikke. Lurer derfor på hva jeg må se etter når jeg skal se på en slik. Vet fra før at disse er utsatt for rust i hytta, og at clutchen er dårlig. Hva annet er det som ryker når fiatene har gått noen timer? Hvor dyrt blir et evt clutchbytte? Og er det stor forskjell på de brede komfort-hyttene kontra vanlig? Har en på hånda, men med vanlig smal hytte. All info og innspill mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maskin_1 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hei folkens! Vurderer å kjøpe meg en Fiat 80-90 (eller annen i 90-serien) Budskjettet er stramt, så en strøken traktor blir det nok ikke. Lurer derfor på hva jeg må se etter når jeg skal se på en slik. Vet fra før at disse er utsatt for rust i hytta, og at clutchen er dårlig. Hva annet er det som ryker når fiatene har gått noen timer? Hvor dyrt blir et evt clutchbytte? Og er det stor forskjell på de brede komfort-hyttene kontra vanlig? Har en på hånda, men med vanlig smal hytte. All info og innspill mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Ja du kan godt kjøpa ein 80-90, eg har sjølv hatt ein 89 mod. Den kjørte eg ca 4-5000t, og eg hadde ikkje noko reperasjoner av betydning.Men eg syntes den var litt lat så eg monterte turbo på den,og tok ut ca.90hk.Teknisk hos AK maskiner anbefalte ikkje meir p.g.a. gear og bakaksler,men motoren kunne tåla opp til 120 hk.Traktoren blei mykje seigare etter turbomonteringa.Eg brukte traktoren i jordbruk og til å dra ein 8t dumperhenger.Det einaste minuset var at den rusta lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ove_Bonde_1 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Ja Fiat 80-90 DT er ein kjempe traktor og det er ein fordel med turbo om Dykk skal bruke den til transport,snøfresing eller anna tongt arbeid. I skog og med vannleg gårdsarbeid har eg god erfaring med denne traktor,eg foretrekker den brei hytta. Når det gjeld clutcth,so er prisen som Markus oppgjer på 2000 kr dette er kunn clutch plate. Som oftes byttes det komplett,og prisen der er ca 8-9000 kr og pris på arbeid kan eg ein rekne med ca 6000 kr,alle priser +MVA. Det ein bør sjekke ved kjøp er rust,og bolt for styresylinder(dette let seg lett reparere.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maskin_1 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Takk for tilbakemeldinger. Den vil ikke bli hard brukt, hovedsakelig til brøyting av min private veg, og diverse småjobber her hjemme. I tilleg vil det bli noe hengerkjøring. Bruker idag en 45hester til samme jobbene (unntatt hengerkjøring), så en 80-90 vil jo bli en stor forbedring i seg selv. Øyvind: finnes det ferdig turbokit til disse motorene, eller må man lage manifold selv? Evt pris på en slik konvertering? Er det spesielle plasser jeg bør se etter rust? Skal se på en 85 modell en av dagene, har gått 7000 timer, men den er rimelig og har laster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Eg fekk montert turbo hos AK forhandler, det var eit komplett sett som dei hadde.Prisen trur eg var ca.15000,- men det var i 1999 så det har vel blitt noko dyrare no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maskin_1 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Traktoren jeg vurderer har fått byttet dynamo, batteri og starter. Er det andre dyre el-komponenter man bør være obs på? glødehjerne, varmevifte feks? holder girkasse/drivverk når 80-90\'\'n begynner å dra på timene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maskin_1 Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Er det noen forskjeller av betyding på 80-90 og 90-90? Er den fysisk større, eller er det bare hentet ut 10 hester mer av samme motor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 80-90 e firesylindra 3,9 liter. 90-90 e femsylindra.4,9 liter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bache_G_1 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 ved kjøp av 80-90 sjekk også om det er lekkasje rundt akslingen som trekksrengene er festa i. når det gjelder el-system, så kan også tenningslås og sikringsboks ta kvelden. 80-90 og 90-90 er to helt forskjellige traktorer. 