Gå til innhold

Detroit 2takts Diesel


Modlendingen

Anbefalte innlegg

Har begynt å få sansen for lyden i dei gamle 2takts Dieselane til Detroit, aka "Screamin Jimmy"

Det er ein heilt eineståande lyd av dei når dei verkeleg dreg opp turtallet! Gjerne med loud pipes :-P

 

Litt filma:

 

 

 

Gammal Kenworth og, med råaste lyden!!!

 

Håpa detta felle i smak!!!

 

"I love the sound of a Detroit in the morning!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, rå lyd kan så være. Men Detroit Diesel

2-takt har aldri hatt ord på seg for å være noen spesielt god motor. De ble brukt endel i anleggsmaskiner før, og noen Bedford lastebiler. Ikke hverken slitestyrke, dieselforbruk eller driftssikkerhet har vært helt på topp. Høyt støynivå, og turtallsegenskaper som egentlig minner mer om en bensinmotor. Prøv heller å finne snutter med en skikkelig 16-liters Volvo eller Scania med rakt rør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

De Detroit Diesel som \&quot\;gutter flest\&quot\; har vært i nærheten av er kanskje i Forsvarets M109 kanonvogn og M113.

De har hhv. V8 og V6.

Ellers sitter det Detroit i båtene som går fra Vippetangen til øyene i Oslofjorden. De skriker som om de skulle være på vei ut av maskinrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min jobbet i sin ungdom på jernbanen.Han fortalte att det ble brukt Detroit motorer i snøfresene som ble brukt på de mest snørike strekningene.En motor pr.vifte!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
To-takts dieselmotor har åpninger nederst i sylinderveggene akkurat som en totakts bensinmotor. Men den har en ventil i topplokket. (På Detroit Diesel er det eksosventil i toppen. Men GM\'\'s egne totaktere er motsatt, med luftventil i toppen og eksosporter nederst i sylinderen.) Når stempelet kommer nesten nederst i sylinderen så åpner det for luftportene. Samtidig åpner eksosventilen i topplokket seg, og luft blåses inn gjennom portene og spyler ut eksosen. Lufta kommer fra en kompressor (såkalt blower). Mange motorer har turbo i tillegg, for å \&quot\;hjelpe\&quot\; bloweren. Når stempelet er på tur oppover igjen så stenger det for luftportene, og eksosventilen stenges samtidig. Så skjer kompresjonen av lufta. Dieselen sprøytes inn like før stempelet når toppen, og forbrenningen driver stempelet nedover igjen. Porter og ventiler åpnes på ny, og eksosen blåses ut med luft. Den antenner altså hver gang stempelet er på topp som en to-takts bensinmotor. Siden lufta kommer fra en kompressor så har totaktsdieselen olje i veivhuset akkurat som en \&quot\;vanlig\&quot\; motor. Derfor egner totaktsprinsippet seg bedre for dieselmotorer enn det gjør for bensin. På bensinmotorer er det jo en ferdig blanding av bensin og luft som blåser ut eksosen, og da er det ikke til å unngå at litt bensin følger med eksosen ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den værste lyden kom fra forsvarets gamle NM116 Panserjager, en ombygget liten stridsvogn med slik motor og med ettermontert turbo, og ditto kjølevifter, som forøvrig dro mesteparten av effekten ( NM står for Norsk Modell - behøver ikke å si mer) Det var ikke slagkraften, - men lyden !! som jagde fientlig panser vekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det engelske lastebilmerket Commer hadde en meget spesiell to-takts diesel.

Den hadde liggende sylindre, og to stempler i hver sylinder. Stemplene var selvfølgelig koblet slik at de gikk hver sin vei, begge to gikk altså samtidig ut og samtidig inn. Sylindrene lå altså vannrett, på tvers i kjøreretningen, mens veivakselen lå i kjøreretningen midt under sylindrene.

Stemplenes bevegelser ut-og inn ble overført til veivakselen via et system av stag og vippearmer.

Commer-motoren hadde også luftpumpe eller \&quot\;blower\&quot\;. Og porter i sylinderveggene som stemplene åpnet for når de kom nederst (eller rettere sagt ytterst.) Innsprøytningsdysa satt midt i sylinderen, og antenningen skjedde når stemplene \&quot\;møttes\&quot\; på midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...