Modlendingen Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Har begynt å få sansen for lyden i dei gamle 2takts Dieselane til Detroit, aka "Screamin Jimmy" Det er ein heilt eineståande lyd av dei når dei verkeleg dreg opp turtallet! Gjerne med loud pipes :-P Litt filma: Gammal Kenworth og, med råaste lyden!!! Håpa detta felle i smak!!! "I love the sound of a Detroit in the morning!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Joda, rå lyd kan så være. Men Detroit Diesel 2-takt har aldri hatt ord på seg for å være noen spesielt god motor. De ble brukt endel i anleggsmaskiner før, og noen Bedford lastebiler. Ikke hverken slitestyrke, dieselforbruk eller driftssikkerhet har vært helt på topp. Høyt støynivå, og turtallsegenskaper som egentlig minner mer om en bensinmotor. Prøv heller å finne snutter med en skikkelig 16-liters Volvo eller Scania med rakt rør! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 http://www.scania.no/underholdning/V8/ King of the road!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 De Detroit Diesel som \"\;gutter flest\"\; har vært i nærheten av er kanskje i Forsvarets M109 kanonvogn og M113. De har hhv. V8 og V6. Ellers sitter det Detroit i båtene som går fra Vippetangen til øyene i Oslofjorden. De skriker som om de skulle være på vei ut av maskinrommet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 6470_1 Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 Faren min jobbet i sin ungdom på jernbanen.Han fortalte att det ble brukt Detroit motorer i snøfresene som ble brukt på de mest snørike strekningene.En motor pr.vifte! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 Ser du denne videoen så er det tractorpulling med Screamin\'\' Jimmy.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 åssen virker en 2 takt disel kontra en vanlig traktormotor? jeg vil lære! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 To-takts dieselmotor har åpninger nederst i sylinderveggene akkurat som en totakts bensinmotor. Men den har en ventil i topplokket. (På Detroit Diesel er det eksosventil i toppen. Men GM\'\'s egne totaktere er motsatt, med luftventil i toppen og eksosporter nederst i sylinderen.) Når stempelet kommer nesten nederst i sylinderen så åpner det for luftportene. Samtidig åpner eksosventilen i topplokket seg, og luft blåses inn gjennom portene og spyler ut eksosen. Lufta kommer fra en kompressor (såkalt blower). Mange motorer har turbo i tillegg, for å \"\;hjelpe\"\; bloweren. Når stempelet er på tur oppover igjen så stenger det for luftportene, og eksosventilen stenges samtidig. Så skjer kompresjonen av lufta. Dieselen sprøytes inn like før stempelet når toppen, og forbrenningen driver stempelet nedover igjen. Porter og ventiler åpnes på ny, og eksosen blåses ut med luft. Den antenner altså hver gang stempelet er på topp som en to-takts bensinmotor. Siden lufta kommer fra en kompressor så har totaktsdieselen olje i veivhuset akkurat som en \"\;vanlig\"\; motor. Derfor egner totaktsprinsippet seg bedre for dieselmotorer enn det gjør for bensin. På bensinmotorer er det jo en ferdig blanding av bensin og luft som blåser ut eksosen, og da er det ikke til å unngå at litt bensin følger med eksosen ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Den værste lyden kom fra forsvarets gamle NM116 Panserjager, en ombygget liten stridsvogn med slik motor og med ettermontert turbo, og ditto kjølevifter, som forøvrig dro mesteparten av effekten ( NM står for Norsk Modell - behøver ikke å si mer) Det var ikke slagkraften, - men lyden !! som jagde fientlig panser vekk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Det engelske lastebilmerket Commer hadde en meget spesiell to-takts diesel. Den hadde liggende sylindre, og to stempler i hver sylinder. Stemplene var selvfølgelig koblet slik at de gikk hver sin vei, begge to gikk altså samtidig ut og samtidig inn. Sylindrene lå altså vannrett, på tvers i kjøreretningen, mens veivakselen lå i kjøreretningen midt under sylindrene. Stemplenes bevegelser ut-og inn ble overført til veivakselen via et system av stag og vippearmer. Commer-motoren hadde også luftpumpe eller \"\;blower\"\;. Og porter i sylinderveggene som stemplene åpnet for når de kom nederst (eller rettere sagt ytterst.) Innsprøytningsdysa satt midt i sylinderen, og antenningen skjedde når stemplene \"\;møttes\"\; på midten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.