Gå til innhold

Oppjustering av JD 5720


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man justerer opp effekten på en JD 5720.

Har ca 80 hester nå og det syns jeg er vel slapt. Tror det skal gå an å ta ut 90- 100 Hk av denne traktoren.

Har sett litt på det selv og det ser ut som den er begrenset på pådragsarmen på dieselpumpa. Kan det være så enkelt som å justere opp litt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innmari_seriøs_1

Noen som vet hvordan man justerer opp effekten på en JD 5720.

Har ca 80 hester nå og det syns jeg er vel slapt. Tror det skal gå an å ta ut 90- 100 Hk av denne traktoren.

Har sett litt på det selv og det ser ut som den er begrenset på pådragsarmen på dieselpumpa. Kan det være så enkelt som å justere opp litt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg demontere pumpa og sendte den til ett firma som justerte den i benk, anbefales på det sterkeste! Ble en helt annen traktor, mye seigere og sterkere samtidig som dieselforbruket ikke økte så mye at jeg har merket det ihvertfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa må avmonterast og justerast i benk, sørensen &amp\; balcken as i oslo er einaste som har utstyr til dette i Norge. dei greier å få ut maksimalt ca 10-12 % meir leveringsmengde. Har nett fått utført dette på min 5720 og effektauka er betydeleg ca 100-105 hk dreg 2 gir høgare i motabakka, og greier å halde turtalet oppe, samtidig dreg den betre på lave turtal og har ikkje merka noko auka dieselforbruk, stort sett vart traktoren kvikkare og meir behageleg ( spare giring og slepp å jage på motoren) justeringa kosta ca 2300 kr + frakt . kontakt Per Erik Ask på dieselavdelinga så får du hjelp.....

http://www.sogb.no/index.php/ansatte/visjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte dieselpumpa inn til justering. Når jeg målte traktoren før justering så ytet den 81 hk. Nå så yter den nøyaktig 116 hk. Kjempeforskjell men ikkenoe lavere forbruk, dette fordi jeg stort sett bruker den ekstra effekten da traktoren alltid går på tung kjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jd07 hevder at kun Sørensen &amp\; Balchen har utstyr til å justere disse pumpene i Norge. Men det er da flere som er autoriserte på Stanadyne. Midt-Norsk Diesel i Trondheim, Østlandske motorservice på Hamar og flere til. Det er bare å søke på Stanadyne på nettet. Men når man først har tatt pumpa ut, og skal sende den i posten, så kan man likegjerne sende den til noen som kan den skikkelig. Et Bosch-verksted klarer det, de også, men det blir litt som å levere en BMW på et Mercedes-verksted med hensikt....

Samme pumpa sitter også på både Perkins og Valtra-motorer. Eik-verkstedene har rikelig erfaring med å stille opp pumpene der de sitter i traktorene. Men stilleskruen sitter nedi pumpa så toppen på pumpa må skrus av. Det beste er derfor å få gjort dette i en testbenk. Ellers har du ikke peiling på hvor mye ekstra effekt det har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det er andre som og har benk og kompetanse på stanadyne db4 og tilgang på jd pumpeskjema , men den må justerast i benk, db4 er ei rotorpumpe med 4 stempel, leverings mengda må justerast for to og to stempel (2 justeringsskruar inne i pumpa )og må vere innbyrdes lik ellers kan det føre til ulik dieselmengd til sylinderane og div motorvibrasjonar og dårleg gange. db2 pumpa var mykje enklare då der er kun ein skrue og ein kunne prøve seg litt fram..........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innmari_seriøs_1

Det var gøy at så mange kom med gode tips. Jeg er mekaniker selv, og skjønner at her må det folk med kompetanse og rett utstyr til.

Jeg bruker traktoren kun til brøyting så til våren/sommeren skrur jeg nok av pumpa og sender den avsted, slik at jeg får mer \&quot\;guts\&quot\; før neste vinter.

Vil gjerne benytte anledningen til å skryte litt av Felleskjøpet for god service og hyggelige delepriser.

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...