Gå til innhold

fiat 110-90


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest larsen_1
hei lurer på og kjøpe meg en slik traktor. noen som har innspill på denne type traktor. de nyeste fiatene er vel bra?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1
når startet de med aircondision på 110-90? har ikke så mye tro på nyere traktor med mye fiks fakseri. det enkle er ofte det beste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Dette er en helt ok traktor for den som ærlig nok leter etter en solid og mest mulig mekanisk traktor.

 

Som Markus sier, til å være en traktor fra seint på 80-tallet er førermiljøet bra. Får du med et sett nye Peltor med radio på handelen har du god grunn til å være fornøyd - og dette mener jeg i en positiv forstand. Trolig var det vel denne og en John Deere 50-serie som var lengst framme på førermiljø da. Hytta er kanskje litt trang, men det er en vanesak. Den har en fin vippebryter for løft og senk av armene, og spakene for tipputtaka sitter ok plassert. Innkoblinga av kraftuttak med manuell clutch venner man seg greit til, og oversikten er ok, sjøl om litt kortere utgaver av mennesket (som meg sjøl) må strekke seg godt ut bakover for å se noe når man kobler hengere.

 

Flere av disse er det ettermontert turbo på, og det kan være ok det - men med mange følger det også et vanvittig effektuttak, gjerne opp mot 150 hk. De ville jeg nok holdt meg unna, tross alt er dette en liten og lett traktor sjøl etter orginaleffekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Synes jeg leste i et annet innlegg at du skulle bytte din MF 6470 i en Fiat 110-90. Komfortmessig sett er jo det som å gå fra en Mercedes til en Lada... Fiat 110-90 har dårlig oversikt, trege girspaker, ikke EHR, ikke clutchfritt vendegir, høyt støynivå, osv...Men selfølgelig, hvis ikke dette betyr så mye så er jo Fiat en solid og enkel traktor der du ikke vil bli plaget med div. feilkoder:-) Jeg ville i såfall tenkt meg om to ganger før jeg byttet:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Må arrestere deg Vegard med ditt utsagn at det sansynligvis kun var Fiat 90-serie og JD 50-serie som hadde brukabare førerhyttet på denne tida.

Du må jo ikke glemme Ford sin Q-cab fra 77 som holdt seg helt på markedet til 1992 da Ford 10-serien MKIII ble erstattet med 40-serien.

\;)

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Vi er da tross alt litt subjektive her, er vi ikke Magne og Markus? :)

 

Men både Fiat, John Deere og Ford fra den tida er traktorer som holder seg godt, så for å være særdeles politisk korrekt kan jeg vel si at 110-90\'\'\'\'en var i toppsjiktet hva komfort angikk på sin tid?

 

Og tilbake til subjektiviteten, når det kommer til Ford er jeg nok litt enig med Markus om at den hytta steig noen hakk i gradene med MK III og sideplasserte girspaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hr Markus S og Vegard...

:))

Vår gamle Ford 6700-4WD fra 1977 har to stk sidemonterte girspaker med tilnærmet vendegir på gruppegirspak (rett tilbake for 2L/H gir.)

Videre finner man mellom kløtsj og bremser DaulPower hurtiggir med 18% hastighetsreduksjon og 22% mer trekkraft..dette etter tall fra Ford..

Men flatt gulv helt bak har den ikke, men bak sete er det passe brei og lang plass til at man som liten kunne sove bekvemt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1
er det mye støy i førerhytta på fiaten da? det virker som og være meget solide og polstrete hytter. kjører ca 150-200 timer i året, hovedvekten om sommeren våronn og rundballepressing . trenger ikke en supermoderne traktor til det. det er ikke av og kjøre mest mulig traktor jeg tjener pengene mine. å er et en sterk og driftsikker traktor med lite prakk så veier det mye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Vel, i forhold til en ny MF så har den nok et høyt støynivå. Vil tro det ligger litt over 80 db/A. Og som sagt tidligere hvis ikke du forlanger topp komfort så betyr dette lite. Det finnes mye fint fra Peltor som stopper støyen:-D Hvis du ikke kjører mer enn 150-200 timer i året så er det nok god økonomi i å kjøre gammel Fiat.

 

Når det gjelder andre traktorer så var vel MF sin 3000 serie langt fremme når det gjelder god komfort. Case sine XL hytter var og bra. Minsuset for begge er noe dårlig sikt til siden pga. brede B-stolper. John Deere sine SG2 hytter var bra når man bare fikk klemt seg inn og ned i setet. Minuset her er dørstolpen midt i sikten fremover, og at man sitter mer eller mindre rett over bakaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1
Når det er snakk om komfort på gamle traktorar, må de ikkje gløyme Fendt. Har ein 307 LSA frå -86. Suveren komfort den dag i dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Hei, har nå hatt min blå 110-90 med fabrikkmontert turbo og 38\'\'\'\'\'\'\'\' bakhjul i vel ett år. Kjempetraktor - fin og en virkelig sterk arbeidsmaskin! Ikke noe tull med denne. Hadde kun gått ca 1000 timer da jeg kjøpte den. Argumentene for mitt kjøp var at dette er en enkel mekanisk traktor uten alle feilkilder som elektronikk gir, meget prisgunstig i forhold til andre merker, kjent for å være stabil og problemfri. Traktoren er jo dessuten også kjent for sin gromlyd og sitt turbohyl !

Jeg er på jakt etter bukbeskyttelse og en trekkrok som bygger mindre under bakstussen ettersom jeg bruker den noe i skogen - er det noen av dere som vet om noe slikt ? Har undersøkt med AK, men det finnes visstnok ikke igjen slikt på lager. Har også undersøkt med tidligere Frog Trio Sveis på Hønefoss, men de hadde ikke de nødvendige tegninger etter konkursen i Frog Trio.Kunne etterhvert også tenke meg å ta ut dieseltanken bak setet for å få plass til vendbart sete og montere dieseltank i fronten istedet. Dette var mulig å få utført tidligere - er det noen som kjenner til noen med nødvendig kompetanse og utstyr til å gjøre en slik jobb slik at det blir bra ?! AK maskin kunne tidligere levere disse traktorene med disse modifikasjonene, men dessverre ikke nå lenger.Har forøvrig forstått det slik at kineserne kjøpte rettighetene til 110-90, jfr annonsering på Mascus.Nye kan kjøpes fra Kina, men minimum 2 traktorer pr handel og typegodkjenning må eventuelt innhentes selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for info! Ja, jeg har snakket med AK om en slik eventuell ombygging. Slik jeg har forstått det så var det Frog Trio Sveis som leverte fotbrønn og fronttank hvorpå AK foresto montering/tilpasning. Har snakket med de tidligere Frog Trio Sveis gutta, men de har ikke lenger de aktuelle tegningene i kjølvannet av nedleggelsen.

Det er mulig å få tak i brukte eldre trekkroker som ikke bygger så langt ned - vurderer en eller annen slik løsning.

Vurderer også den enkleste løsningen når det gjelder betjening av tømmerhengeren - å snu takluka slik at den åpnes bakenfra - slik som jeg har kjørt med den gode gamle Zetor n mange år før.

Du har forøvrig rett i at jeg ikke holder til så veldig langt fra Dokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...