Gå til innhold

Ny slåmaskin med eller uten strengelbehandler??


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har i dag en 2m JF trepunktmontert skiveslåmaskin med strengelbehandler som eg ønsker bytte ut i en breiere maskin til neste sesong blir enten helt nytt eller nyere brukt av merkene kuhn , kvernland , krone .eller claas. har og vurdert pøttinger men er litt skeptisk fordi eg synes dei kjem fort inn på bruktmarkedet igjen.

Det eg lurer på er erfaringer dere har med disse merkene gode og dårlige .

Eg er også veldig usikker på om det er nødvendig med strengelbehandler på den nye maskina? er ser det koster 20-30tusen mer og blir en del kilo ekstra . Eg har en nesten helt ny claas rotorive og alt eg slår raker eg i store strenger. men noen sier kvaliteten på graset blir bedre av behandlinga i strengelbehandleren stemmer dette?

Eg ser for meg en maskin mellom 240 og 280cm holder til på vestlandet og har en del ujemt terreng med fjellknatter byttet fra forhøster og vossakasse til skiveslåmaskin og rundballer for 2 år siden og synes det fungerer topp slår like mye nå med skiveslåmaskina og raking som eg gjorde med forhøsteren for 2 år siden , men det går betydelig fortere . Har hatt noen år uten dyr grunnet sykdom der eg har solgt foret men starter opp igjen med melk og kjøtt over nyåret har i dag en traktor på 80hk men denne blir byttet ut nå med en nyere kompakt på 100hk. Tar imot alle erfaringer og råd med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg først og fremst slepemaskin, siden du har det kuppert og kanskje bratt og trangt. Jeg har kjørt 3punktmaskiner før, men etter jeg kjøpte claas slep er det en helt annen verden. Den flyter fint over humper og knauser, i bratta kjenner jeg den ikke på traktoren, i trange og spisse hjørner behøver jeg ikke å stoppe opp eller rygge en gang, siden den kan styres til siden uavhengig av traktoren.. Jeg vil også påstå den 3m claas er mye lettere å dra enn jf 2, 4 m 3punkt som jeg kjørte før. Jeg har stengelbehandler, men kjører den på lavest hastighet og minste motstand, graset når 30% ts på et døgn.

Les dette: http://kuforing.wordpress.com/tag/t%c3%b8rrstoffinnhold/

 

Jeg kommer ikke til å kjøre uten stengelbehandler p.g.a. at jeg vil ha graset i strenger, for jeg vil ikke at graset blir overkjørt før det blir raket sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Olek.

 

Takker for tilbakemelding men er svert tvilsom til om slepeslåmaskin vil funke på alt arealet eg har ca 80% går nok men al kantslått og ikkje minst bratte skråninger veldig bratt faktisk vil ikkje funke. eg har kjørt litt sleper for mange år siden og det er veldig behagelig men eg må ha alt med meg . i dag slår eg med trepunktmaskina som eg slo med taarup forhøsteren og raker det sammen med riva før pressing. Eg ser i Fk katalogen at dei kjører førsesongtilbud på kvernland taarup2600serie slåmaskiner uten strengelbehandler noen som har erfaringer med desse? Er veldig lysten på uten strengelbehandler grunnet vekt og pris men det som holder meg igjen litt er om det vil ha noe invirking på forkvaliteten graset får jo litt røffere behandlig gjenom strengelbehandleren men ser at det selges mye uten nå og i europa ellers er det veldig mye brukt uten. Tar gjerne imot flere erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv med slåmaskin uten knekker, 3,2 meter front. Men har en strenglufter bak som &quot\;lodd&quot\; og &quot\;knekker&quot\; Det fungerer bra, men er ikke opptimalt der det er for kupert.

Det blir en fin streng bak som en kan stille bredden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Agder var det en test for et par år siden som konkluderte med for dårlig fortørking uten stengelknekker. Jeg har en Kverneland Vicon 3,2 m sleper (nesten identisk med Kverneland Taarup). Har bredspredd litt nå i høst, men pleier nesten alltid å strenglegge. Kjører da vingene så smale jeg bare kan, for med 3,2 m maskin for jeg da nesten 2,5 m mellom strengene, og kan da kjøre med samleriva i mellom dem å samle to og to. Veldig fornøyd med å ikke kjøre ned graset, og får lagt graset på en ny tørr plass, og bunnen av strengene blir snudd når de samles. Kjører 4 eller 6 runder først med slåmaskinen, og raker sammen streng 3 og 4 først. De to ytterste strengene blir samlet omtrent på toppen av den 2., ellers går riva utenfor jordet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser over utsagn at man kommer bedre fram med 3-punktsmaskin enn sleper. Kjørte 3-punktsmaskin i en del år, men har kjørt sleper de siste 15-20 åra. Å gå tilbake til 3-punkt er utenkelig. Slutt med å ha venstrehjulet i lufta. Slipper å kjøre ned i de bratteste sidene, slipper bare masinen nedover og kan selv kjøre tryggere. Mye enklere å komme ut i hjørner. Sjeldent man trenger å rygge inn i spisse vinkler, man styrer maskinen nesten dit man vil. Kommer gjennom smale passasjer mellom fjellskjær der jeg tidligere ikke fikk slått.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg slår mer nå enn jeg gjorde både med forhøster og 3punkt slåmaskin. Hjørner svinges maskinen uti, kantene slås like lett med slep, slår mye brattere med slep enn 3punkt, selvsagt med gode dekk på maskina. Eneste som kan være litt dårligere er å komme seg fram til jordene, over elv, smale veier og humpete. Hadde jeg skulle slått flate, jevne og rettkantede jorder ville jeg kjøpt 3punkt. Håper du velger slep, hvilket merke tror jeg kommer for det samme, men jeg kjører claas nå og min neste kommer også til å bli claas.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Buskap i vår sto det noe om at sukkerinnholdet i graset var høyere med det som var slått uten stengelknekker, men at andelen iNDF ble høyere fordi graset ikke ble så slått sund som med stengelknekker. (iNDF ikke nedbrytbare fiber) Men tørketiden var nærmest helt lik fra 25-45% tørstoff.

 

Det kommer nok an på hvordan jordene dine er, men er de små så er det som regel best med trepunktsmaskin eller front.

Du kan jo også bare ringe til en i landbruksrådgivinga de har som regel peiling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...