90-90 har annen girkasse og bakende, og har separat olje mellom girkasse og bakaksel, noe 80-90 ikke har.faren ved dette er at oljenivået ikke bakakselen er høyere enn i girkassa, og ved en intern-lekkasje renner girkassa full, noe som fører til altfor høyt trykk i girkassa som kan føre til at noe går skeis. for å fikse en slik lekkasje må hytta av, og traktoren kløyves. men dette må jo selvsagt ikke skje, men sktu ut nivå-pluggen på girkassa og sjekk at ikke nivået er for høyt hvis du skal se på en slik en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Hva skiller en 82-94 og 88-94 fra traktorene i 90serien? Er det en 80-90 bak nye motordeksler og med komforthytta, eller er det andre betydelige forskjeller? Girkasse og hytte virker hvertfall likt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Ja skjekk clutchen litt nøye. har hatt 70-90, 80-90 samt en sen utgave av 110-90. hadde flere clutch bytter på 70-90 og 80-90. 110-90 har ikke dette vært noe problem, kald start egenskapene kan du jo spøre om. 70-90 har vært motorvarmer gris fra 1 dag. mens 80-90 går greit på kalde dager. det med rust er ikke så farlig på en 20 år gammel traktor mener jeg, er bare og lakkere litt og bruke glassfiber sparkel ved støre skader, bortsett fra dieseltanken, naboens 80-90 rustet hull der det var noe f***** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hva mener dere da, er 94-serien verdt merprisen kontra 90-serien? Ser jo unektelig mer moderne ut, men er det ingen andre forskjeller enn betjeningen av 4wd og sperre? Ang bytte av clutch, er det noe en hobbymekaniker kan gjøre selv? Bytter greit clutch på bil selv, men er litt skeptisk til å dele en traktor, er jo endel kilo som skal flyttes på. Er det noen utfordringer foruten manøvreringen av forpart og bakstuss? Laster gjør vel ikke saken enklere... Kom med erfaringer og tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Er det standard med turbo på 88 94? står det på konedata.net, men? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Hei! En 88-94 er stort sett en 82-94 med turbo, og en 85-90 er stort sett en 80-90 med turbo, så vidt jeg vet. Mvh Gudbrand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tA_1 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Har ein 70-90 86 mod den har vore seig,fortsatt i drift 2-300 t i året Den fekk ettermontert turbo v 6000t og blei som ein ny traktor. Har runda 10\"\; og like sprek Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tracker_1 Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Hvor lang tid må man regne med for å bytte clutch på en 80-90? Er det vanskelig å komme til for å få den delt? (Det er laster på den.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Lasteren må selvsagt av, sannsynligvis brakettene også. Mulig disse kan sitte fast bak og bare løsnes fra motoren, kommer vel an på typen. En bolt midt på toppen av clutchuset kommer du til gjennom en gummiplugg i gulvbelegget/transmisjonstunellen i hytta, under sikringsboksen. Ellers noe trangt, men det går greit. Regn med 8-10 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 mener du 8 - 10 timer på å kløyve den eller på hele jobben ?? må hytta skrues løs og løftes helt vekk så man bare står igjen med skrotten ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn_1 Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 10 timer på hele jobben å dele en 80-90 det går med laster hvis alt går som det skal. men da har du alt tilgjengelig, talje og sikkelig jekk behøver ikke å ta av lasterbrakketene, sitter i bakkant på girbokshuset, så delingen er rett framfor bak feste på brakktene er 3 skruer på toppen på girboksen som må tas igjonnom det hullet under sikringsboksen. Så har du 2 skruer en på hver side som må tas nesten i fra bakhjulet med en 3 4 forlegnere finner den lett på venstre side men på høyre side der er utfordringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Hei Jeg vurderer å kjøpe en fiat 85-90. Den har gått ca 6000 timer, overhalt clutch og nesten nye dekk. Den bærer preg av bruk med ellers i god stand. Denne skal brukest i skogen med vinsj på. Er det noen som har noen tips ang denne typen traktor+ På denne er det galvanisert så det skal ikke være noe rust. Er det 80-90 hk i denne? Jeg har bare vært en snartur og kiket på denne da, må inn og se mer på den om det blir kjøp. Det er montert laster på denne. prisen er uten at jeg ha prutet ennå: 139.000 kr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=43507331 Synes disse er ganske lettkjørt, brytere for 4wd og diff sperre, ser bra ut, nyere laster, ikke buk? ett stykke nord i landet, koster litt mere. Hvis du ikke har kjøpt allerede da:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar